Temes

A

Cercar

El Mediterrani es prepara per distribuir el vehicle elèctric

Els vehicles elèctrics transformaran el transport marítim i la logística. Les autoterminals han de preparar-se als canvis que vindran. CarEsmatic és un projecte del Port de Barcelona i Luka Koper (port de Koper, Eslovènia) que té per objectiu adaptar el transport d'aquests nous vehicles, a la vegada que aspira a incentivar la seva expansió a Europa.

Publicat el 21.08.2018
Neptune Lines és el principal operador de l'autoterminal del port de Koper. [Imatge: Port de Barcelona]
Segons l’últim informe de Bloomberg New Energy Finance, el 2017 es van vendre 1,1 milions de vehicles elèctrics a tot el món. Per al 2025, la previsió és d’11 milions, fins a arribar a 60 milions el 2040, el 55% del mercat mundial de vehicles lleugers. Aquest canvi en el sector automobilístic pot comportar una profunda transformació en la logística i la infraestructura del transport marítim actual. Per donar resposta a aquestes noves necessitats neix el projecte CarEsmatic (Supporting car and electric car Distribution using Motorways of Seas's solutions and promoting sustainable shipping concepts), una iniciativa conjunta del Port de Barcelona i del port de Luka Koper (Eslovenia), orientada a potenciar el transport de vehicles nous a les anomenades autopistes del mar (Motorways of the Sea). No és cap coincidència que siguin precisament aquests dos ports els que iniciïn la iniciativa. Tots dos són clau a l’àrea de la logística de l’automòbil a la zona est i oest del Mediterrani. Tan sols el 2017, Koper va gestionar 740.000 vehicles, mentre que Barcelona va superar els 800.000, situant-se com a líder del Mediterrani per volum de trànsit de vehicles.

Sostenibilitat a les autopistes del mar

D’entre tots els projectes que abasta CarEsmatic, un dels més innovadors és un estudi per identificar les necessitats logístiques de la cadena de subministrament de vehicles elèctrics, que inclou una anàlisi de l’autonomia d’aquests vehicles. CarEsmatic té una profunda implicació amb el medi ambient. En el projecte, a més dels dos enclavaments, també hi participen la terminal barcelonina Autoterminal i Neptune Lines, l’operador que exerceix d’enllaç entre els dos ports. Els socis estan compromesos a augmentar el coneixement de les necessitats dels vehicles elèctrics, en particular durant la distribució des de la instal·lació de producció fins al minorista.

CarEsmatic té per objectiu identificar les necessitats logístiques de la cadena de subministrament de vehicles elèctrics, que inclou una anàlisi de l’autonomia d’aquests vehicles.

De la mateixa manera, part del projecte inclou valorar les solucions existents actualment per a vehicles elèctrics (punts de càrrega ràpida, carregadors mòbils, etc.) i comparar els costos de cadascuna. En definitiva, un compendi de solucions que culminaran amb la instal·lació de diferents punts de recàrrega per a vehicles elèctrics als dos ports i també a bord dels dos vaixells de Neptune Lines.

Entendre els nous reptes que planteja el transport marítim d’automòbils requereix una renovació d’infraestructures. El primer pas per aconseguir-ho és actualitzar i millorar els ports de Barcelona i Koper. Més concretament, en el cas del port català, es preveu ampliar la Terminal Ferroviària del Moll Príncep d’Espanya perquè compleixi els requisits de la UE i se situï com la primera terminal espanyola de cotxes adaptada als estàndards europeus.

El vehicle elèctric està començant a formar part del nostre entorn i els ports han de col·laborar en el desenvolupament de les cadenes logístiques que permetin distribuir-los. CarEsmatic pretén, per mitjà del desenvolupament de noves infraestructures a Koper i Barcelona, fomentar el transport intermodal, més sostenible, de vehicles nous i identificar les noves necessitats logístiques del cotxe elèctric.