Organitzar i predir
Amb aquest objectiu en ment, al 2016 el port de Mont-real va llançar Trucking PORTal, una interfície smart que informa conductors i transportistes sobre el volum trànsit a temps real per a accedir a les terminals portuàries. Pot descarregar-se com una aplicació mòbil o visualitzar-se en l'ordinador o tauleta. A més, el conductor pot crear alertes que li avisen quan descendeix el temps d'espera o visualitzar un històric de les seves entrades i sortides.
Trucking Portal empra Google Analytics per a analitzar les zones per les quals es mouen els transportistes, quants accedeixen a l'aplicació o a quines hores del dia. Així s'obtenen una sèrie de mètriques que justifiquen el retorn de la inversió i la introducció de millores a partir de les opinions dels transportistes. Arran de tota aquesta informació, Olivier comenta que estan treballant en dos nous components. El primer és oferir una solució més integral incloent els horaris dels trens de mercaderies, ja que en algunes franges coincideixen amb els camions es pot complicar la logística portuària.
“El segon, i més interessant, és l'ús de la intel·ligència artificial per a crear una sèrie d'algorismes que puguin predir el trànsit del port amb 24 hores d'antelació, una petició expressa dels transportistes”, continua.
Per part seva, el Port de Barcelona compta un sistema de portes virtuals que digitalitzen els tràmits duaners. I també està implementant dos sistemes que van en aquesta direcció. D'una banda, el portal Temps d'Accés permet consultar el temps mitjà d'ingrés a les terminals de contenidors una vegada el camió ha accedit al port. “En aquests moments estem desenvolupant un projecte amb T-Systems que va un pas més enllà i que contempla l'anticipació del volum de trànsit amb dues hores d'antelació”, explica Quim Compte, Cap d'Operacions Portuàries i Mercaderies del Port de Barcelona.
El sistema uneix intel.ligència artificial amb les solucions en el núvol de Amazon Web Services i tecnologies d'analítica de vídeo per a observar el pas de camions per diferents punts del recinte. La informació de les diferents cambres permetrà establir automàticament el temps que triga el mateix camió a recórrer la distància entre diferents punts, tenint en compte també l'hora del dia i la capacitat del port.
“Un altre benefici és la traçabilitat, perquè permet minimitzar riscos operacionals, eliminar l'ús del paper i que les baules de la cadena funcionin d'una forma fiable i automatitzada”, valora Compte.
La segona mesura és una aplicació mòbil desenvolupada per Portic anomenada Portic Trucker Voice Assistant que destaca per ser, en paraules del seu director Javier Gallardo, “l'únic proveïdor de serveis d'aquesta naturalesa que funciona mitjançant la veu”. El transportista pot preguntar directament a l'aplicació quin és el temps d'accés a la terminal o l'estat de la seva operació facilitant el número de contenidor o pin.
“La veu és l'eina més poderosa que tenim, llavors, per què no usar-la per a interactuar amb el sistema?", es pregunta Gallardo.