Temes

A

Cercar

Paul Holthus: “Els ports es troben en una posició única per a abordar els reptes del desenvolupament costaner i oceànic”

Paul Holthus és el president fundador i CEO del World Ocean Council, una aliança mundial compromesa amb la Responsabilitat Corporativa dels Oceans. Desenvolupada per al sector privat, el seu enfocament multisectorial aborda qüestions transversals que afecten el desenvolupament sostenible dels oceans, la ciència i l'administració de les mars. Holthus, en aquesta entrevista exclusiva amb PierNext, apunta a l'economia blava com a font de solucions per als reptes immediats en matèria del canvi climàtic.

Publicat el 16.12.2021
El World Ocean Council és una aliança mundial pionera i única en el seu gènere, centrada en el desenvolupament sostenible dels oceans i la responsabilitat de les empreses.

Pregunta: Globalment, ens enfrontem a una sèrie de reptes que van des de la logística al canvi climàtic. Té l'economia blava totes o algunes de les solucions a aquests desafiaments?     

Resposta: En efecte, el planeta s'enfronta a grans desafiaments, dels quals el canvi climàtic és el més complex, crític i urgent. L'oceà és un ecosistema global interconnectat que està estretament entrellaçat amb el sistema climàtic del nostre planeta. Per exemple, el fitoplàncton oceànic produeix més del 50% del nostre oxigen i l'oceà absorbeix més del 25% del CO₂ antropogènic i el 90% de l'excés de calor emès anualment a l'atmosfera. Mantenir i restaurar la salut dels oceans és fonamental perquè aquests continuïn exercint aquest paper essencial en la regulació del clima.

L'economia blava és una font de solucions per als nostres reptes immediats en matèria de canvi climàtic, com són la producció d'energia baixa en carboni i la captura de diòxid de carboni. L'eòlica marina està creixent a un ritme increïble i l'oceà pot proporcionar una energia significativa gràcies a l'onatge, les marees i els corrents. Aquestes fonts d'energia també serveixen per a avançar en el desenvolupament de l'hidrogen com a combustible.

L'augment de l'emmagatzematge de CO₂ en l'oceà i en els ecosistemes costaners (és a dir, el potencial del carboni blau dels manglars i les prades marines) ofereix, amb diferència, les oportunitats de segrest més significatives, escalables i realitzables per al planeta. Catalitzar el paper i compromís de la comunitat empresarial i inversora en els oceans és una gran prioritat del World Ocean Council.

P: Vostè és un ferm defensor del diàleg i de la col·laboració. És aquesta la llavor que va donar origen al World Ocean Council (WOC)?

R: Sí, crec fermament en el diàleg i la col·laboració per a crear el lideratge i l'acció necessàries perquè la comunitat empresarial i inversora optimitzi el seu paper per a garantir que tinguem un oceà sa i productiu. Aquesta col·laboració a dos nivells ha estat fonamental per als esforços que van portar a la creació i la florida del WOC. En primer lloc, el seu caràcter intersectorial és molt divers i inclou el transport marítim, la pesca, l'energia en alta mar, l'aqüicultura, els ports o el turisme. Des del WOC hem creat una estructura i uns processos perquè es comprometin de manera estratègica i sistemàtica. 

En segon lloc, desenvolupar la interacció entre aquesta comunitat empresarial i altres grups clau com les agències de les Nacions Unides, les organitzacions multilaterals, els governs, la comunitat científica i les ONG.

P: Des de la seva fundació en 2010, quins són els assoliments dels quals està més orgullós?

R: En general, em sento orgullós d'haver desenvolupat i dut a terme la creació d'una aliança mundial pionera i única en el seu gènere, centrada en el desenvolupament sostenible dels oceans i en la responsabilitat oceànica de les empreses. Gràcies al WOC estem avançant en l'aprofitament dels recursos del sector privat en una àmplia gamma de qüestions i oportunitats: des del Dret de la Mar i altres àrees de política, governança i planificació marina, fins a qüestions tècniques i operatives, com les bioincrustaciones i les espècies invasores, passant pels esforços del nostre programa SMART Ocean-SMART Industries per a involucrar a la indústria en la recopilació de dades, fins a l'avanç de la resiliència de les infraestructures portuàries i costaneres i el paper de l'oceà en l'eliminació de CO₂. 

La Sèrie Oceans Sostenibles (SOS) ha estat un èxit rotund i és l'única reunió a nivell mundial sobre desenvolupament sostenible on participa la comunitat empresarial dels oceans. Seguirem amb el llançament del cim BlueFIN en 2022, amb la qual hem liderat el desenvolupament d'activitats intersectorials que aborden les nombroses qüestions transversals que es plantegen.

Associacions entre el sector públic i el privat en matèria d'oceans. De izquiera a dreta: Maher Nasser - Secretari General Adjunt de Comunicacions Globals de l'ONU en funcions, Sra. Lise Kingo, CEO i Directora Executiva del Pacte Mundial de les Nacions Unides, Sr. Sturla Henriksen, Director General de l'Associació Noruega d'Armadors, Sr. Paul Holthus, President i Director General del World Ocean Council.

“La creació d'una xarxa de ports pot crear un efecte multiplicador i economies d'escala”. -Paul Holthus

P: En 2010, el terme "economia blava" probablement ni tan sols existia com a tal. Què va desencadenar la seva visió d'alinear al sector públic i privat per a aconseguir els mateixos objectius?

R: Després d'haver treballat durant diverses dècades en el medi ambient i la sostenibilitat dels oceans a nivell internacional i científic, en projectes governamentals i de les Nacions Unides, tenia clar que faltava una peça essencial, la participació sistemàtica i exhaustiva del sector privat dels oceans. Des de la meva joventut he estat un home de l'oceà, ja que vaig créixer a Filipines, Hawaii i Califòrnia, i més tard, com a empresari organitzatiu interessat a aprofitar els incentius per a la conservació i la sostenibilitat, i vaig decidir actuar sobre aquest tema. 

En la dècada de 1990 vaig començar a reunir empreses i grups industrials interessats a comprendre i abordar els reptes mediambientals dels oceans. A mesura que més empreses s'anaven involucrant, va quedar clar que existia un interès per a treballar conjuntament i per comprometre's col·lectivament amb altres parts interessades. 

En 2008 vaig organitzar un taller en les Nacions Unides on vaig reunir aquesta xarxa que havia estat desenvolupant. En aquella reunió va sorgir l'interès que jo aglutinés aquest concepte, la coalició i aquest impuls en una veritable organització empresarial internacional sense ànim de lucre centrada en el desenvolupament sostenible dels oceans. Això va portar a la creació formal de la WOC en 2009.

Holthus és, a més, un prestigiós panelista en esdeveniments relacionats amb la sostenibilitat dels oceans.

P: El mes passat va participar en la sessió "Blue economy & city ports", organitzada durant la tercera edició de Smart Ports: Piers of the Future, on va assenyalar que els ports podrien exercir un paper destacat en aquest diàleg multisectorial públic-privat tan necessari. Com poden els ports canalitzar tots els diferents interessos d'una indústria tan diversificada?

R: Els ports es troben en una posició única per a catalitzar el diàleg i els esforços multisectorials que abordin molts dels reptes del desenvolupament costaner i oceànic i vincular-lo a les comunitats d'innovació i inversió. Tots els operadors de la indústria oceànica entren i surten d'un port. Això fa que siguin un punt de convergència únic per als actors, problemes i oportunitats del desenvolupament sostenible dels oceans, especialment els relacionats amb funcions portuàries com poden ser les instal·lacions de recepció de residus portuaris o les preses d'energia elèctrica perquè els vaixells puguin recarregar mentre estan atracats en els ports.

P: Pot citar alguns ports que estiguin treballant en aquesta direcció?

R: Diversos ports estan explorant i desenvolupant activament aquest paper. La creació d'una xarxa de ports pot crear un efecte multiplicador i economies d'escala. Per exemple, el projecte de la Atlantic Smart Ports Blue Acceleration Network (AspBAN), finançat per la Unió Europea, del qual el WOC és soci fundador i el Port de Barcelona és soci estratègic, està creant centres d'innovació i organitzant concursos que se centren en aspectes clau per al desenvolupament sostenible dels ports. S'estan fent esforços per a ampliar aquesta iniciativa a una xarxa internacional que aprofiti aquella innovació que dona suport al desenvolupament sostenible. 

Una qüestió clau, on el paper del WOC és especialment rellevant, és assegurar que la innovació se centra en els problemes i necessitats reals de la comunitat oceànica i portuària. Això condueix a oportunitats d'inversió i desenvolupament de negocis. El WOC treballa per a connectar-les a totes mitjançant la nostra Plataforma d'Inversió Oceànica (Ocean Investment Platform).

 “Crec fermament en el diàleg i la col·laboració per a crear el lideratge i l'acció necessàries que optimitzi el paper de la comunitat empresarial i inversora i garantir que tinguem un oceà sa i productiu”. -Paul Holthus

P: També va assistir a diversos panells celebrats durant la COP26 a Glasgow, Escòcia. Quins aspectes clau destacaria en relació amb l'economia blava i els agents implicats?

R: Des de la dècada de 1980 he participat en el procés de les Nacions Unides per a abordar el canvi climàtic, així que ha estat interessant veure com la Conferència de les Parts (COP) ha evolucionat al llarg dels anys.

En la cimera de Glasgow, el WOC va ser seleccionat per a organitzar un esdeveniment paral·lel sobre el segrest de CO₂ i el carboni blau juntament amb altres organitzacions clau, com la Fundació Príncep Alberto II de Mònaco. També vaig tenir l'honor de ser convidat de nou per a moderar la sessió sobre la descarbonització del transport marítim en la Cimera Mundial del Clima, relacionada amb la COP.

Un parell de conclusions clau de la COP26 van ser, en primer lloc, el creixent nivell d'esforç i compromís per part de la comunitat empresarial, industrial i inversora amb el canvi climàtic. En segon lloc, el nivell d'interès i conscienciació sobre el paper dels oceans ha augmentat considerablement. 

Actualment es presta una atenció significativa a quatre àrees crítiques rellevants amb el nostre treball: la descarbonització del transport marítim i la seva ampliació a altres indústries marítimes i d'alta mar; la importància de l'oceà en el subministrament de grans quantitats d'energia renovable a través de l'eòlica marina, les ones, les marees, els corrents i els gradients tèrmics; l'adaptació i la resistència de les infraestructures portuàries i costaneres, especialment als països en desenvolupament i els petits estats insulars; i l'acceleració i l'augment dels esforços per a garantir que els sistemes oceànics i costaners exerceixin un paper òptim en la captura de carboni. El WOC organitza taules rodones de negocis i inversió internacionals i altres iniciatives centrades en tots aquests temes.

P: Si tinguéssim aquesta mateixa conversa en 2030, quins reptes esperaria que haguéssim resolt per a llavors?

A: Per a 2030, espero que la indústria hagi assumit el lideratge, col·laboració i l'adopció d'estratègies de sostenibilitat en qüestions transversals com la contaminació marina i acústica, les espècies invasores, les instal·lacions portuàries de recepció de residus i les col·lisions dels vaixells amb els mamífers marins, entre altres. També que totes les navilieres i empreses amb estructures en alta mar participin de la recollida o l'intercanvi de dades meteorològiques o climàtiques que contribueixin a donar suport a una activitat econòmica oceànica segura, responsable i sostenible per al benefici de tots.

En relació amb el canvi climàtic, en 2030 el transport marítim hauria d'haver avançat en el desenvolupament i desplegament de vaixells que emetin poc o zero CO₂. També seria desitjable el desenvolupament d'un programa global que identifiqui als ports i infraestructures costaneres que corren més risc de sofrir el canvi climàtic, com els fenòmens meteorològics extrems, les inundacions o la pujada del nivell de la mar. 

També espero i desitjo que per a 2030 les importants relacions que el WOC està desenvolupant amb el Port i la ciutat de Barcelona i altres socis clau en la península Ibèrica exerceixin un paper significatiu en l'avanç dels negocis, la innovació i les finances oceàniques en suport d'un oceà saludable i productiu, incloent la creació d'empreses, oportunitats laborals i inversions dins de l'economia blava.