Temes

A

Cercar

Les startups logístiques triomfen en el 4YFN

La innovació gaudeix de bona salut en el sector logístic-portuari. PierNext ha parlat amb sis startups logístiques que van presentar les seves solucions creatives en el 4YFN de Barcelona.


Publicat el 10.03.2022
Escenaris com el 4YFN generen ecosistemes que faciliten sinergies entre inversors, agents de la indústria 4.0, inclosos els ports, i les startups. (PierNext)

Escenaris com el 4YFN generen els tan necessaris ecosistemes que faciliten sinergies entre inversors, agents de la indústria 4.0, inclosos els ports, i les startups capaces de resoldre, amb tecnologia i models de negoci disruptius, les necessitats del sector logístic-portuari.

Les startups logístic-portuàries que van participar en el 4YFN reflecteixen el creixent vincle entre ports i disruptors tecnològics.

Un 4YFN amb sabor logístic: les innovacions tecnològiques de 6 start ups

1. SmartEcoReefer, refrigeració passiva intel·ligent per al transport perible

En el cas de la logística de peribles, la insuficient qualitat de conservació dels productes dificulta la seva exportació a llarga distància, a més de generar “una dependència contínua d'energia que obliga a tenir connectats permanent els contenidors, la qual cosa provoca una forta inversió en infraestructures, alt consum d'energia i un nivell inviable d'emissions de CO₂”, assenyala Ignasi Sayol, conseller delegat d’Inprous.

SmartEcoReefer combina quatre tecnologies per a solucionar el trànsit de peribles. (Inprous)

L’empresa compta amb la solució SmartEcoReefer, basada en la combinació de quatre tecnologies:

  • La refrigeració passiva, que aplicada en els seus contenidors IoT passius intel·ligents mantenen la temperatura fins a 32 dies sense necessitat de connexió elèctrica.
  • La sensórica monitora en temps real el posicionament, temperatura, humitat, O2, CO₂, etanol o etilè.
  • Blockchain per certificar l'origen i la traçabilitat dels productes i de tota la informació relacionada amb el seu transport en tota la cadena de subministrament.
  • Intel·ligència Artificial (IA) per a detectar riscos i evitar pèrdues de producte.

A l'octubre de 2021 van provar SmartEcoReefer en una prova comercial real entre una cooperativa catalana i París, amb escala a Perpinyà, transportant vuit tones de kaki Persimon Bouquet. I en 2020 va ser un dels projectes comercials subvencionats de la primera convocatòria del Fons Ports 4.0, un impuls que Sayol espera acceleri la seva comercialització.

2. Keep it Moving, equilibrar el trànsit de contenidors

Keep it Moving és una plataforma en línia de lloguer de contenidors que incentiva el seu moviment. “Actualment no hi ha suficients contenidors en circulació i els carregadors prefereixen transportar-los buits als països exportadors que esperar a trobar nova càrrega”, recorda Javier Méndez, cofundador de la startup.

Keep it moving proposa reunir l'oferta i demanda en un mateix marketplace. (Keep it Moving)

Keep it Moving proposa reunir l'oferta i demanda en un mateix marketplace on els propietaris de contenidors publiquen els seus equips buits, detallant el tipus de contenidor, el lloc d'origen i de destinació acceptats i les condicions generals. Per l'altre, els operadors que estiguin buscant equip poden consultar les ofertes disponibles directament en el mapa o en un motor de cerca sobre la base de criteris com el lloc de recollida o lliurament.

“Les empreses amb excedent d'equip podran evacuar-ho i treure una rendibilitat o reduir costos compartint-ho. I les companyies que tenen escassetat poden trobar tota l'oferta disponible en un únic lloc”, assegura Méndez.

3. Exocare, monitoratge i increment de seguretat de maquinàries i personal

Basat en la Internet of Things, Exocare s'enfoca en la gestió integral d'actius, entesos com el capital humà i tota la maquinària emprada en l'operativa logística, per a incrementar la seguretat, manteniment i monitoratge d'aquests.

Exocare cerca incrementar la seguretat, manteniment i monitoratge dels actius logístics. (Exocare)

“La combinació d'Intel·ligència Artificial, Edge Computing, Edge Communications i, en el cas del personal portant un wearable, que és un Equip de Protecció Individual, que permet una geolocalització i comunicació permanent sense importar si existeix o no cobertura mòbil, facilita no sols el control de l'operativa sinó interactuar amb la mateixa de manera remota millorant la seguretat i presa de decisions”, explica Eloy Martínez, el seu CEO.

Exocare també compta amb una aplicació mòbil on poden enviar-se ordres de treball i pot detectar caigudes, per exemple. Aquesta envia les dades a una aplicació web on cada treballador està representat amb la forma d'un casc. El programa també permet guardar les posicions anteriors del treballador o veure l'estat de la bateria del seu telèfon mòbil.

 Les startups del sector ofereixen solucions heterogènies per al trànsit de contenidors, el monitoratge de la contaminació en l'aigua, la gestió de creueristes o la seguretat a l'entorn de treball

4. GuideME, gestió del turisme massiu en creuers

En el cas de GuideME, la startup cerca optimitzar el flux de passatgers que arriben en un creuer, una mitjana de 5.000 persones, que solen concentrar-se en punts molt concrets de les ciutats. En el cas dels creueristes que no viatgen en grups organitzats, tots visitaran els mateixos llocs d'interès, generant friccions entre la indústria i la ciutat, ja que no es pot evidenciar l'impacte econòmic que deixa en els comerciants. 

“D'altra banda, les línies de creuer deixen de generar ingressos amb les excursions que venen i perden la visibilitat i control del creuerista una vegada ha baixat del vaixell”, exposa de nou Javier Méndez, cofundador i CCO.

Optimitzar el flux de passatgers que arriben en un creuer és l'objectiu de GuideME. (GuideME)

La startup ha ideat una eina, una experiència digital perquè els creueristes independents es reincorporin a circuits organitzats sobre la base del seu perfil després de respondre a cinc o sis preguntes. “És una solució passenger-centric que aconsegueix convèncer al turista que accepti itineraris que tenen en compte la saturació de la ciutat en temps real i que inclou esdeveniments diaris”, explica.

En 2019, GuideME va participar en un desafiament convocat per l'Autoritat Portuària de Marsella i altres actors de l'ecosistema per a rebre propostes que influïssin en la presa de decisions de creueristes nadius digitals que circulen de manera independent. 

“El resultat va ser impactant: els números van evidenciar que sí que es pot influir en les decisions i comportaments dels turistes alterant així els fluxos generals d'aquest segment. En 2021 vàrem iniciar una segona etapa que inclou també als turistes que provenen de l'Aeroport de Marsella”, explica Méndez.

5. 3D Port, gestió de residus

Cada 4 segons, l'ésser humà tira 1000 kg de plàstics a la mar, causant l'extinció d'animals marins i la destrucció de corals i esculls. “Encara que aconseguíssim educar al consumidor, establir lleis i imposar multes, seguiríem sense saber què fer amb les 260.000 tones de plàstic que hi ha actualment en la mar”, diu Ricardo Camilleri, cofundador de 3D Port.

3D Port vol reutilitzar el plàstic per a allargar la vida d'aquest material. (3D Port)

La seva solució es basa en reutilitzar aquest plàstic, recollit a través en col·laboració de pescadors o entitats que organitzen recollides de plàstics en la mar i la costa, per a després “reintroduir-lo de manera duradora i que generi un gran valor per les seves propietats intrínseques. A més, intervenim en etapes primerenques del cicle de vida dels residus plàstics per a evitar que acabin en l'oceà, col·laborant per exemple amb les drassanes”, detalla.

El projecte es troba en una etapa primerenca de desenvolupament i de moment, explica, treballen exclusivament amb en el Port de Barcelona on esperen validar la seva prova pilot.

6. Fregata Space, comptabilitzar la contaminació marina

Fregata Space és una plataforma d'observació terrestre que determina el nivell de contaminants en els cossos d'aigua, oferint dades per a recolzar objectius de sostenibilitat. Jonatan Domenech, el seu CTO explica que han dissenyat “una arquitectura d'esdeveniments entre microserveis de programari situada en el núvol que permet monitorar la clorofil·la, els bacteris, els plàstics, la transparència, la matèria orgànica dissolta i el carboni de l'aigua d'una àrea de 10.000 km² en només 20 segons”.

Utilitzen diverses tecnologies:

  • Big Data i Machine Learning per a la gestió de la grandària de les imatges capturades per satèl·lits i generar algorismes.
  • Remote sensoring per a calibrar i certificar els seus algorismes. “Imaginem que l'algorisme de Fregata Space detecta que hi ha una quantitat determinada de bacteris en la Mar Bella. Podem verificar aquest valor amb les dades d'un sensor situat en aquella platja. Si no coincideix, el calibrem per a ho faci a partir de llavors”, assenyala.

Fregata Space monitora la clorofil·la, els bacteris o els plàstics d'una àrea de 10.000 km² en només 20 segons. (Fregata Space)

Si bé encara estan provant el producte, ja estan realitzant projectes a Barcelona, República Dominicana i Panamà. “En el Port de Barcelona detectem que existeix una descàrrega de pluvials que deixa matèria orgànica dissolta quan no plou i una fuita de combustible al costat del vaixell Open Arms. En converses amb personal del port ens van dir que desconeixien el pluvial i que la fuita de combustible va ser d'un vaixell en desballestament”, comparteix.

Èxit de les startups logístic-portuàries en el 4YFN

Ignasi Sayol explica que el sector ha rebut molt bé la seva solució, ja que permet captar trànsits que avui dia no tenen sense invertir en infraestructures costoses i reduint la petjada de carboni que generen. Destaca que el 4YFN és una oportunitat de conèixer i establir col·laboracions amb altres empreses innovadores “que ens permetin ser més eficients i anar més ràpid en els nostres projectes”.

Per part seva, Javier Méndez diu que GuideME va acudir amb l'objectiu de “buscar talent, ja que estem agafant tracció i busquem expandir-nos. El 4YFN és també un lloc per a conèixer a gent brillant , establir relacions i compartir millors pràctiques dins de l'ecosistema emprenedor”.

Keep it Moving durant el 4YFN. (Keep it Moving)

Expliquen que han establert converses amb el port d'Hamburg i han despertat l'interès de ports italians. “El nostre objectiu és assentar-nos en els principals ports del Mediterrani per a cobrir la majoria dels itineraris de creuers en la zona i després escalar a altres regions”, comparteix.

En el cas de Fregata Space, ja avaluen la qualitat de les aigües de 4.000 ports del món per a premiar als menys contaminants de cada país i van realitzar una demostració a Pasco, l'empresa que gestiona la constel·lació de satèl·lits ALOS de l'Agència Japonesa d'Exploració Aeroespacial.

Jonatan Domenech valora la seva presència en el 4YFN perquè significa que són “una startup emergent que vol començar a definir què serà la Fregata Space en 2026”.

Per a Eloy Martínez, la relació cada vegada més estreta entre sector i indústria indica canvis en un sector, el logístic, tradicionalment reticent a innovar. La convocatòria Ports 4.0, de la qual Exocare ha estat seleccionada com una de les 19 solucions precomercials, i la creació d'esdeveniments com el 4YFN permeten un contacte més estret entre totes les parts.

L'entorn logístic-portuari s'ha adonat que no pot continuar operant com sempre ha estat fent i ha començat a adoptar la digitalització i l'ús de tecnologies. L'automatització es va donar primer en la gestió de magatzems i després es van afegir al control de flotes”, explica.

Finalment, el 4YFN ha estat el primer esdeveniment presencial on 3D Port s'ha presentat públicament, ja que la idea va sorgir en plena pandèmia. “L'esdeveniment ha suposat una obertura a nivell internacional del projecte i una oportunitat enorme per a connectar amb altres líders de startups, possibles facilitadors i agents del sector i per a tenir un contacte directe amb l'estat de l'art de la tecnologia”, conclou Ricardo Camilleri.