La lenta travessia cap a la digitalització del transport de contenidors
La cadena de subministrament es troba en diferents graus de maduresa digital. En el transport de contenidors, encara que algunes empreses han començat a adoptar solucions digitals, encara hi ha obstacles persistents, com la interoperabilitat entre plataformes que impedeix una adopció més generalitzada. La Digital Container Shipping Association, DCSA, publica un informe on avalua els principals avenços i barreres. Ho repassem.
Les cadenes de subministrament mundials no deixen de patir una allau d'interrupcions per a les quals, tot i no haver-hi solucions senzilles o immediates, sí que poden existir dreceres.
La Digital Container Shipping Association, DCSA, en el prefaci del seu informe 'The State of the Industry 2024 - Insights on Digital Evolution in Container Shipping', recepta que la comunicació, en aquests escenaris, ha de ser “ràpida, fiable, coherent i eficaç”. I, sobretot, digital.
Aquestes disrupcions, continua, influeixen en la capacitat i la disposició de les parts interessades per adoptar noves tecnologies i processos, com substituir els intercanvis electrònics de dades (EDI) per interfícies de programació d'aplicacions (API) i canviar el paper per la documentació digital.
Actualment, la cadena de subministrament es troba en diferents graus de maduresa digital. Tot i que algunes empreses han començat a implementar solucions digitals, persisteixen obstacles per a una adopció més generalitzada.
"El valor de la digitalització és importantíssim, però posar-la en pràctica és complexa, ja que hi ha diferents barreres, sobretot la d'aconseguir el consens de la indústria per adoptar-la mitjançant una solució única, global i universal", explica Javier Gallardo, director de Portic i president de la IPCSA (International Port Community Systems Association).
"El valor de la digitalització dels contenidors de transport marítim és importantíssim, però posar-la en pràctica és complex, ja que hi ha diferents barreres, sobretot aconseguir el consens de la indústria per adoptar-la mitjançant una solució única, global i universal"
Radiografia de la digitalització del transport de contenidors
Aquest informe ha enquestat 400 carregadors i altres empreses de la cadena de subministrament dels EUA, Regne Unit, Alemanya, França i Singapur, que han donat com a resultat les conclusions següents sobre els beneficis i obstacles de la digitalització:
- La digitalització aporta beneficis com la millora en l'eficiència operativa, una satisfacció més gran del client o la reducció de costos, entre d'altres Cal destacar que el 41% dels carregadors prioritzen la visibilitat de la cadena de subministrament i disposar d'informació en temps real per sobre de la reducció de costos.
- Preparació per a la digitalització: el 90% dels propietaris de càrrega afirmen estar llestos per a la digitalització.
- Barreres per a la digitalització: desafiaments com a problemes dintegració, polítiques, inversió i cooperació entre socis han de ser abordats. Més de la meitat dels propietaris de càrrega consideren les companyies navilieres i els transportistes com un fre a la digitalització. Millorar la col·laboració al llarg de la cadena de subministrament és essencial per superar aquestes barreres.
- Estandardització: cal establir estàndards digitals per al transport de mercaderia contenidoritzada, mentre es tracta d'un negoci global. La majoria dels carregadors estan d'acord amb la importància de l'estandardització com a eina bàsica per millorar l'eficiència de les cadenes.
- Sostenibilitat: millorar l'eficiència energètica és el principal objectiu de sostenibilitat per a la majoria dels carregadors. Altres prioritats inclouen la reducció de residus o l'optimització de rutes de transport.
Si dividim aquestes percepcions segons els diferents agents logístics enquestats, els beneficis i barreres per assolir la digitalització varien lleugerament.
- Els cargadors assenyalen que la digitalització els permet millorar l'eficàcia operativa i proporciona un seguiment i visibilitat millor. En canvi, assenyalen la manca de visibilitat a la cadena de subministrament i limitacions tecnològiques com els obstacles per a la seva adopció.
- Per als transitaris, la millora de la comunicació i l'eficiència operativa gràcies a la possibilitat d'obtenir dades en temps real és el principal avantatge, mentre que apunten a la integració amb sistemes heretats a una inversió insuficient com a barreres.
- Als ports i terminals, la digitalització i la integració de dades permet eliminar-ne el processament manual i facilita l'escalabilitat. En canvi, genera preocupació per la seguretat a l'ocupació i no compta amb el suport dels sindicats.
Per al director de Portic, aquesta aparent disparitat és perquè cada empresa té els seus problemes i necessitats:
“Uns volen automatitzar els seus processos interns i els altres volen tenir més contacte amb la capa externa de clients. Per assolir els seus objectius, cadascú pot triar estratègies diferents. El que sí que és cert és que cada cop pesa més la infraestructura tecnològica perquè qualsevol canvi costa molt econòmicament i pel que fa a la integració de sistemes”, afirma Gallardo.
Una altra barrera és la resistència al canvi.
“És evident que el canvi pel canvi no és pas atractiu. En el cas de les cartes de port, planteja la pregunta de per què canviar si realment funciona a no ser que es tracti d'una imposició o una obligatorietat”, reflexiona.
Precisament, l'informe celebra que la implementació de les cartes de port hagi augmentat gairebé el 5% el primer trimestre del 2024, gairebé el doble que les mateixes dates de l'any anterior.
Els dos grans hàndicaps: interoperabilitat i legislació
Javier Gallardo ofereix una anàlisi dels dos elements que més obstaculitzen l'expansió de la digitalització: la interoperabilitat i la manca d'un marc legal comú.
- Sobre la interoperabilitat, els proveïdors de solucions digitals sovint operen en sitges digitals, cosa que significa que les parts interessades utilitzen una sèrie de sistemes i plataformes que no sempre interoperen.
Els estàndards digitals creen un marc comú que permet que les dades flueixin sense problemes al llarg de la cadena de subministrament, facilitant la comunicació i la col·laboració.
“Hi ha d'haver un mecanisme que permeti una comunicació entre les plataformes, perquè si no serà molt complex. La DCSA, d'alguna manera, està buscant mecanismes per assolir aquesta interoperabilitat”, comparteix.
Hi ha hagut intents, per part de les navilieres, de generar aliances per harmonitzar aquesta comunicació i col·laboració. Tot i que la més notable i mediàtica, l'aposta de TradeLens, va fracassar.
El mateix informe de la DCSA reconeix que el comerç internacional depèn d‟un intercanvi d'informació fluid i a temps. Això es veu obstaculitzat per plataformes digitals que no interoperen i una dependència més gran dels documents en paper.
- Sobre les regulacions, Gallardo explica que cal crear marcs jurídics que donen suport a aquesta solució. Per exemple, el reglament eFTI a Europa, “que almenys obliga les administracions a acceptar la documentació electrònica”, apunta.
Han existit intents, per part de les navilieres, de generar aliances per harmonitzar la comunicació i col·laboració. Tot i que la més notable i mediàtica, l'aposta de TradeLens, va fracassar.
Per què és tan complexa la interoperabilitat?
La manca d'interoperabilitat provoca la fragmentació de dades, processos i tecnologia. Aquesta manca dʻalineació dificulta la col·laboració i redueix l'eficiència de gairebé tots els processos de transport de contenidors, disminueix la fiabilitat, augmenta els costos operatius i genera residus innecessaris de paper i carboni.
Reglaments com el de la finestreta única marítima europea, EMSWe, intenten treballar cap a aquesta harmonització, però en aquest cas, parlem només d'Europa. “Com abordes el problema? País a país, naviliera a naviliera? Al final s'han d'anar creant clústers per estandarditzar les diferents plataformes”, argumenta Gallardo.
La Digital Container Shipping Association ha publicat precisament una sèrie d'estàndards per facilitar el comerç digital interoperable i la visibilitat de la càrrega de codi obert i d'ús gratuït.
“El problema ve moltes vegades de l'onboarding, és a dir, com puc aconseguir que una altra empresa es connecti a aquesta mateixa plataforma i comenci a treballar. I quin és el procés que realment certifica que el que receptor és realment qui diu ser?”, es pregunta Gallardo.
“El gran cavall de batalla normalment és la identificació digital, que és el primer pas, i després, evidentment, que cada plataforma o cada sistema té les regles de treball”, conclou el president de la IPCSA.
Sigui com sigui, l'informe de la DCSA intenta ser positiu sobre els (lents) avenços produïts aquest any a la digitalització del transport de contenidors.
Tot i això, la conclusió principal és que encara queda molt per fer i que, sense la demandada interoperabilitat, cadascú continuarà lliurant la seva pròpia batalla.