Temes

A

Cercar

Les noves lleis de la robòtica arriben a la logística portuària

Els drons i els robots mòbils ja són una realitat en la logística portuària. Tenen capacitat per a entendre el seu entorn i prendre les seves pròpies decisions. Són els protagonistes de la revolució 'robota' en els smartports. 'Robota' en txec significa "treball dur" i és la paraula que va triar el dramaturg Karel Čapek en 1920 per a una obra teatral de ciència-ficció. Isaac Asimov, tres dècades després, va encunyar les lleis robòtiques en Jo, Robot. Des de llavors sabíem que tard o d'hora els robots, en diferent nivells de sofisticació, s'anirien estenent en la vida econòmica industrial. Doncs ja són aquí.

Publicat el 21.01.2022
Des de la dècada dels 50 o els 60 del segle passat ja hi ha robots treballant a les fàbriques, amb l'habilitat de saber què succeeix en la seva línia de producció. (GettyImages)

Les màquines han estat, des de fa segles, part fonamental del dia a dia dels ports. Avui, la tecnologia ofereix la possibilitat que aquestes prenguin les seves pròpies decisions i s'encarreguin de tasques cada vegada més complexes, optimitzant al màxim les operacions. 

Així, és comú veure robots capaços d'identificar, classificar i transportar mercaderia, o drons que sobrevolen les instal·lacions per a aconseguir informació en temps real.

Robotització de la logística

“Totes les tasques que siguin repetitives i no requereixin d'una creativitat o una improvisació especial estan subjectes a una possible automatització”, explica Pablo Íñigo Blasco, consultor i enginyer en robòtica en Plain Concepts, una empresa que ofereix solucions tecnològiques innovadores. “Avui dia i en el pla de la logística, això inclou una llista de tasques enorme”.

D'acord amb l'enginyer, aquestes tasques es divideixen en tres grans categories.

  • La primera té a veure amb la seguretat i la inspecció. “Els robots mòbils o els drons poden desplaçar-se per tot el port per a garantir la seguretat o fer un seguiment en temps real dels paquets, palets o contenidors que entren i surten de les seves instal·lacions”, assenyala Blasco. 
  • La segona de les categories es basa en el transport o la càrrega automatitzada d'aquests elements. “Els robots, per exemple, poden encarregar-se de classificar la mercaderia i portar-la a un magatzem temporal o a la seva destinació dins del propi port”, explica l'enginyer. En aquest punt cobren importància, per exemple, els robots de braços articulats o els vehicles autònoms
  • En tercer i últim lloc, entra en joc la capacitat de manipular els elements físics; per exemple, obrir portes, activar claus o manejar paquets. Seria l'opció més avançada i, ara com ara, la que està més lluny de convertir-se en una realitat habitual en la logística portuària. Sobretot, referent als drons.

Estalvi, precisió i agilitat en la robòtica

Els principals avantatges d'aplicar aquestes innovacions tecnològiques a la logística portuària estan relacionades amb un estalvi econòmic, un major control sobre els processos i una millora dels temps. 

“La de les màquines intel·ligents és una manera de treballar que encara no és molt habitual, però ho serà aviat. I és que utilitzar una màquina per a fer tasques automatitzades ens ofereix la garantia que els resultats seran correctes i que les dades es registraran sense errors”, indica Blasco.

D'acord amb l'estudi ‘Of Robots and Men – in logistics. Towards a confident vision of logistics in 2025’, de la consultora estratègica Roland Berger, la incorporació de la robòtica a la logística estarà darrere de la reducció de fins a un 40% dels costos logístics i d'un notable augment de la productivitat a mitjan aquesta dècada. 

Darrere d'aquestes xifres estan els avanços tecnològics, la reducció dels costos dels propis robots i l'interès dels agents logístics per integrar-los en les seves operacions. “Les solucions robòtiques s'han desenvolupat a gran velocitat des que els gegants d'internet les van convertir en punta de llança dels seus plans d'expansió. Les reduccions de costos i la maduresa de les solucions són tals que ara ens acostem a un punt d'inflexió davant la presència generalitzada de robots en magatzems", assenyala Medhi El Alami, director en Roland Berger.

Els drons garanteixen el seguiment en temps real dels paquets, palets o contenidors que entren i surten de magatzems i altres instal·lacions. (GettyImages)

Una de les característiques de la robotización és que ofereix una solució flexible que pot integrar-se en infraestructures on també operen les persones. No obstant això, s'espera que la seva introducció en la logística tingui conseqüències directes en l'ocupació: d'acord amb les dades de Roland Berger, els robots poden portar a la desaparició de prop d'un milió i mig de llocs de treball poc qualificats en l'Eurozona.

Els principals avantatges d'aplicar aquestes innovacions tecnològiques a la logística portuària estan relacionades amb un estalvi econòmic, un major control sobre els processos i una millora dels temps

Robots i IA per a transformar la logística

La introducció de robòtica en la logística en general i en l'entorn portuari en particular no està lliure de desafiaments. “Existeixen dificultats a diversos nivells. Entre ells estan l'econòmic, el legislatiu i el tècnic”, enumera l'enginyer en robòtica de Plain Concepts. 

A nivell tècnic, el repte que es presenta a continuació és aconseguir que els robots entenguin l'entorn que els envolta i sàpiguen adaptar-se a noves situacions. 

“Des de la dècada dels 50 o els 60 del segle passat ja hi ha robots treballant a les fàbriques, amb l'habilitat de saber què succeeix en la seva línia de producció. Si res se surt de l'habitual, fan les seves tasques sense problema”, contextualitza Blasco.

“Per a transformar la logística, el següent pas serà aconseguir que aquests robots sàpiguen reaccionar en llocs més caòtics, en els quals pot haver-hi imprevistos”, continua. “Això s'aconsegueix amb la intel·ligència artificial

Així, avui dia la dificultat no està en el fet que els robots puguin moure's o reconèixer elements. Això ja s'ha aconseguit. El repte és que entenguin el que passa en l'entorn i reaccionin si succeeix alguna cosa fora de l'habitual”.

En els ports intel·ligents, és necessari a més que la resta dels agents (vaixells, infraestructures externes o operadors, per exemple) també estiguin automatitzats. En l'era de la digitalització, el repte està en el fet que el port funcioni com un ecosistema connectat en el qual la maquinària pot funcionar de manera autònoma i intel·ligent.

Drons autònoms: el cas d'Anvers 

Des de 2019, un eixam de drons autònoms sobrevola diverses vegades al dia les instal·lacions del Port d'Anvers. El seu objectiu és recol·lectar informació i enviar alertes per a fer del port un lloc més segur, eficient i intel·ligent. 

Aquests drons realitzen vols VBLOS (sigles de beyond visual line of sight), és a dir, vols en els quals la nau va més enllà de la línia de visió del pilot i que es manegen en remot, des d'una estació de pilotatge.

Gràcies a la utilització d'aquests drons, el Port d'Anvers ha creat projectes com PoA Dron Roadportal, una plataforma en línia per a digitalitzar i automatitzar les sol·licituds de vols de drons per part d'operadors. A més, s'han desenvolupat eines per a millorar la gestió i la logística del port gràcies a tecnologies com la visió per computador. Un altre exemple són les càmeres intel·ligents, capaces de detectar des d'abocaments de combustible fins a enderrocs surant en l'aigua.

El resultat són notables millores a nivell econòmic i d'organització. “La neteja d'abocaments ens costa més d'un milió d'euros anuals. Usant aquestes tecnologies serem capaces de detectar els abocaments més ràpid i reduir així el cost de la seva neteja”, exemplifica Bob Spanoghe, manager d'Innovació de l'Autoritat Portuària d'Anvers. “Creiem fermament en el valor que els drons poden oferir a l'entorn de les operacions portuàries”. 

La interconnexió entre diferents agents (com a vaixells, maquinària, càmeres o robots, per exemple) té com a objectiu millorar la logística portuària, una meta que persegueixen ports de pràcticament cada racó del món i que sens dubte està cada vegada més a prop gràcies a l'avanç de la intel·ligència artificial, els drons i la robòtica.

Per a saber més sobre robotització en la logística portuària