Robots i IA per a transformar la logística
La introducció de robòtica en la logística en general i en l'entorn portuari en particular no està lliure de desafiaments. “Existeixen dificultats a diversos nivells. Entre ells estan l'econòmic, el legislatiu i el tècnic”, enumera l'enginyer en robòtica de Plain Concepts.
A nivell tècnic, el repte que es presenta a continuació és aconseguir que els robots entenguin l'entorn que els envolta i sàpiguen adaptar-se a noves situacions.
“Des de la dècada dels 50 o els 60 del segle passat ja hi ha robots treballant a les fàbriques, amb l'habilitat de saber què succeeix en la seva línia de producció. Si res se surt de l'habitual, fan les seves tasques sense problema”, contextualitza Blasco.
“Per a transformar la logística, el següent pas serà aconseguir que aquests robots sàpiguen reaccionar en llocs més caòtics, en els quals pot haver-hi imprevistos”, continua. “Això s'aconsegueix amb la intel·ligència artificial.
Així, avui dia la dificultat no està en el fet que els robots puguin moure's o reconèixer elements. Això ja s'ha aconseguit. El repte és que entenguin el que passa en l'entorn i reaccionin si succeeix alguna cosa fora de l'habitual”.
En els ports intel·ligents, és necessari a més que la resta dels agents (vaixells, infraestructures externes o operadors, per exemple) també estiguin automatitzats. En l'era de la digitalització, el repte està en el fet que el port funcioni com un ecosistema connectat en el qual la maquinària pot funcionar de manera autònoma i intel·ligent.
Drons autònoms: el cas d'Anvers
Des de 2019, un eixam de drons autònoms sobrevola diverses vegades al dia les instal·lacions del Port d'Anvers. El seu objectiu és recol·lectar informació i enviar alertes per a fer del port un lloc més segur, eficient i intel·ligent.
Aquests drons realitzen vols VBLOS (sigles de beyond visual line of sight), és a dir, vols en els quals la nau va més enllà de la línia de visió del pilot i que es manegen en remot, des d'una estació de pilotatge.