Temes

A

Cercar

Ports 4.0: els nou projectes comercials guanyadors

Ja es coneixen els resultats de la primera convocatòria del fons “Ports 4.0”, que es va llançar a mitjans de 2020, per a promoure la innovació oberta i atreure, secundar i facilitar l'aplicació del talent i emprenedoria al sector logístic-portuari espanyol. Els nou projectes comercials seleccionats aborden tecnologies com la intel·ligència artificial, sensorització, energia de les ones, drons, tecnologia de la informació i la comunicació i refrigeració passiva.

Publicat el 17.06.2021

Alba González és Tècnica de Projectes d’Innovació al Port de Barcelona.

L'objectiu dels nou projectes seleccionats és que contribueixin a resoldre reptes als quals el sector portuari s'enfronta avui i els desafiaments que estan per venir. (PierNext/GettyImages)

Resolució del Fons Ports 4.0

El mes d'abril passat es van aprovar 33 de les 156 idees admeses en aquesta modalitat, a les quals se li va concedir a cadascuna una ajuda fixa de 15.000 euros. El fons Ports 4.0 es finança a través del Fons de Compensació Interportuari, amb una aportació anual addicional de l'1% per part de les autoritats portuàries per a actuacions i programes de recerca, desenvolupament i innovació d'interès portuari. 

Ara ha estat el torn dels projectes comercials. A principis de juny, es va publicar la resolució provisional de les ajudes concedides durant la primera convocatòria d'aquesta modalitat, atorgant prop de 4 milions d'euros a 9 projectes que pretenen contribuir a l'economia 4.0.

Els projectes en fase comercial són aquells que tenen un nivell de desenvolupament tecnològic igual o superior a TRL7 (demostració de prototip en un entorn real) i la subvenció concedida ha de permetre convertir-lo en un producte o servei en condicions de ser comercialitzat, tant a nivell nacional com internacional. 

Dels 79 presentats presentats inicialment, el comitè ha avaluat 65 projectes que promouen la consecució de solucions en àrees de la comunitat logística-portuària com ara eficiència logística, sostenibilitat mediambiental i energia, i seguretat i protecció. 

Els 9 projectes seleccionats aborden tecnologies com la intel·ligència artificial, sensorització, energia de les ones, drons, tecnologia de la informació i la comunicació, i refrigeració passiva.

 L'Autoritat Portuària de Barcelona ha donat suport a tres dels nou projectes seleccionats. (PierNext/GettyImages)

Els projectes subvencionats

Aquests són els projectes comercials subvencionats:

  • CLEVER VOLUME: Presentada per la 3D Modelling Studio 3D Modelling Studio, Clever-Volume és una solució tecnològica que, a través de sensors, és capaç de mesurar els residus que els vaixells lliuren en els ports de manera automàtica, a distància i en temps real. Ho fa a través de la creació d'un bessó digital i un programari remot que mesura el volum de residus i segmenta les dades.
  • TRANSPORT AMB DRONS EN OPERACIONS LOGÍSTIQUES PORTUÀRIES:  Airmedia 360 presenta un servei de transport de mercaderies lleugeres (15 kg) a través de drons per a operacions logístic-portuàries en els voltants dels ports. L'objectiu és desenvolupar un model de negoci de transport de mercaderies que permeti transportar paquets des de terra als vaixells d'una manera òptima i eficient mitjançant un dron autònom.
  • PLANTA-WEC: L'empresa Vifemar Construcciones y Sistemas desenvolupa un sistema de generació d'energia de les ones per a produir electricitat. Aquest sistema també permet emmagatzemar energia hidràulica en la mateixa estructura sense haver de canviar de format energètic. La idea és que permeti la implantació del sistema a gran escala i amb alts nivells de durabilitat en el medi marí.
  • SMARTecoREEFER: Presentada per Inprous, són contenidors intermodals d'altes prestacions de fred passiu per a transportar productes peribles que permeten exportar productes agroalimentaris a nous mercats, de manera òptima a nivell ecològic i logístic. Aquesta solució és integral i garanteix la conservació dels productes durant 20-25 dies, reduint així la pèrdua de qualitat durant el transport i augmentant la competitivitat.
  • PARVAMAP 3D: Programari que mapeja en temps real l'estat de les parves de material en magatzems i també automatitza el procés de recollida i apilat de graneles sòlids. L'objectiu del projecte és aconseguir la completa automatització dels parcs d'emmagatzematge, permetent instal·lar l'operativa a distància. Aquest projecte ha estat presentat per l'empresa PHB Weserhutte.
  • Posidonia Port CDM: Prodevelop desenvolupa un sistema que optimitza l'operativa de tots els agents marítims implicats en les escales de vaixells en Port mitjançant l'intercanvi d'informació de l'operativa en temps real. El sistema permet obtenir indicadors de l'operació basats en el monitoratge dels diversos esdeveniments registrats per la plataforma, amb l'objectiu de millorar l'eficiència i sostenibilitat dels ports ajudant a reduir les emissions.
  • GUARDIAN IIOT: Sibre Espanya proposa un projecte que pretén comercialitzar un ecosistema de solucions tecnològiques per a prevenir els snags dels contenidors en el moment de l'estiba, realitzant una parada de l'operació en el moment que es detecten. Així s'aconsegueix una millora significativa principalment a nivell de seguretat i eficiència en l'operativa de les terminals.
  • PAULA: ‘Platform for Automatically Linking Agents’ és el desplegament d'una plataforma tecnològica tipus PortCDM que optimitza les operacions i millora l'eficiència de les escales dels vaixells en port a través d'informació digital compartida entre els diferents agents implicats. El sistema permet la comunicació entre ports de manera que aquests puguin enviar l'hora real de sortida dels vaixells al següent port de destinació. Aquest projecte ha estat presentat per l'empresa SeaPort Solutions.
  • GUIDE ME: Es tracta d'una plataforma que utilitza tecnologia GPS, intel·ligència artificial i data analytics per a proposar itineraris hiper-personalitzats als seus usuaris de forma totalment automàtica. Aquests itineraris s'ajusten a les necessitats dels creueristes, tenint en compte el temps d'escala, categoria del creuer i les característiques de trànsit i la ciutat. L'objectiu d'aquesta solució digital és optimitzar el flux de passatgers en ports i ciutats.

Els projectes en fase comercial són aquells que tenen un nivell de desenvolupament tecnològic igual o superior a TRL7

Suport dels ports espanyols

Diverses Autoritats Portuàries espanyoles han secundat aquests projectes amb la intenció d'impulsar l'emprenedoria i la innovació en el sector logístic-portuari espanyol. 

Les proves pilot es realitzaran en instal·lacions portuàries i podran disposar dels serveis de l'acceleradora Insomnia. Així, l'Autoritat Portuària de Barcelona ha donat suport a tres dels nou projectes seleccionats. Les Autoritats Portuàries de Las Palmas, Tenerife, Badia d'Algesires i València també han avalat a algun dels 9 projectes guanyadors.

Criteris per a seleccionar als projectes guanyadors

Alguns dels criteris d'avaluació que s'han tingut en compte són:

  • El desenvolupament d'un nou producte, servei o procés.
  • Com contribueixen a millorar àrees de la comunitat logístic-portuària com l'eficiència logística, sostenibilitat mediambiental i energia, seguretat i protecció i/o digitalització de processos.
  • El grau d'innovació.
  • La maduresa tecnològica d'aquest component. 
  • El pla de negoci o l'impacte econòmic i/o mediambiental del projecte.

Francisco Toledo, president de Ports de l'Estat, ha posat èmfasi en l'alt nivell de les propostes que s'han presentat, i anima als projectes no seleccionats a tornar a presentar-se a futures convocatòries. Així mateix, donat l'èxit d'aquesta primera convocatòria, s'està analitzant la possibilitat d'augmentar les aportacions al fons Ports 4.0.

S'espera que aquestes innovacions contribueixin a resoldre reptes als quals el sector portuari s'enfronta avui dia, i els desafiaments que estan per venir, per a poder afrontar-los d'una manera més eficient i sostenible, impulsant l'economia 4.0 i l'economia blava. 

A conseqüència de l'èxit d'aquesta primera convocatòria, el comitè ja es prepara per a una segona edició del fons a partir del mes de setembre.