Servei personalitzat i continu
La Marina Seca robotitzada ofereix, a més, més bon servei als usuaris respecte als amarraments tradicionals, gràcies a les possibilitats de personalització. “Quan un patró decideix deixar l’embarcació aquí, el primer que s’ha de fer és una maniobra d’ajustament de l’embarcació amb el sistema. El que es fa és calibrar la maquinària per adaptar-la a les característiques de cada vaixell, com l’eslora, la boca d’aire o l’altura”. Amb aquesta informació, es crearà un tag, una etiqueta identificadora única, per a cada embarcació. “Quan arribi a la marina, el sistema la identificarà i adaptarà els elements de transport a les seves característiques, però també la portarà a un jaç, també personalitzat, per minimitzar l’impacte en el casc de l’embarcació durant el temps que s’estigui a la Marina Vela”, especifica el tècnic.
Abans d’entrar al magatzem, a més, “es neteja el casc amb aigua a pressió per eliminar el salnitre, que el podria danyar. Després, uns ventiladors l’assequen per evitar que la humitat entri a la instal·lació”, explica Pascual. Totes aquestes operacions –neteja del casc, elevació del vaixell amb braços robòtics, transport a l’interior de la marina fins al jaç personalitzat– es fan en un temps rècord d’entre cinc i sis minuts. En el procés intervé, a més, una única persona (que, de fet, simplement supervisa l’operació i s’assegura que no quedi ningú a l’embarcació quan s’introdueixi a la instal·lació), amb què permet que la marina seca pugui donar servei de manera contínua. Per assegurar-se que el servei es pugui fer quasi sense intervenció humana i de la manera més àgil possible, “s’ha creat una aplicació per a smartphone per mitjà de la qual els patrons poden reservar franges horàries per dipositar o treure l’embarcació de la marina”.
Totes aquestes “aportacions tecnològiques”, per a Pascual, “serviran per donar més bon servei als aficionats a la nàutica”, però també suposa una solució més sostenible des d’un punt de vista mediambiental, ja que aquest sistema implica més amarraments en un espai més reduït, a més de minimitzar l’impacte sobre l’entorn marí. En definitiva, i després d’estudiar-ho a consciència, “és la solució més sostenible, tant econòmicament com mediambientalment, que hem pogut trobar”.