Temes

A

Cercar

Com atreu el sector logístic a les noves generacions?

En 2030, el 74% del total de la força laboral mundial estarà formada per les generacions Millennial i GenZ. Per a aquests grups d'edat, la tecnologia serà un dels factors que desequilibrarà la balança laboral. Està preparat el sector logístic i portuari per a les noves generacions?

Publicat el 01.12.2022
El sector debat sobre com atreure talento, altament preparat, capacitat digitalment i amb habilitats que facilitin la innovació. (Gettyimages) Quatre veus d'àmbits diferents però vinculats entre si van debatre com atreure a la força laboral del futur. (Smartports.tv)

Atreure el talent, altament preparat, capacitat digitalment i amb habilitats que facilitin la innovació és el que busca qualsevol sector. I el logístic portuari també. Molt. Tant que en l'edició de 2022 de Smart Ports: Piers of the Future es va organitzar el panell ‘Building the workforce at the ports of the XXI century’ per a analitzar com atreure a les noves generacions. Aquest debat va comptar amb quatre veus d'àmbits diferents però vinculats entre si, com són el portuari, l'educatiu, les start-ups i l'administració pública.

Per a tots ells, l'atracció d'aquest talent i la creació de llocs de treball “que encara no existeixen”, com va apuntar Ricard González, fundador i CEO de Infraplan Geospatial, serà fonamental. Però com pensen fer-ho?

Es busca millenial per a treballar en el port: raó aquí

“En la universitat estem en contacte amb els joves i veiem un gran canvi en les seves expectatives laborals. El salari ja no és prioritari. Estan interessats en l'organització, la flexibilitat i, sobretot, no en la descripció de les seves tasques sinó en l'aportació del seu càrrec a l'organització per a la qual treballen”, va explicar Karina Gilbert, professora titular d'Intel·ligència Artificial i Ciència de Dades i directora de IDEIA-UPC.

Erica Long, experta en ciberseguretat en U.S. Coast Guard, va compartir que la seva organització, que és una branca de l'exèrcit estatunidenc encarregada de la regulació marítima, entre altres coses, també compta amb personal civil que forma part del cos de funcionaris públics.

“Jo pertanyo a la generació Millennial i diversos factors que fan que l'organització sigui atractiva són l'equilibri entre la vida laboral i personal i l'oportunitat de formació i assistència de conferències, que et permet créixer com a professional”, va enumerar.

Long va opinar que una mescla generacional és beneficiosa, ja que els joves poden tenir una major comprensió dels aspectes tècnics mentre que els de més edat acumulen major experiència i enteniment sobre el sector.

David Serral, director del departament de sistemes del Port de Barcelona, va considerar que els ports han de gestionar la integració d'aquestes noves generacions. “Per a això, necessitem fer un esforç d'atracció de talent i redissenyar la imatge amb la qual perceben alguns tipus de negoci com el logístic-portuari. Hem de fer accions immediates com activar el mateix llenguatge de comunicació que ells en xarxes socials”, va exemplificar.

L’imant de la tecnologia

Gilbert va explicar que a IDEIA-UPC formen a investigadors però també a professionals que transfereixen els seus coneixements tecnològics a les institucions. En aquest sentit, va dir que els ports representen una interessant oportunitat per a col·laborar.

González va afirmar que la tecnologia és un fil conductor interessant per a atreure talent jove. Valora que el sector portuari presenta diversos beneficis en aquest sentit. D'una banda, és un territori que aposta per la innovació mitjançant la realització de proves de concepte per a validar tecnologies emergents. 

“No obstant això, en tractar-se d'infraestructures públiques, moltes vegades ens trobem que el marc legal pot frenar la implantació d'unes certes tecnologies i dispositius, com és el cas dels drons”, va reflexionar.

Està preparat el sector logístic i portuari per a les noves generacions?

Les habilitats de les noves generacions

Gilbert insisteix en la idea de la col·laboració entre centres educatius i institucions i empreses del sector. També ressalta la importància de la formació continua en un entorn tan canviant com el tecnològic.

“Que els estudiants tinguin l'oportunitat de realitzar pràctiques laborals en el port ajudaria que coneguessin l'entorn de primera mà i també a retenir el talent local”, va afirmar.

Serral va dir que en el Port de Barcelona la rotació de personal és baixa, encara que va expressar que ja s'estan preparant per a possibles escenaris que impliquin una major rotació. “Ho fem des de dos vessants, accelerant el procés d'implementació de canvi i acostant-nos al sector de les start-ups”, va afegir.

Per part seva, Long va dir que els primers que prediquen amb els valors de la seva organització són els directius i gerents. “Atenen diverses formacions, agafen dies lliures quan ho necessiten i són molt actius en la xarxes socials per a connectar amb les noves generacions”, va exposar durant la ponència.

Finalment, Phanthian Zuesongdham, responsable de la divisió de Solucions de Processos Portuaris de l'Autoritat Portuària d'Hamburg i moderadora del debat, va preguntar als ponents sobre les habilitats que han de tenir els empleats del futur. 

 

González va afirmar que la concentració; Long, la comunicació, els coneixements tecnològics i les ganes de formar-se; Serral va valorar la passió, la resiliència i l'habilitat d'adaptació als canvis. Gilbert, finalment, va afirmar que treballar amb tecnologia implica integrar diferents especialitats que puguin crear noves solucions des d'una perspectiva multidisciplinària.

Nous perfils laborals

Durant l'actual edició de Smart Ports: Piers of the Future es van presentar diversos casos de perfils laborals de nova creació que s'ajusten a les necessitats de mercat actuals.

 

Alguns exemples són:

Especialista en drons

Christian Bahr, gerent de negocis de sistemes autònoms de l'autoritat portuària d'Hamburg, va explicar que el seu treball consisteix a gestionar els sensors de sistemes mòbils com a drons o rovers flotants en les operacions del port. “La digitalització és bàsica per a crear llocs de treball com el meu. Crec que el nostre rol s'ampliarà perquè hi ha molt de potencial en els processos automatitzats o digitals i seran part dels perfils del futur”.

Gestor del canvi/gestor de desenvolupament 

Ruth Pablo, responsable de transformació digital del Port de Barcelona, comparteix que el seu treball consisteix a “generar les condicions adequades per a la transformació digital del port”, fent un diagnòstic de la maduresa digital de l'organització. “Crec que la digitalització canviarà la trajectòria professional del treball de pràcticament tothom”, afirma.

Creu que a la digitalització li queda “un recorregut de consolidació” i que “gestionar el canvi amb agilitat, estar al dia de les tecnologies emergents i la seva utilitat i conèixer les demandes de clients, usuaris i societat serà fonamental ara i en el futur”.

Analista de dades

Pieter van Bouwel, científic de dades del port d'Anvers-Bruges, és responsable de desenvolupar i implementar solucions basades en dades i intel·ligència artificial en l'organització. “Desenvolupem solucions intel·ligents per al port basades en les dades, infraestructura d’IA madura i incorporar tecnologia IA en l'organització”, diu.

En el futur, espera que la confiança en la intel·ligència artificial creixi, ja que ara mateix només observem “la punta de l'iceberg”.