MAGPIE, a la recerca de nous combustibles
Rotterdam, Deltaport (Alemanya), HAROPA PORT (format per Le Havre, Rouen i París) i Sines (Portugal) formen un altre consorci en associació amb 10 instituts de recerca i més de 30 empreses europees sota les sigles MAGPIE (sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs).
En aquest cas, s’executaran 10 projectes pilot. A diferència de PIONEERS, aquesta aliança s’enfoca especialment a nous combustibles i a portadors d’energia en desenvolupament. Això inclou producció, transport, emmagatzematge, distribució (combustibles) i càrrega (energia elèctrica).
El projecte MAGPIE té previst crear projectes pilot i de demostració en un entorn living lab del port de Rotterdam, per avançar en els aspectes tecnològics, operatius, digitals i organitzatius deL subministrament d'energia als ports.
El transport està en transició a l'energia neta, però encara no està clar quins tipus d'energies es faran servir i per a quines formes de transport s'acabaran adaptant. No obstant això, el que es pretén amb MAGPIE és accelerar la implementació de l'energia sostenible i millorar el seu desplegament a major escala, perquè d'això depèn el desenvolupament de noves eines digitals, nous mecanismes de mercat i marcs no tecnològics, com expliquen des de la Rotterdam School of Management, on s'integra l'Erasmus Centre for Data Analytics, qui juntament amb l'Erasmus University i l'Erasmus Centre for Urban Port and Transport Economics (Erasmus UPT), tindrà un paper destacat en els projectes que es desenvoluparan en el consorci.

Barcassa autònoma i zero emissions a Rotterdam
Pel que fa al transport tant marítim com terrestre dins del hinterland portuari, s’està explorant i desenvolupant l’ús d’energies netes i renovables com l’hidrogen verd, bateries elèctriques de gran grandària, amoníac i GNL bio.
I és que subvencionat també amb 25 milions d’euros, gran part del pressupost es destinarà a un dels projectes estrella ja anunciats: el desenvolupat conjuntament entre el Port de Rotterdam i Wärtsilä per dissenyar una barcassa portacontenidors autònoma i de zero emissions.
L’embarcació estarà equipada amb sensors i el sistema de navegació SmartMove Suite, que garanteix unes maniobres coordinades i segures. Es propulsarà mitjançant energia habilitada per un tren de transmissió elèctric i una solució innovadora de contenidors de bateries intercanviables (ZESPacks-Zero Emission Services) carregades amb energia renovable.
Per assegurar-ne l’eficiència, s’establirà una xarxa de punts de càrrega d’accés obert per intercanviar bateries per unes altres de ja carregades, cosa que reduirà el temps d’espera. El primer contenidor de bateries s’instal·larà aquest mateix estiu.
Aquest projecte pretén alleujar, de manera sostenible, el coll d’ampolla que el transport de contenidors entre terminals provoca en alguns dels ports més importants d’Europa i evitar o disminuir el trànsit de contenidors que surt per carretera. Dins del transport modal, la UE aspira, precisament, a reduir aquest mitjà de transport més contaminant.