Temes

A

Cercar

El present per als ports del món: sostenibilitat, mobilitat i connexió amb la seva ciutat

Sis dels ports més innovadors, units per l'objectiu comú d'utilitzar la tecnologia per revolucionar el sector, van presentar com utilitzen solucions digitals per millorar la qualitat de l'aire, minimitzar la congestió i millorar la comunicació entre les parts logístiques, entre altres reptes als quals s'enfronten els ports en l'actualitat.

Publicat el 18.12.2019
L'objectiu del Port de Los Angeles és reduir les emissions de les embarcacions oceàniques i de les embarcacions portuàries amb l'ús de l'energia procedent del moll i arribar a zero emissions l'any 2030.

A la conferència Smart City 2019 a Barcelona, representants dels ports d'Anvers, Barcelona, Hamburg, Rotterdam, Mont-real i Los Angeles van oferir les seves visions sobre temes que van des de la tecnologia de drons fins a remolcadors híbrids, amb l'esperança de crear experiències portuàries més amigables amb el medi ambient i la ciutat.

Aprofundirem en com aquesta tecnologia  indispensable pot fer progressar els ports d’arreu del món, amb un avançament del futur del transport.

Port d'Anvers: innovació oberta en drons

Com un dels ports més grans del món en superfície, el Port d'Anvers estava disposat a buscar solucions per millorar el flux d'informació a les seves instal·lacions. Aquest canvi cap a la tecnologia innovadora va començar fa tres anys i va donar pas a una allau de transformacions digitals que inclou bessons digitals, transport intel·ligent i, per descomptat, tecnologia de drons. 

Piet Opstaele, director d'Innovació, va presentar el projecte del consorci SAFIR (Integració Segura i Flexible dels Serveis Inicials d'U-Space en un Entorn Real), en el qual el Port d'Anvers s'ha associat amb organitzacions privades i públiques per desenvolupar drons que ajudin en els processos portuaris.

Tots els socis, des de grans empreses com Amazon fins a empreses més petites com Unifly, van aportar la seva experiència en aquesta missió per crear un trànsit de drons viable i segur.

Concretament, la tecnologia ajudarà més en els punts següents:

  • Mesurar la qualitat de l'aire.
  • Continuar amb altres mesures tecnològiques i altres sistemes d'identificació, inclosa la detecció de vehicles que no compleixin la normativa.
  • La capacitat de detectar accidents químics. Per exemple, el dron d’Amazon es va autoredirigir durant les proves.

Amb el reeixit llançament de la tecnologia de drons, el Port d'Anvers i els seus socis han demostrat que poden administrar, inspeccionar i controlar una àmplia zona en menys temps, la qual cosa suposa una solució més segura per als reptes als quals s'enfronta el port.

Aterratge d'un dels drons amb els quals treballa el Port d'Anvers.

Port de Barcelona: Power-to-Ship

La qüestió de la millora de la qualitat de l'aire segueix sent una preocupació principal per als ports d'arreu del món i va motivar el  Port de Barcelona a prendre mesures amb tecnologia innovadora.

Així doncs, Carles Mayol, gerent de vendes del Port de Barcelona, va mostrar el projecte anomenat Power-to-Ship, que es troba dins del World Ports Climate Action Program (WPCAP) i que es va iniciar amb la necessitat de descarbonitzar les activitats portuàries, fer una transició energètica cap a les energies renovables i noves formes de combustible, i millorar la qualitat de l'aire en millorar la tecnologia de les embarcacions amb l'electrificació dels molls. A més, el port ha instal·lat una «xarxa intel·ligent» que permet gestionar eficientment el subministrament i la demanda d'energia.

«L'electrificació del moll ens permetrà millorar la qualitat de l'aire de la ciutat i farà possible la transició energètica»

A més de les accions per electrificar el moll, també es vol parar atenció en els punts següents:

  • Fomentar l'ús de nous combustibles nets i sense carboni, inclosa la promoció del gas natural liquat (GNL) com a combustible de transició.
  • Proporcionar subministrament d’energia als vaixells des de la xarxa elèctrica en terra.
  • Crear nous criteris per als incentius mediambientals dels vaixells, inclosos descomptes i impostos més baixos per als vaixells propulsats per GNL.
  • Molls proveïts amb una xarxa d'alta tensió i amb energia procedent de recursos renovables.

El Port de Barcelona no només parla de l'electrificació, sinó que també es compromet a augmentar l'ús de fonts alternatives d'energia, com ara l'energia solar, amb l'objectiu d'integrar tots aquests recursos de la manera més eficient. Cal assenyalar que el port conté grans zones que podrien acollir plaques solars, la qual cosa el converteix en un espai amb alt potencial per a l'energia sostenible.

El Port de Barcelona ha creat el projecte Power-to-Ship per la necessitat de descarbonitzar les activitats portuàries.

Port d'Hamburg: model de ciutat portuària

El Port d'Hamburg s'allunya dels reptes sobre la qualitat de l'aire i se centra en la mobilitat, i, per a això, treballa a provar l’optimització del transport terrestre de passatgers de creuers mitjançant models basats en agents (ABM per les seves sigles en anglès).

Amb 480.000 passatgers per dia que es desplacen per l'estació de tren i amb 950.000 turistes per any procedents de creuers, l'estació principal està plena de gom a gom i existeix una clara necessitat de reduir la complexitat del flux del port. Malauradament, el port no es pot ampliar, però ja hi ha solucions digitals en progrés per solucionar aquesta situació.

Jens Meier, CEO de l’Hamburg Port Authority, va presentar el primer model en realitat virtual i interactiu de ciutat portuària, creat pel Port d'Hamburg mitjançant l'ús de tres tipus de dades que els va permetre traçar el flux de persones i desenvolupar un sistema més sòlid per monitorar la congestió.

El procés de recopilació de dades va incloure:

  • Informació telefònica anònima que es va obtenir del rastreig de les dades dels telèfons dels passatgers dels creuers.
  • L'ús de les fotografies d'Instagram per comprendre el moviment dels passatgers. Per exemple, si un passatger publica una foto de la ciutat i després una del port, es pot deduir que va visitar els dos llocs abans d'embarcar-se en un creuer.
  • Qüestionaris en què es va preguntar als clients com van arribar del punt A al punt B.

Captura del programa Port City Model program creat pel Port d'Hamburg.

Després del procés de recopilació de dades, l'anàlisi els va permetre construir un model que permet veure la tensió potencial dins del flux de trànsit en funció d'alguns paràmetres ajustables.

El fet de treballar amb variables específiques va portar a obtenir respostes realistes:

  • Com afecta el canvi d'ubicació de les estacions d'autobusos al desplaçament de les persones? El model va mostrar que podia millorar l'ajuda en un 20 %.
  • Què passaria si els taxis fossin reemplaçats per autobusos? Van poder provar com afectaria la circulació de persones.
  • Com es poden evitar els embotellaments? Simulant els desplaçaments relacionats amb les companyies navilieres i les accions individuals dels passatgers per veure on sorgeixen els problemes.
  • Com es pot augmentar la circulació de trànsit? Amb la manipulació de les zones amb incentius per mantenir als passatgers en llocs durant més temps o traslladar els treballadors a zones menys congestionades.

Amb el model completament desenvolupat, esperen portar-lo encara més lluny en optimitzar l'eina pel que fa a l'experiència de l'usuari, implementar-la en un segon cas d'ús i fins i tot incloure geotanques.

Port de Mont-real: cap a una interfície de port i de ciutat intel·ligents

Encara que el Port de Mont-real va quedar content en veure un creixement de dues xifres durant l'any passat, també s'ha plantejat algunes qüestions sobre el seu futur, ja que cada vegada està més congestionat.

Per solucionar la situació, Daniel Olivier, director d'Innovació Comercial, va presentar una aplicació per a transportistes, anomenada Trucking PORTal, que no només els proporciona els nivells de congestió en temps real, sinó que també utilitza anàlisis predictives d'aprenentatge automàtic per anticipar el possible trànsit.

Quan els transportistes iniciïn sessió a l'aplicació podran veure els nivells de congestió durant les pròximes hores, i fins a vint-i-quatre hores abans d'entrar al port.

L'aplicació Trucking PORTal del Port de Mont-real utilitza anàlisis predictives d'aprenentatge automàtic per anticipar el possible trànsit.

Altres accions digitals per impulsar el pla de descongestió:

  • Un procés de notificació abans de l'accés.
  • Un procés d'inspecció de contenidors amb IA que utilitza algoritmes de reconeixement d'imatges per detectar danys estructurals al contenidor.
  • Nous accessos amb portals OCR.

Aquests progressos no només disminuiran la congestió al port i milloraran l'experiència d’usuari dels transportistes, sinó que també implica menys camions als carrers de la ciutat i una reducció de la petjada de carboni.

A més, implica l'oportunitat de mirar cap al futur amb una visió d'un portal integrat per camions, el ferrocarril i la logística marina.

Port de Rotterdam: un port que avança pas a pas per convertir-se en un port connectat i intel·ligent

El somni del Port de Rotterdam és ser un port connectat i intel·ligent. En paraules de Thea De Vries, directora de Màrqueting i Nous Negocis, «un port ideal és un port sense demores», i això és exactament el que la seva nova tecnologia espera iniciar.

Thea De Vries ha presentat quatre solucions digitals en les quals ja estan treballant:

  • Pronto és una aplicació dissenyada per permetre a les companyies navilieres optimitzar les entrades al port.
  • Portinsider és un sistema de comunitat portuària de nova generació que reuneix totes les parts presents d'un port en una sola plataforma.
  • Portmaster és un sistema de gestió per planificar, supervisar i gestionar trucades i operacions portuàries per augmentar el rendiment del port en tots els àmbits.
  • I, finalment, van llançar un bessó digital que els permet millorar el seu model.

Portinsider és un sistema de comunitat portuària de nova generació creat pel Port de Rotterdam que reuneix totes les parts presents d'un port en una sola plataforma.

Amb totes aquestes solucions combinades, els usuaris poden veure com funcionen realment les aplicacions en una cadena logística.

Aquestes iniciatives, juntament amb les solucions de la cadena de distribució (amb la seva aplicació, Navigate) i el seguiment dels vaixells dirigit per una API, asseguren que el Port de Rotterdam estigui aconseguint el seu objectiu de crear un port connectat.

Port de Los Angeles: tecnologia mediambiental

Finalment, tornem a l'impacte mediambiental amb el Port de Los Angeles, que recentment ha desenvolupat el Pla d'Acció d'Aire Net (CAAP, per les seves sigles en anglès) en col·laboració amb el Port de Long Beach.

L'objectiu és reduir les emissions de les embarcacions oceàniques i de les embarcacions portuàries amb l'ús de l'energia procedent del moll i, finalment, arribar a zero emissions l'any 2030.

No obstant això, el seu programa actual, Technological Advancement Program (TAP), que va anunciar Eric Caris, director de Desenvolupament de Negoci, deixa la missió al disc dur amb les iniciatives següents:

  • La reducció de motors dièsel.
  • Celebració del Dia de l'Aire Net el 2 d'octubre.
  • La introducció de les primeres apiladores elèctriques de bateria del món per carregar les mercaderies, les quals ja van formar part de les proves avançades de l'equip de manipulació de mercaderies.
  • Implementació de camions elèctrics de pila d'hidrogen amb Toyota.
  • Construcció d'estacions de servei en llocs adequats als ports.

El Port de Los Angeles ha desenvolupat el Pla d'Acció d'Aire Net (CAAP, per les seves sigles en anglès) en col·laboració amb el Port de Long Beach.

Amb 80 milions de dòlars en subvencions, el futur del projecte TAP és positiu.

El Port de Los Angeles també està implementant altres projectes impressionants, inclosa la tecnologia per eliminar l'estat de ralentí per disminuir les emissions, els primers vaixells amb GNL i els remolcadors híbrids. Tots aquests projectes prometen donar suport a la missió de generar zero emissions.

Amb aquests projectes avançats en marxa a tot el món, el futur dels ports mai ha estat tan intel·ligent. Les presentacions de les innovacions més noves i brillants del món són un bon presagi per al futur de la sostenibilitat, la mobilitat i la comunicació entre les diverses parts logístiques que fan possible el transport de mercaderies, així com amb les ciutats i fins i tot entre ports.

Com que aquestes noves iniciatives milloraran enormement la vida diària dels residents i dels visitants, queda clar per què es consideren els ports més innovadors del món.