Temes

A

Cercar

The Beacon, el far de la innovació d’Anvers

El hub d'innovació d'Anvers exerceix com a nexe d'unió entre empreses, públiques i privades, i les start-ups per treballar per la digitalització i sostenibilitat dels sectors industrials i portuaris de la ciutat belga. El port, soci de The Beacon, ha implementat diversos projectes gràcies a l'impuls d'un hub que mira més enllà de les seves fronteres. Parlem amb la seva directora general, Inés Sylverans.

Publicat el 20.12.2024
The Beacon va néixer com a pop-up col.laborativa entre la ciutat d'Anvers, el port i la universitat, i ara s'ha convertit en un hub, sense ànim de lucre, que acull una comunitat de 100 tecnològiques (The Beacon).

The Beacon va néixer a Anvers el 2018 amb l'objectiu estratègic d'impulsar la digitalització, la circularitat i la sostenibilitat a la ciutat belga, que compta amb actius tan rellevants com el clúster químic més gran del món i el segon port més gran d'Europa.

Era l'època quan el concepte de smart city començava a agafar força, i quan moltes ciutats van apostar per donar la benvinguda a les start-ups. En el cas d'Anvers, Inés Sylverans, la directora general de The Beacon, explica, en conversa amb PierNext, que la seva mida és “perfecta” per realitzar proves de concepte en tractar-se d'“una petita gran metròpolis”, cosa que va vincular aquesta urbs portuària amb les empreses emergents d'una forma orgànica.

Inés Sylverans, directora general del hub d'innovació del port d'Anvers, The Beacon (The Beacon).

Un esperit col·laboratiu que va néixer com a pop-up

The Beacon va ser, inicialment, un pop-up col·laboratiu entre la ciutat, el port, la universitat d'Anvers i altres socis, com ara Lantis, Agoria i Imec. Sectorialment, el focus es troba en tres grans nuclis: smart ports & logistics, smart industry i smart cities & mobility.

“Necessitàvem noves idees per transformar aquests sectors de cara al futur. Aleshores, moltes coses estaven succeint amb les start-ups, així que necessitàvem proveir-les d'un espai on poguessin ubicar les seves oficines, col·laborar, reunir-se i ajuntar el conjunt de l'ecosistema, ja que encara que el món és cada vegada més digital, és molt important comptar amb espais físics que impulsin la col·laboració”, recorda Sylverans.

Passat el primer any, The Beacon es va ubicar en un edifici de 16.000m2, 9.500 dels quals es van destinar a startups, empreses, incubadores i acceleradores i on també hi ha les oficines d'alguns dels socis fundadors.

Va començar com a projecte de col·laboració, però aviat va començar a créixer fins a ocupar tot l'espai disponible. Va ser llavors, fa 5 anys, quan The Beacon va néixer oficialment com una organització sense ànim de lucre, amb socis governamentals i privats, per escurçar distàncies entre empreses públiques i privades i start-ups.

“L'acceleració real va començar en els darrers dos anys, una vegada va acabar la pandèmia. Hem crescut fins a assolir una comunitat de 100 tecnològiques, 38 de les quals són residents; un 30% són start-ups, un 30% són scale-ups i el 30% restant empreses, a més d'institucions de recerca, perquè creiem en una col·laboració de triple hèlix. Així que el govern, les empreses, la investigació i l'educació estan connectats a l'edifici”, explica.

The Beacon ha crescut fins a assolir una comunitat de 100 tecnològiques, 38 de les quals són residents; un 30% són start-ups, un 30% són scale-ups i el 30% restant empreses, a més d'institucions de recerca (The Beacon).

The Beacon: events i networking

Aquesta connexió s'estreny mitjançant l'organització d'uns 40 esdeveniments anuals que comparteix s'estructuren en tres nivells:

  • Aquells orientats en tecnologies de present i futur per al sector, on s'informa i es debat sobre temes d'actualitat i interès com la ciberseguretat i la seva regulació. Altres àrees són IoT, drones i robòtica, blockchain, IA, sensors i dades.
  • El segon està relacionat amb les incubadores. The Beacon compta amb KBC, la incubadora belga més gran, a les seves instal·lacions, a la qual cada any s'uneixen 150 start-ups, i imec.istart, el programa d'acceleració de sis mesos de durada d'un dels seus socis que guia les empreses de tecnologia per accelerar-ne el creixement financer i el desenvolupament del model de negoci.
  • La tercera i última està relacionada amb el futur i la tercera pota que falta: els clients. Sylverans explica que el seu principal objectiu per als propers dos anys serà aconseguir que les empreses no tecnològiques que participen en el seu ecosistema s'hi dirigeixin quan requereixin solucions relacionades amb la tecnologia.

The Beacon ajuda a la connexió estreta entre els diferents actors de la innovació mitjançant l'organització d'uns 40 esdeveniments anuals (The Beacon).

Ajudant el port a aconseguir els seus objectius

Aquesta col·laboració s'estén a la creació de programes amb diferents agents del sector marítim que, ateses les necessitats reguladores (per exemple, el Corporate Sustainability Reporting Directive) i d'incrementar-ne l'eficiència, truquen a la porta de The Beacon a la recerca de solucions.

En el cas concret del port d'Anvers, Sylverans explica que es reuneixen mensualment amb el seu equip d'innovació, qui els transmeten quins objectius volen assolir en el futur, i que ells seleccionen i proposen noves empreses en base a allò que s'ha comentat en aquestes reunions.

  • Com a exemple d'aquesta dinàmica, explica que fa poc el port va fer una presentació a The Beacon sobre la seguretat de l'accés dels vaixells al recinte portuari i la necessitat d'incrementar-la, fer-la més intel·ligent i millorar-ne el manteniment predictiu, ja que els vaixells no en tenen la mateixa mida que abans i això pot provocar problemes. “Van definir vuit casos d'ús i unes 50 persones de la nostra comunitat van intercanviar idees sobre quin tipus de tecnologia està disponible, la possibilitat de fer pilots i un seguiment posterior. El port treballa amb nosaltres per conèixer el mercat tecnològic local”, apunta.

L'altra cara de la moneda consisteix en aquesta selecció de start-ups i en verificar que compten amb el nivell de preparació suficient per treballar amb infraestructures crítiques, si poden fer-ho a gran escala i en un sector on els ritmes són diferents del B2C i on, sovint, la legislació va diversos passos per darrere pel que fa a tecnologies com els drons o vaixells autònoms.

The Beacon selecciona start-ups i verifica que compten amb el nivell de preparació suficient per treballar amb infraestructures crítiques, si ho poden fer a gran escala i en un sector on els ritmes són diferents del B2C (The Beacon).

Start-ups de The Beacon que treballen amb el port

La directora general presenta diversos casos vinculats amb el port d'Anvers:

  1. L'empresa de drons ADLC recull mostres dels vaixells de la química BASF que trasllada, en només 10 minuts, fins a les instal·lacions de SGS, una companyia d'inspecció que ha de verificar que la càrrega compleix tots els estàndards. El seu transport per carretera seria d'una hora, incrementant el temps d'espera i el cost econòmic dels vaixells atracats al port.
  2. Seafar té una flota de vaixells semiautònoms els pilots dels quals els guien per vies navegables interiors remotament des de l'oficina, per trams rectes i gens perillosos, però tediosos.
  3. INoses són uns sensors que poden detectar olors provocades per fugues gràcies als drones que inspeccionen la zona portuària que, com recorda Sylverans, és sis vegades més gran que la pròpia ciutat.

Seu de The Beacon a Anvers (Lucid Stan Study360).

Plans de futur: créixer i internacionalitzar-se

Inés Sylverans comparteix en exclusiva amb PieNext un projecte de més envergadura que veurà la llum en uns cinc anys: un campus d'innovació i banc de proves que s'ubicarà en uns terrenys municipals que permetrà augmentar encara més la capacitat de The Beacon.

“Un altre objectiu que tenim és connectar amb altres ecosistemes internacionals, ja que tenim una visió molt clara del que passa a la ciutat oa Bèlgica, on ja treballem amb altres centres d'innovació i amb Flanders Investment and Trade a les missions locals i al estranger. Tot i això, volem unir forces i descobrir que està passant a la resta d'Europa i del món. Per això hem anat a conèixer ecosistemes d'innovació tecnològica de Barcelona, ​​Hèlsinki o Hamburg, per a nosaltres és molt interessant”, conclou Sylverans.

El far de The Beacon espera brillar encara amb més força, ja no només a l'ecosistema d'Anvers i de Bèlgica, sinó a tot el món, amb un concepte arrelat en la idea de comunitat i de la col·laboració.