La vida s’obre camí: gestió de les aus a les grans infraestructures
El Port de Barcelona ha portat a terme accions pioneres en l’àmbit portuari per gestionar diferents espècies d’aus que tenien l’hàbitat a les seves instal·lacions o àrees properes. Són una sèrie d’iniciatives que es van posar en marxa fa dues dècades, amb l’inici de les obres d’ampliació del port, i que han culminat recentment amb una innovadora actuació destinada a ressituar una colònia de corbs marins.
Quan es planteja un projecte de grans infraestructures, la ciutadania i els mitjans solen fixar l’atenció en l’impacte que tindrà sobre l’activitat econòmica. Amb tot, és responsabilitat de les institucions que les gestionen garantir aquesta activitat amb el mínim impacte mediambiental possible. En aquest cas, les actuacions no sempre miren de reduir les emissions de gasos o tenir cura de la qualitat de l’aigua. A vegades consisteixen a donar una nova llar a una colònia d’ocells o cessar l’activitat si és època de nidificació.
Amb situacions com aquestes s’ha enfrontat –sempre amb una disposició excel·lent i encara més humor– Ramon Griell, subdirector general d’Infraestructures i Conservació del Port de Barcelona. Especialment, durant el desenvolupament de l’anomenat Pla Delta, una gran ampliació cap al sud de les instal·lacions del Port de Barcelona, que es va iniciar als anys 90 i que afectava tant el Port com l’Aeroport de Barcelona-El Prat, entre altres infraestructures. L’ampliació va implicar el desplaçament de la conca del riu Llobregat.
Una nova llar per al corriol
El pla, entre infinitat d’actuacions complexes, implicava actuar sobre una zona de platja al costat de la desembocadura del riu. “Era una àrea petita, d’aspecte gens espectacular, però que era la que havien triat uns ocells per niar-hi, atrets tant per la platja com pels aiguamolls propers”. L’ocellet en qüestió era el corriol camanegre, una espècie que segons l’ONG SEO/Birdlife, dedicada a la conservació de la diversitat d’espècies ornitològiques, es troba en situació de “vulnerabilitat” per la urbanització del litoral mediterrani. “El corriol havia trobat en aquesta platja un hàbitat ideal, perquè té la peculiaritat que pon els ous a terra, amb el risc que suposa per l’accés dels depredadors”, explica Griell. Amb tot, la situació aïllada d’aquesta platgeta els permetia viure tranquils, al marge de l’activitat humana i, suposem, d’atacs d’espècies depredadores.
Com que el pla incloïa destinar aquesta zona a activitat portuària i s’havia de desallotjar, el Port va optar per una solució adequada per a aquestes aus. “Vam decidir crear una nova zona de niat que substituís aquesta platja. Es va construir un espigó que assenyalava el marge del riu, i tota la sorra de bona qualitat que es va obtenir a les obres es va traslladar a l’altre costat del riu, on vam crear una nova platja”. Es va crear, doncs, una nova platja, “se li va donar forma de bol. D’aquesta manera, conservava l’aigua de la pluja, tenint un caràcter de platja humida, més adequada per a aquestes aus. És, a més, una platja inaccessible, perquè la mateixa orografia la tanca a l’accés humà”, explica amb orgull Griell.
Quan es construeixen grans infraestructures, és responsabilitat de les institucions que les gestionen garantir aquesta activitat amb el mínim impacte mediambiental possible. En moltes ocasions, aquesta actuacions estan vinculades a la gestió de la fauna.
Alerta! Gavines corses criant
Més recentment, s’ha detectat una situació similar amb les gavines corses. Es tracta d’una au que va viure una reducció notable de la població, a causa del desenvolupament turístic dels litorals, que alteraven l’hàbitat de la seva cria, així com la sobreexplotació pesquera. A finals dels anys vuitanta, també segons SEO/Birdlife, ha incrementat la població, però continua estant en situació de vulnerabilitat.
A l’illa del Molí, una illeta a la desembocadura del riu, es va detectar “una colònia molt important d’aquesta espècie. Com que estava a prop de les nostres instal·lacions, però no a dins, el que es va plantejar va ser posar-hi unes pantalles protectores que atenuessin les molèsties que generen (com ara sorolls, etc.), per protegir-les”. Així i tot, la vida s’obre camí, i les pantalles no sempre poden frenar-la. “Han començat a nidificar en solars en desús que formen part de les instal·lacions del port. Són zones apartades i protegides, sense risc de depredadors”. Això ha provocat que aquestes aus hagin abandonat el seu hàbitat original, els aiguamolls. “Ara les majors colònies d’aquest ocell es troben en diversos ports mediterranis, a Barcelona, Tarragona i Castelló de la Plana”. Tal com passava amb el corriol camanegre, la cria d’aquesta gavina s’ha de respectar, amb la qual cosa, si se’n detecta un niu als voltants del port, l’activitat s’ha d’aturar.
La mudança dels corbs marins
Tot i que l’acció més innovadora i proactiva de les que s’han fet per preservar les espècies animals és la que s’ha dut a terme amb la població de corbs marins, que ha consistit a proveir-los d’un nou hàbitat.
“Quan es van plantejar els nous accessos a l’ampliació del port”, explica Griell, “es va detectar que a la riba del Llobregat hi havia una colònia molt estable de corbs marins”. Lògicament, es va plantejar el problema de què s’havia de fer amb aquelles aus, ja que quan s’iniciessin les obres per als accessos difícilment podrien continuar allà. “Bàsicament, per les transformacions i els usos de l’espai, que deixarien de ser atractius per a aquesta espècie”, apunta. Va ser quan es van plantejar accions que poguessin encoratjar un trasllat actiu de la colònia a un altre lloc més segur i atractiu. “El corb marí és un ocell molt gregari que, en general, viu en comunitats. I, a l’hora de dormir, es posen tots junts en zones arbòries, amb aigua a prop i, sobretot, molt tranquil·les, amb poca o nul·la presència humana”, explica Griell.
“Quan, després de la desviació del curs, es va tornar a omplir el riu, es van començar les proves pilot, es va deixar una llacuna amb altres arbres de ribera, i es van crear diferents tipus i formats d’estructures artificials per veure si podien adaptar-se a algunes d’aquestes estructures”. La idea era proporcionar una nova llar a les aus, però una que fos reproduïble en altres llocs, per convidar aquests ocells a habitar-les. Per això, el Port de Barcelona va comptar amb l’assessorament de Minuartia, una assessoria ambiental que va col·laborar, per exemple, amb la gestió de les aus a l’Aeroport de Barcelona. Amb l’ajuda de Minuartia, es van testar diversos tipus d’estructures que els corbs marins poguessin convertir en la seva llar. “D’aquesta manera, es va poder detectar quin tipus d’estructures els semblaven més atractives als ocells d’entre diverses que es van plantejar. Els agradaven les més altes i que reproduïen una mica el format de l’arbre”.
Amb els corbs de mar, es van plantejar accions que poguessin encoratjar un trasllat actiu de la colònia d'ocells a un altre lloc més segur i atractiu que els voltants del port.
Quan es va detectar quin tipus d’estructura era més atractiva per a aquestes aus, “va començar la deliberació sobre quin espai havia d’ocupar. Analitzant l’espai disponible a la zona, vam detectar que no hi havia cap lloc que garantís el confort per a aquesta espècie”, exposa Griell. Llavors, tant personal de Minuartia com del Port de Barcelona van començar a buscar un nou entorn per a aquestes aus. “Vam col·locar estructures en diferents zones properes al port sense arbres a prop i, a poc a poc, les van anar colonitzant. Ens va quedar clar que els agradaven aquelles noves cases que els havíem preparat”.
No obstant això, el procés d’ampliació del port continuava i aquella zona, una petita llacuna que s’havia format amb el canvi del curs del riu, també s’havia d’ocupar amb activitat portuària. Un altre problema per ressituar els corbs marins era la proximitat de l’aeroport. “Es van determinar diferents zones que responguessin a les necessitats de l’au, alhora que no entorpien ni l’activitat portuària ni la de l’aeroport”. Això era especialment important, no només per protegir les aus, per descomptat, sinó també per motius de seguretat. El corb marí és una au gran (pot tenir una envergadura de fins a 160 centímetres, amb les ales esteses), que, a més, vola baix, al voltant dels 50 o 60 metres d’alçada, amb la qual cosa suposa un greu risc per als avions.
Finalment, i després d’anys de proves, es va detectar com a idònia una petita zona d’aiguamolls a Molins de Rei (una petita ciutat a uns 12 km al sud de Barcelona), a prop del riu. S’hi van instal·lar, doncs, aquestes estructures arbòries, que conviuen amb altres més a prop de l’emplaçament original (a l’espigó del riu i l’esmentada illa del Molí). Les proves pilot per a aquest projecte es van iniciar el 2006 i el trasllat a Molins de Rei va ser uns deu anys després, i continua sota supervisió. I els corbs marins, a poc a poc, s’han anat instal·lant a les seves noves llars.