Què canvia realment?
El punt de partida d’aquesta anàlisi és el fet, confirmat per diversos fabricadors, que les marques volen mantenir el control de la primera càrrega completa de la bateria, que es faria, previsiblement, sota condicions controlades al concessionari, prèvia al lliurament del vehicle. Això implica que durant la fase de transport, el VE portaria una càrrega mínima per permetre la logística de distribució, de la mateixa manera que ara els vehicles de combustió porten una petita quantitat de combustible als dipòsits per permetre els moviments en terminal. Si això és així, no s’espera que en el futur les terminals hagin de fer processos de càrrega massiva a tots els VE que els arribin, sinó operacions de manteniment per pal·liar les possibles descàrregues en les fases de transport i emmagatzematge en campa.
Això diferencia clarament el curt termini (amb fluxos reduïts de VE que no s’espera que romanguin gaire temps a les terminals), del mitjà i el llarg termini (amb fluxos en augment i terminals i campes actuant com a magatzems reguladors i estades més llargues dels VE).
En tot cas, la inversió principal que s’ha de tenir present per adaptar la infraestructura de la terminal és la relativa als punts de recàrrega en zones d’emmagatzematge de vehicles. En el curt termini, per tant, n’hi haurà prou amb disposar de sistemes mòbils de recàrrega. Es tracta, doncs, de solucions escalables segons el flux de VE transportat per mitjà de la terminal i que requereixen una inversió reduïda.
Quan es planteja la planificació d’inversions en infraestructura de recàrrega, l’atenció s’ha de fixar en el mitjà termini. Segons la quota de vendes i producció de VE, en un horitzó temporal de deu anys es preveu que calgui instal·lar punts de recàrrega fixos per optimitzar el procés de recàrrega de les bateries dels vehicles quan passin per terminal. Cal dir que, si el canvi en la infraestructura de la terminal s’espera modest, en l’operativa a mitjà termini, es preveu mínim.
A l’efecte d’infraestructura de la terminal, el llarg termini s’ha d’entendre com una continuació del mitjà. En aquest, la diferència significativa entre terminals serà la capacitat per aprofitar els avenços tecnològics en solucions de recàrrega i control, que permeti optimitzar l’operativa i reduir costos associats.