Temes

A

Cercar

La‌ ‌veritable‌ ‌innovació‌ ‌del‌ ‌5G‌ ‌no‌ ‌és‌ ‌tecnològica,‌ ‌és‌ ‌empresarial‌

El gran salt del 5G respecte a la generació anterior 4G és, a més de tecnològic, el d'un model de negoci basat en el B2C a un enfocat en el B2B. Ja no seran només les persones les que utilitzin aquest servei d'internet mòbil sinó que la connectivitat s'amplia als dispositius, industrials i domèstics. El 5G fa possible l'anomenada Internet de les Coses, a més de facilitar que els vehicles actuïn de manera autònoma. I darrere ja ve el 6G!

Publicat el 08.04.2021

Daniel Camps és Director de Mobile Wireless Internet de la Fundació i2CAT

El 5G planteja un canvi de negoci entre operadores i el client final que involucra als reguladors nacionals i a les seves polítiques de democratització digital. (GettyImages)

Què és el 5G i en què es diferencia del 4G? 

  • La visió del 5G és la d'una xarxa enfocada en el Business to Business (B2B), capaç de donar suport a serveis fins ara impensables amb el 4G. Per exemple, la capacitat per a connectar multitud de dispositius de la Internet de les Coses (IoT, per les seves sigles en anglès) per a ús industrial gràcies a la seva baixa latència i que aquests interactuïn entre ells.
  • En el cas dels vehicles connectats o autònoms serà necessari que tercers facilitin serveis de teleconducció per a controlar el vehicle en remot. Aquest servei serà necessari en el nivell SAE 3, pensat per a situacions de conducció molt monòtones i repetitives, com la conducció en embussos.
  • Avui dia, el vessant més evolucionat del 5G és el propi servei al consumidor de carrer (Business to Consumer o B2C) pel que fa a la internet mòbil. Tot i que existeix una visió del 5G com a infraestructura crítica, la veritat és que l’IoT aplicat als vehicles rodats es troba encara en una fase embrionària.

Per què facilita el 5G nous models de negoci?

A pesar que el canvi tecnològic permetrà aquesta nova comunicació entre dispositius, la cobertura mòbil de cinquena generació planteja també un canvi de negoci entre operadores i el client final que involucra als reguladors nacionals i les seves polítiques de democratització digital.

Alemanya, per exemple, ha legislat perquè les empreses puguin sol·licitar llicències privades de 5G en la gamma de freqüències de 3700-3800 MHz i permetre que la indústria 4.0 pugui operar els seus dispositius IoT industrials sense interferències en la xarxa. Altres països com el Regne Unit i els Estats Units han optat pel mateix camí, però no és el cas d'Espanya.

Alliberar l'espectre de 5G per a ús privat requereix de models innovadors i és una porta d'entrada per a altres agents com els integradors de sistemes. Això genera un nou mercat responsable de facilitar i integrar la comunicació crítica del 5G que estava reservada exclusivament a l'operador de telefonia. 

A més dels nous serveis B2B, un altre aspecte clau en 5G és com garantir el desplegament en zones rurals per a així evitar la bretxa digital. Aquí, un nou jugador és la figura de l'operador neutre, que actua com a majorista de telecomunicacions.

 

Tot i que el 5G encara no s'ha desplegat, ja es comencen a definir les característiques del 6G. (GettyImages)

Què és un operador neutre?

Un exemple és el proposat per Neutroon, que conjuntament amb l'Associació Nacional d'Operadors Locals de Telecomunicacions (AOTEC) buscar impulsar el 5G en les zones rurals perquè arribi de manera simultània que en les grans ciutats.

L'operador neutre seria l'encarregat de crear i mantenir tota la infraestructura de xarxa en el municipi: torres, estacions basi, fibra òptica d'interconnexió, a més de desplegar la xarxa. La infraestructura neutra pot ser accedida pels clients dels diversos operadors mòbils nacionals. L'entrada de nous models genera certes reticències cap a aquest nou jugador perquè les operadores consideren que poden convertir-se en ‘captius’ de l'operador neutre.

La major o menor liberalització del mercat pot condicionar la decisió de grans multinacionals a l'hora de triar un nou destí per a les seves fàbriques. Poden també agregar o restar competitivitat a aquells països més innovadors en la seva estratègia d'alliberar, o no, espectre 5G per al seu ús privat

 El 5G permetrà evolucionar d'un model de negoci B2C, basat en la internet mòbil, a un enfocat en el B2B que possibilitarà la connexió i comunicació entre dispositius.

I després del 5G... el 6G!

Tot i que el 5G encara no s'ha desplegat, ja es comença a definir com serà la sisena generació de xarxa mòbil; el 6G.

Les bases del 5G van començar a definir-se en 2010 i 2020 va ser l'any del desplegament de la seva operativa, ja que la irrupció de cada generació succeeix en cicles que transcorren cada deu anys. L'organisme 3GPP és l'encarregat d'estandarditzar una generació a la qual s'introdueixen millores cada 18 mesos.

Quan arribarà el 6G?

Seguint aquesta cronologia, el 6G hauria d'implementar-se cap a 2030 i per tant, ens trobem en l'inici d'un nou cicle que requereix d'una nova visió que s'està debatent en aquests moments. La pròxima generació serà la que possibiliti models com els bessons digitals, la representació virtual d'un entorn físic que permet simular el que està succeint a temps real mitjançant sensors, LIDAR o càmeres i una xarxa que possibiliti aquesta infraestructura crítica de telecomunicacions. 

Per què vol Elon Musk el 6G?

Un dels aspectes que s’està valorant és que el 6G sigui, a més d'una xarxa de comunicació, una infraestructura capaç de censar tot allò que succeeix en el seu entorn, segons les freqüències disponibles, generant així les dades necessàries per a alimentar als bessons digitals. Una altra característica seria la d'aconseguir l'objectiu de l'anomenada ‘cobertura universal’. 

Això implicaria la seva integració en infraestructures de satèl·lits com la que està desenvolupant Elon Musk amb Starlink, per exemple, i el satèl·lit llançat per l'empresa Sateliot (Enxaneta), que busca donar servei 5G IoT per a dispositius de baix consum i sense requeriments estrictes de latència.

Finalment, un altre tema central del 6G serà l'eficiència energètica, ja que tot i que el 5G ja millora en aquest aspecte al 4G, incrementar la velocitat de transmissió suposa un major nombre d'antenes necessàries que acaben per generar un major consum energètic de la xarxa.

No obstant això, aquesta nova generació no es desplegarà passat el 2030. De moment, si ens centrem en el present, els majors reptes del desplegament del 5G a gran escala no són només tecnològics sinó que estan condicionats per contextos comercials i legals que definiran el seu impacte real en la indústria 4.0.