Temes

A

Cercar

L’estratègia de start-ups del Port d’Ashdod

El port israelià aposta per incubadores de start-ups per a convertir solucions capdavanteres en productes escalables. Roy Avrahami, el seu director d'innovació, explica en aquesta entrevista per què el port d’ Ashdod ha triat aquest camí per a potenciar la innovació.


Publicat el 01.09.2022
A més de gestionar el major volum de contenidors de càrrega d'Israel, el port de Ashdod aposta per potenciar a les start-up. (GettyImages)

El port d’Ashdod  (en hebreu: נמל אשדוד) és un dels tres principals ports de càrrega d'Israel. Està situat en Ashdod, a uns 40 quilòmetres al sud de Tel Aviv, al costat de la desembocadura del riu Lachish. Amb la seva creació es va augmentar considerablement la capacitat portuària del país, i ara gestiona el major volum de contenidors de càrrega anual, amb 1.6 milions de TEU en 2021.

No obstant això, més que per la seva capacitat comercial, el port israelià es caracteritza per una decida aposta per la innovació, que materialitza mitjançant diverses iniciatives impulsades, particularment, en els últims dos anys. Aquestes se centren en potenciar, secundar, invertir i apostar per les start-up com a socis en la seva meta cap a la innovació. Israel és, al cap i a la fi, coneguda per ser una ‘nació de start-ups’.

Una incubadora tecnològica per a la indústria portuària israeliana

A principis de 2021, el port de Ashdod va establir una incubadora per a promoure les tecnologies innovadores en el sector portuari i marítim. En el marc de la incubadora, el port donarà suport al desenvolupament i la consolidació d'empreses de nova creació des de la fase de concepte, proporcionant-los la infraestructura i les condicions òptimes per a convertir la seva idea en un producte escalable.

La incubadora tecnològica permet als emprenedors entendre les necessitats del mercat portuari internacional i els proporciona l'experiència de professionals amb amplis coneixements en la matèria que acompanyen a les start-ups en aquest camí.

A mesura que el procés avança, el port es posicionarà entre els inversors i propietaris de les empreses emergents, ajudant-los a vendre el producte o servei que ofereixen a ports i companyies navilieres de tot el món. D'aquesta manera, el port de Ashdod aspira a convertir-se en el tecnològicament més avançat de tota la regió.

Els focus d'atenció de les startups que ja estan operant en el port són la predicció de futures càrregues de treball mitjançant la intel·ligència artificial, Machine Learning que permet rastrejar i predir canvis en el fons marí amb la finalitat d'aconseguir càrregues òptimes de mercaderies, augmentar la seguretat dels vaixells, reduir els riscos de navegació, i abaratir els costos de manteniment de la infraestructura portuària. Una tercera, s'enfoca en la ciberseguretat.

Roy Avrahami, director d'innovació del port de Ashdod, explica que un dels principals focus és la seguretat cibernètica. “El risc que més ens preocupa són possibles atacs a infraestructures nacionals clau que es controlen remotament. Per això col·laborem estretament amb la Ciber Direcció General Nacional d'Israel i de moment comptem amb 11 empreses de ciberseguretat que treballen amb nosaltres. Per això, encara que apostem decididament per la tecnologia, cal ser prudents i fer totes les comprovacions pertinents des del punt de vista de la seguretat”, assegura.

A principis de 2021, el port de Ashdod va establir una incubadora per a promoure les tecnologies innovadores en el sector portuari i marítim

Blue Ocean for Startups an Ashdod

El 2022, El Port d’Ashdod i 500 Global, una empresa de capital risc amb més de 2.700 milions de dòlars en actius gestionats que inverteix en empreses tecnològiques de ràpid creixement, han llançat un programa d'acceleració en el qual han seleccionat a 14 startups amb solucions en ciberseguretat, energia, operacions portuàries, logística i transport marítim. 

“El 85% de la càrrega global es desplaça per mar. Fins ara, no existia molta tecnologia per a aquest sector, per això diem que és un ‘oceà blau’ per a les start-ups. La nostra acceleradora treballa amb 500 empreses emergents a tot el món i si aconseguim solucionar els problemes del port probablement podrem exportar aquesta solució a altres ports i després implementar-lo en altres indústries”, explica Avrahami.

Una vegada finalitzat el programa de 12 setmanes, les empreses seleccionades tenen l'oportunitat de participar en una prova de concepte en el transcurs de cinc a sis mesos que pot desembocar en col·laboracions futures amb el port, incloent-hi possibles oportunitats d'inversió de capital.

“Hem de posar-nos en la pell de les start-ups i oferir l'ecosistema necessari perquè trobin inversió i clients. La pandèmia ens ha ensenyat que la solució als reptes als quals ens enfrontem moltes vegades requereixen de la col·laboració i sorgeixen de les connexions que s'estableixen en aquests entorns”, afirma.

El port dóna suport al desenvolupament de start-ups des de la fase de concepte, proporcionant-los la infraestructura i les condicions òptimes per a convertir la seva idea en un producte escalable. (GettyImages)

Preparant als empleats per al canvi

Per a garantir l'èxit del procés d'integració tecnològica de les empreses de nova creació, una altra iniciativa del port de Ashdod és la de formar als seus empleats com a ‘agents d'innovació’.

Això significa que es convertiran en integradors de tecnologia i tindran l'oportunitat de convertir-se en emprenedors i plantejar quins problemes poden ser resolts, bé pel port o a través d'empreses de nova creació, que el port ajudarà a establir.

‘Ambaixades’ de la innovació: Ashdod-Newark-Barcelona

El port d’ Ashdod també col·labora amb altres institucions i ports per a establir les anomenades ‘ambaixades d'innovació’ que promoguin el creixement del sector i permeten compartir coneixement, experiència i bones pràctiques.

“El nostre punt de vista és molt holístic. Hem de pensar en la cadena de subministrament global, en els nostres clients, en les navilieres i en altres ports internacionals i intentar comunicar-nos entre tots, però primer fa falta compartir un mateix llenguatge”, valora Avrahami.

El primer acord d'aquest tipus es va signar al novembre amb Newark Port i la universitat de New Jersey City per a obrir una ambaixada de la innovació a Nova Jersey. El memoràndum d'entesa inclou projectes conjunts i recerca acadèmica, programes d'intercanvi d'estudiants universitaris i la col·laboració en les àrees d'economia i desenvolupament empresarial, entre altres. 

L'ambaixada de la innovació del port de Ashdod està situada en la universitat, institució que compartirà els seus recursos acadèmics amb el port, a més de desenvolupar programes acadèmics conjunts i oportunitats per als estudiants.

El segon se signa aquest setembre amb el Port de Barcelona. En aquest cas, les start-ups tindran un paper protagonista, com afirma el director d'innovació del port israelià: 

“Tenim molta informació sobre tecnologia en l'àmbit marítim i volem establir amb Barcelona la nostra segona ambaixada de la innovació, que essencialment significa que importarem i exportarem start-ups perquè tots dos ports comparteixin els seus coneixements”, conclou Avrahami.