Temes

A

Cercar

Impacte i sostenibilitat dels ports urbans

Els ports, com a punt de connexió dels territoris, neixen i formen al seu voltant grans ciutats, que exerceixen, alhora, de lloc de trobada per a l’activitat social i econòmica dels habitants i el seu entorn. Amb la industrialització, aquest vincle deixa de ser tan evident, i els ports inicien processos d’expansió que els separen del nucli urbà. Aquests processos es consoliden amb la globalització, em què el transport de mercaderies, i també la indústria turística, prenen ple protagonisme, i es requereixen extensions més grans i més especialització.

Publicat el 15.11.2018
Fotografia aèria de Barcelona on s'adverteix la convivència de diferents àrees del Port de Barcelona amb la ciutat [Imatge de Benjamin Gremler]

Tot i aquestes transformacions, són moltes les ciutats que no tan sols no renuncien al seu caràcter portuari, sinó que l’enalteixen i el potencien com a part de la seva identitat. És el cas de capitals tan diverses com Barcelona, Amsterdam, Rotterdam i Marsella, per citar alguns casos europeus, que han sabut integrar l’activitat i l’entorn portuari en la vida urbana de la ciutadania. El port es considera tant un motor de l’activitat econòmica com un entorn per a les activitats culturals o d’oci dels seus ciutadans. Això sí, és un repte per als ports urbans trobar l’equilibri entre uns usos i altres.

Avantatges i costos directes de viure en una ciutat portuària

Els beneficis d’un port estan ben definits: menys costos logístics per a empreses i consumidors, una millor infraestructura local i regional i, és clar, la generació d’un gran nombre de llocs de treball directes i indirectes. En el cas de Barcelona, es podria dir que no existiria una metròpolis de quatre milions i mig de persones si no existís una instal·lació com el port que possibilités que tota aquesta població estigués arrelada al territori i pogués treballar de manera competitiva a escala global.

En aquest sentit, disposar d’una infraestructura com la del port és vital. “Què passaria amb la població amb una feina que depèn d’aquesta indústria portuària?”, reflexiona Pedro Arellano, Adjunt a la Direcció General del Port de Barcelona. “Aquests treballadors s’haurien de desplaçar a viure a un altre lloc o, per exemple, les fàbriques d’importants clústers (automoció, moda, farmàcia, etc.) estarien en altres zones geogràfiques. Per aconseguir que la nostra població continuï estant arrelada a aquest territori, hi ha elements molt diversos que estan relacionats de manera positiva amb l’existència d'un port dimensionat i competitiu globalment com és el de Barcelona."

El Port de Barcelona facilita que els ciutadans puguin treballar de forma competitiva a escala global però també ajuda al fet que sentin arrelament pel territori.

La inversió directa que suposa un port és clara: el cost d’una terminal, el d’una via fèrria o una carretera, etc., però com es valoren els costos i els beneficis de disposar d’infraestructures globalment competitives? Què passa amb les externalitats? Quin impacte té la contaminació d’aquestes infraestructures crítiques en la salut de les persones? Quines alternatives vitals i d’ocupació s’haurien de crear per aconseguir que la població d’aquesta metròpolis pogués continuar estant arrelada el seu territori?... “Ens hem de plantejar preguntes difícils per forçar-nos a trobar respostes que no són fàcils”, postula Pedro Arellano. “Hem de ser realistes trobant respostes. Si del realisme surt que ja estem bé o que anem pel bon camí, genial. Però si no és així i ens mostra que falta molta feina per fer, llavors el que toca és ajustar prioritats i posar-se a treballar”.

Per enfrontar-se amb aquest tipus de dilemes i activar projectes de canvi i millora, s’ha de conèixer bé tant el que passa dins com fora del port. El Pla de Sostenibilitat Sectorial del Port de Barcelona pretén afrontar aquest tipus de dilemes. Els vaixells de creuers, per exemple, avui encara mantenen problemàtiques relacionades amb les emissions (en part perquè els vaixells tenen una llarga vida útil), si bé els nous creuers han evolucionat molt respecte a la seva indústria i ja s’aconsegueixen emissions molt menors. De tota manera, mentre encara existeix marge de millora en les seves emissions, quan parlem del tractament d’aigües que es fa als creuers d’última generació, ens trobem amb unes pràctiques d’excel·lència que permetrien, fins i tot, que l’aigua tractada es pogués tornar a beure. “Moltes altres indústries amb abocaments que van a rius o mars podrien prendre un bon exemple de la feina i l’esforç que ha fet la indústria de creuers en el tractament d’aigües”, declara Pedro Arellano.

Abordar la complexitat d’un sector com el portuari requereix una mirada àmplia, on poder integrar realitats i expectatives molt diverses, només així es poden enfrontar i respondre els reptes i els dilemes actuals. Fer tot això permetrà tenir un port sostenible a llarg termini.

Per aconseguir-ho, la comunitat portuària es va plantejar desenvolupar la iniciativa conjunta esmentada anteriorment: el Pla de Sostenibilitat Sectorial. Avui, arribar a respondre a la diversitat d’expectatives no implica tan sols disposar de les múltiples mètriques i informacions operatives que es tenen en una infraestructura crítica com és el port, també cal analitzar i desenvolupar un altre tipus d’iniciatives que històricament van ser més intangibles.

Actualment, per exemple, podem saber que, al Port de Barcelona, més d’un 50% de les organitzacions analitzades ja fan servir eines que persegueixen l’excel·lència i estan compromeses amb la sostenibilitat. Això suposa disposar d’una àmplia base d’organitzacions amb una mirada que va més enllà del benefici a curt termini. Si comparem aquest percentatge amb el del conjunt d’empreses del país, comprovem que les organitzacions de la comunitat portuària estan bastant per sobre de la mitjana pel que fa a la integració d’aquestes consideracions en la seva activitat diària.

Un port dins de la trama urbana

Més enllà de mètriques econòmiques i qüestions mediambientals, els ports urbans s’han de plantejar formes diferents de relacionar-se amb la ciutadania. En aquest sentit, per a Arellano, el Port de Barcelona “mira d’eliminar la frontera amb la metròpolis i apostar per iniciatives que afavoreixin la permeabilitat entre port i ciutadania”, que teixeixin relacions entre tots dos. Per fer-ho, calen “noves formes de col·laboració” que obrin la comunicació entre la comunitat portuària i tots els grups d’interès del Port.

Aquesta comunicació es planteja sempre en ambdues direccions: el port ha d’explicar de manera clara i senzilla tant el que hi passa com els valors als quals respon. Així mateix, la ciutadania ha de percebre el port com a part de la ciutat i, per tant, tan seu com podria ser un parc o una plaça. “Influir d’aquesta manera en la metròpolis implica un mapatge dels grups d’interès, aprofundir en les seves expectatives i necessitats i, és clar, posar-se a treballar amb tota aquesta informació”, explica Arellano.

Per això és crucial crear el que qualifica com a “espais de relació”, que poden ser físics o virtuals, i també temporals o estables, sempre tenint en compte els tres eixos que garanteixen la sostenibilitat del port: econòmic, social i mediambiental. D’aquesta manera, el port és escenari d’esdeveniments culturals, esportius o d’oci per a la ciutadania (des de les festivitats de l’Any Nou xinès fins a ser el punt de partida de la cavalcada dels Reis Mags a la ciutat, per citar un parell d’exemples), i també de fires comercials (com el Saló Nàutic). Igualment, trobem iniciatives en matèria mediambiental, que malgrat ser intangibles afecten de manera directa tota la ciutadania. En aquest sentit, la transició energètica cap a combustibles menys contaminants, com el GNL, l’aposta per la mobilitat elèctrica o les accions per a la conservació de l’hàbitat d’espècies autòctones formen part de la bateria de mesures per minimitzar l’impacte mediambiental del port a la ciutat.

 

 

Més enllà de mètriques econòmiques i qüestions mediambientals, els ports urbans han de plantejar-se formes diferents de relacionar-se amb la ciutadania.

L'edifici del Portal de la Pau, que havia acollit la seu de l'Autoritat Portuària de Barcelona, es transformarà en un Centre d'Interpretació del Port [Imatge de Fred Romero]

Iniciativa ‘Això és un port’

El futur immediat implica formalitzar aquests espais de relació en un entorn concret. És l’objectiu del futur Centre de Divulgació del Port de Barcelona, que se situarà en un edifici històric i icònic del port, el Portal de la Pau, construït a principis del segle passat.

Sota el nom d’Això és un port, l’espai es convertirà en una eina per a la comunicació, la divulgació i l’entreteniment al voltant de l’activitat del Port de Barcelona: “Serà un espai de diàleg singular, entre la comunitat portuària i els grups d’interès. L’objectiu és aconseguir seguidors, ciutadans orgullosos del seu port, i, per això és crucial compartir la seva essència”, explica Arellano. “Aquest centre és la materialització d’aquesta estratègia que comparteixen tots els implicats en l’activitat del port”.