Temes

A

Cercar

El 5G accelerarà la digitalització dels ports

Moltes coses han canviat des que el Japó va inaugurar la primera generació de xarxa mòbil al 1979, el 1G. Quaranta anys després, el 5G constitueix una nova realitat en les comunicacions sense fils que ofereix una amplada de banda de gran capacitat i velocitat, una baixa latència i alta fiabilitat de les comunicacions i la possibilitat de connectar sensors de manera massiva.

Publicat el 23.09.2020
La iniciativa públic-privada 5G Barcelona treballa per a transformar l'àrea metropolitana de la capital catalana en un laboratori obert per a validar i adoptar tecnologies. (Gettyimages)

La tecnologia 5G permet fer realitat el que abans només es podia veure al cinema. Per exemple, realitzar intervencions quirúrgiques teleasistidas, desplegar flotes de vehicles autònoms o gestionar treballs agrícoles mitjançant sensors instal·lats en diferents punts d'un camp de cultiu.

En relació amb la logística, aquesta nova connectivitat millorarà la traçabilitat i comunicacions entre centres de producció, clients i distribució i oferirà una major flexibilitat en la selecció de rutes òptimes en temps real.

Usos del 5G en l'entorn portuari

Dins del sector s'han identificat una sèrie de necessitats la solució de les quals es troba en el 5G. Com el desenvolupament de rutes de navegació més fiables o un sistema de control en els recintes amb un abast més ampli i en temps real.

“Des del Port d'Hamburg tenim clar que el 5G té diverses aplicacions, com en la gestió del trànsit o en l'operació de drons en ponts, vies fluvials, carreteres i ferrocarrils. La digitalització i els models comercials disruptius són clau en els ports del futur, ja que la tecnologia existent com el 4G o el wifi no pot suportar aquests nous requisits”, afirma Hendrik Roreger, cap d'Aplicacions de Negoci del Port d'Hamburg.

Entre gener de 2018 i juny de 2019, l'Autoritat Portuària d'Hamburg, Deutsche Telekom i Nokia van provar noves funcions de l'estàndard 5G amb diferents aplicacions. L'enfocament del projecte es va centrar en el concepte que no hi haurà una "xarxa única per a tots" sinó diverses xarxes virtuals que s'executaran simultàniament en la mateixa infraestructura comuna.  El port alemany es va convertir així en un banc de proves que forma part del projecte 5G-MoNArch, finançat per la Unió Europea.

 

 

“Característiques del 5G com la connectivitat dual fan possible una integració segura i fiable, sense necessitat de construir una connexió física. Per exemple, els nous Sistemes de Transport Intel·ligents com els drons submergibles podran transferir i processar dades brutes en temps real”, continua Roreger.

Per a explotar tot el seu potencial, recomana comptar amb una densa infraestructura 5G, pel fet que requereix de freqüències més altes que el 4G. “Passarà un temps fins que cada nou aspecte estigui llest per a la seva producció. Els ports haurien de configurar prototips ara per a estar preparats quan el 5G ho estigui”, conclou.

A Itàlia, la col·laboració entre el Port de Livorno, Ericsson i el Consorci Nacional Interuniversitari per a les Telecomunicacions va ser triada per la UE com un dels cinc laboratoris de Corealis per a definir les característiques del port del futur.

Entre les proves pilot que estan realitzant destaca el control remot automatitzat de vehicles terrestres no tripulats per a les operacions de càrrega i descàrrega, que busca incrementar la seguretat del personal del port.

“L'agenda digital que s'està implementant en el Port de Livorno és pionera en aquestes noves capacitats. Gràcies al 5G, els ports poden accelerar el procés d'innovació en una sèrie de serveis com el desembarcament de ferris de passatgers o assistint a persones amb discapacitat”, explica Paolo Pagano, director del JLab del Port de Livorno.

Pagano subratlla la importància d'aconseguir una “total cobertura” mitjançant xarxes públic-privades i la implicació de totes les indústries amb un enfocament basat en la Indústria 4.0.

“Els canvis respecte al funcionament actual dels ports seran molt rellevants. S'instaurarà una cultura de la informació en temps real i una major agilitat en la presa de decisions”
Ruth Pablo, cap del projecte Digital Port del Port de Barcelona

Un gran impuls per a la digitalització

La iniciativa públic-privada 5G Barcelona treballa per a transformar l'àrea metropolitana de la capital catalana en un laboratori obert per a validar i adoptar tecnologies i aplicacions relacionades, en un entorn real. El consorci ha identificat al Port de Barcelona com una de les instal·lacions clau on aplicar el 5G. Tots dos col·laboren conjuntament en l'organització de tallers i reunions per a identificar possibles casos d'ús i desenvolupar proves de concepte en l'entorn marítim portuari.

Per a Ruth Pablo, cap del Projecte Digital Port del Port de Barcelona, el 5G representarà un nou escenari en la transformació digital. “En el curt termini, estem invertint en el desplegament d'una infraestructura potent i duent a terme pilots per a validar possibles aplicacions i provar les capacitats tècniques i funcionals que ofereix la nova tecnologia”, explica.

En el mitjà termini, continua, començaran a veure's usos aplicats a la seguretat perimetral, la gestió de la mobilitat, l'assistència a la conducció i maniobres de vehicles de tota mena, inclosos vaixells, maquinària i drons.

 

Gràcies al 5G, els ports poden accelerar el procés d'innovació en una sèrie de serveis. (Gettyimages)

“La visió artificial, els models 3D i l'extensió massiva de la Internet de les Coses en combinació amb el 5G també s'aplicarà al monitoratge d'operativa, infraestructures i processos portuaris, obtenint infinitat de mesuraments i dades d'infraestructures, maquinària, mercaderia, mobilitat i medi ambient”, agrega.

Serà més a llarg termini quan entri de ple la conducció autònoma de vaixells, camions i grues. En el futur, serà possible el control remot en temps real a través de bessons digitals de moltes de les activitats i processos portuaris, i fins i tot, la gestió intel·ligent de la producció i demanda d'energia. Els reptes identificats en aquesta etapa seran la legislació, la integració de totes aquestes tecnologies, dades i plataformes i la ciberseguretat.

“Els canvis respecte al funcionament actual dels ports seran molt rellevants, ja que s'instaurarà una cultura de la informació en temps real amb una representació gràfica sobre el territori, amb exigències en la velocitat i agilitat en l'obtenció de la informació i la presa de decisions”, valora Pablo.

Per a la responsable del projecte Digital Port del Port de Barcelona, el 5G serà “un gran impuls” per a la nova era de la digitalització.