Temes

A

Cercar

Districtes d’innovació portuària: sinergies entre la ciutat i el port

A més del seu paper com a eixos de la cadena logística, els ports estan adoptant una nova funció com a pols d'atracció de talent i generadors tecnològics. Aquest imant que exerceixen els ports repercuteix positivament a les ciutats i es creen noves sinergies en un model en el qual tots, ciutats i ports, resulten guanyadors. Així, s'aconsegueix millorar la integració entre port i ciutat i donar major valor afegit a espais que han pogut quedar en desús per a les activitats portuàries tradicionals.

Publicat el 26.11.2020
L'empresa Skel-Ex, situada en el Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM), dissenya i comercialitza exoesquelets ergonòmics per a minimitzar el risc de lesions dels treballadors de la construcció naval. (Imatge de RDM)

La seva ubicació en el front marítim o fluvial i la seva proximitat al centre urbà converteix a les zones portuàries en àrees d'interès estratègic. Les ciutats que són tendència global són aquelles que estan apostant per reutilitzar antics edificis que formaven part de l'entramat portuari i reconvertir-los en hubs o centres d'innovació tecnològica i empresarial.

Aquesta estratègia aconsegueix, d'una banda, generar l'interès de talents de tot el món per reubicar-se a la ciutat en qüestió, i d'altra banda, la pròpia ciutat aconsegueix llaurar-se una marca internacional associada amb una activitat emprenedora que repercuteix en l'economia local, en la qual ciutat i port surten beneficiats.

El magnetisme de les ciutats portuàries

Port i ciutat, ciutat i port. Les infraestructures portuàries doten a les urbs d'un avantatge comercial i econòmic, que a més de complir amb la seva funció com a eix logístic, han de predicar amb l'exemple tecnològic i sostenible. Les tendències identificades en els últims anys assenyalen que els ports volen, a més, participar del desenvolupament emprenedor del teixit urbà en el qual se situen.

Són els anomenats “districtes d'innovació”, nascuts d'aliances entre els ports i altres agents locals per a impulsar el talent local o estranger i revitalitzar barris del seu entorn o edificis de caràcter industrial les condicions del qual són idònies per a albergar start-ups i altres empreses disruptives que treballin per a convertir als seus respectius ports en els més intel·ligents, tecnològicament avançats i sostenibles del món.

 

Hamburg compta amb dos districtes d'aquest tipus, Hamburg Innovation Port (HIP) i Hamburg Innovation Dock (HID). (Imatge de HIP)

Tal com explica Ramon Gras, investigador d'innovació urbana en la Universitat d'Harvard i cofundador de Aretian, “els districtes d'innovació actuen en sinergia amb les indústries que compten amb un avantatge comparatiu en el territori, així com amb les xarxes d'exportació, tendeixen a generar un impacte positiu en la societat”.  Les recerques de Gras revelen que els districtes d'innovació generen “cercles econòmics virtuosos” que es tradueixen en nombroses iniciatives sorgides de les empreses, atreuen o creen fins a nou vegades més llocs de treball intensius en coneixement, i generen vint vegades més producció econòmica per habitant.

En ciutats com Anvers, Rotterdam, Hamburg o Barcelona, els ports se situen en el cor dels seus respectius districtes d'innovació, aprofitant la seva funció com a centres multimodals d'importació i exportació, la disponibilitat de reconvertir edificis en desús situats en un entorn atractiu i la pròpia demanda d'innovació tecnològica que genera el sector.

Els districtes d'innovació neixen de l'aliança entre els ports i altres agents locals per a impulsar el talent local o estranger i revitalitzar barris de l'entorn portuari

Hubs d'innovació portuària

Diverses ciutats estan creant districtes innovadors en el cor de les seves instal·lacions portuàries.

Rotterdam ha decidit donar-li una segona vida a l'edifici que va pertànyer a Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM), que entre 1902 i 1996 va ser la major constructora de vaixells de la ciutat. L'edifici se situa en un moll del districte de Waalhaven, just en el centre del port, envoltat pel riu Mosa. Va ser adquirit pel consistori per a crear un campus d'emprenedoria en una associació formada entre l'Autoritat Portuària i la Universitat de Ciències Aplicades.

Avui allotja més de 60 companyies que eduquen, investiguen i generen solucions per a la indústria de la manufactura portuària del futur basades en la digitalització o transició energètica. Per exemple, l'empresa Skel-Ex, dissenya i comercialitza exoesquelets ergonòmics per a minimitzar el risc de lesions dels treballadors de la construcció naval.

RDM forma part del Rotterdam Makers District, que abasta les dues ribes del riu. A l'altre costat se situa Merwe-Vierhavensgebied (M4H), encara en creixement, que pertany al mateix paraigua i s'especialitza a aportar innovació a partir de la fabricació additiva, la robotització i al desenvolupament de materials per a entorns marítims i industrials basats en la circularitat i la digitalització.

Encara que encara està buscant ocupants, NextGen aspira a convertir-se en un dels centres de desenvolupament d'idees basades en els principis de l'economia circular més importants del món. Situat en un terreny de 88 hectàrees en la Zona Industrial de Churchill que pertany al port d'Anvers, aquest districte va començar a construir-se al 2019 amb l'objectiu d'acollir a start-ups i empreses més madures i consolidades que impulsin el reciclatge, la renovació i la reutilització de materials que han aconseguit la fi de la seva vida útil com el plàstic.

 

El districte es divideix en tres parts: Demo, destinat al fet que les start-up puguin provar les seves innovacions; Park, on s'escalen els projectes que ja han estat testats; i Lots, per a empreses líders i innovadores que busquen espai en la zona portuària.

Hamburg compta amb dos districtes d'aquest tipus, Hamburg Innovation Port (HIP) i Hamburg Innovation Dock (HID). El primer s'enfoca a generar tecnologies digitals en les àrees de logística i transport i compta amb la Universitat Tècnica Hamburg-Harburg com a soci principal. Se situa en el port interior de Harburg i la seva construcció es divideix en dues fases. La primera, HIP One, va rebre als seus primers ocupants en l'estiu de 2019. Entre ells es troben, a més de la universitat, diferents empreses industrials dedicades a l'economia digital i marítima, enginyeria mecànica o aviació i de recerca com Fraunhofer.

HID, per part seva, s'especialitza en solucions logístiques, i forma part del paraigua Digital Hub Logistics Hamburg, situat entre la ciutat i el port de la ciutat alemanya, i que connecta a empreses, start-ups, recerca i educació en un mateix lloc. Impulsat per l'ajuntament, l'objectiu és convertir a l'urbs en el centre de logística més important del nord d'Europa.

Barcelona també acull diverses iniciatives. D'una banda, el hub tecnològic de referència europea, Pier01, que allotja a més 100 companyies en un edifici de més de 11.000 m² i que sorgeix de la relació estratègica entre el Port de Barcelona i Barcelona Tech City, una associació privada sense ànim de lucre impulsada per emprenedors locals que col·labora també amb el port seleccionant talents quan l'Autoritat Portuària precisa dels servei d'alguna start-up.

 

El Pier01 és el primer campus de l'associació d'emprenedors Barcelona Tech City. (Imatge de Barcelona Tech City)

El segon projecte és 3D Factory Incubator, la primera incubadora europea d'alta tecnologia en impressió 3D, una iniciativa liderada pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona i la Fundació Leitat i que se situa en la seu del CZFB. Aquesta és la primera pedra d'una iniciativa molt més àmplia: el DFactory 4.0, que es desenvoluparà en un espai inicial de 17.000 m² i que un futur que s'ampliarà a més de 100.000 m² per a convertir-se en un referent de la indústria 4.0.

El tercer és l'acord aconseguit entre l'Ajuntament, el Consorci de la Zona Franca (CZFB) i Correus per a rehabilitar la seu central de l'empresa pública de servei postal. Barcelona Tech City serà l'encarregada de posar en marxa un nou viver tecnològic similar al Pier01. Aquest espai podria albergar a prop de 150 empreses i start-up del sector de la logística i de la mobilitat.

Així, com a exemple d'una tendència creixent, les ciutats citades s'han bolcat en les seves zones portuàries, donant-los una segona vida, alimentant-se del seu contagiós dinamisme i imprimint una visió innovadora no sols a les cadenes logístiques, sinó posant la llavor d'un ecosistema transformador transversal i que es retroalimenta amb la vibrant vida de les urbs. Les ciutats amb port són, avui més que mai, ciutats amb rumb tecnològic i estratègic.