Temes

A

Cercar

La Internet Física: la xarxa logística del futur

La Internet Física s'associa amb un canvi de paradigma en el transport de mercaderies. La reorganització del transport culminarà en un sistema de xarxes logístiques interconnectades i col·laboratives, on usuaris i proveïdors de serveis compartiran actius, rutes i nodes per a aconseguir una major eficiència. Aquest concepte es desenvoluparà pas a pas. Representa una gran oportunitat perquè les empreses organitzin la seva pròpia logística segons aquest nou principi, ja que assegura una major transparència i eficiència dins de la logística i millora la connectivitat amb clients i proveïdors. Paral.lelament, començarà a interconnectar-se de manera fluida amb altres punts que accedeixen o brinden serveis, unint actius, recursos i fluxos per a crear sistemes de xarxes logístiques. S'estendran per tot el món per a crear la Internet física, tal com passa amb Internet.

Publicat el 17.09.2020

El Dr. Fernando Liesa és el Secretari General de la Plataforma Tecnològica Europea ALICE. Aquesta desenvolupa estratègies de recerca, innovació i implementació al mercat en l’àrea de la logística i la gestió de la cadena de subministrament.

La Internet Física augmenta l'eficiència en el transport de mercaderies. (Gettyimages)

La Internet Física és probablement el concepte més ambiciós per a aconseguir que la logística sigui més eficient i sostenible. Representa una reorganització del transport de mercaderies i de la logística de gran recorregut i basada en la Internet. Ni al remitent ni al destinatari els preocupa la ruta que segueixen els blocs de dades quan intercanvien informació, ja que troben el seu camí sense la intervenció humana. Les xarxes autònomes, que estan interconnectades, i els protocols tècnicament estandarditzats asseguren que això sigui així.

Aquest concepte trasllada l'intercanvi de dades que succeeix en Internet al transport de mercaderies relacionat amb el control automàtic del transport. En aquesta comparació, en la Internet Física les dades són caixes, palets o contenidors. L'objectiu és optimitzar l'ús de vehicles, actius i infraestructures existents a través de xarxes logístiques obertes i l'encaminament flexible de les mercaderies perquè es torni més eficient per a les empreses i la societat en reduir l'energia i les emissions.

L'empresa estatunidenca Amazon està en procés de configurar una infraestructura logística amb capacitats i funcionalitats similars a les que preveu Internet Física. En aquest context, la revista de negocis Forbes va publicar un article sobre la “Batalla per la Internet Física”. Per a Europa resulta clau avançar i desenvolupar aquestes aptituds en un marc obert, competitiu, accessible i just.

Què s'entén per Internet Física?

Aquest concepte fa un pas més en el desenvolupament d'enfocaments ja existents per a augmentar l'eficiència en el transport de mercaderies: augmentar els factors de càrrega, reduir els viatges de camions buits, augmentar el nombre d'unitats lliurades per parada o minimitzar la desocupació en magatzems i terminals.

En la logística actual, la majoria de companyies tenen centres de distribució i serveis de transport propis. Utilitzen les seves rutes de transport, la qual cosa implica que sovint es produeixin ineficiències com les esmentades anteriorment. L'objectiu de la Internet Física és obrir la infraestructura, els actius i els serveis existents perquè puguin ser utilitzats i explotats per totes les empreses de logística amb fluïdesa i eficiència, així com desenvolupar models perquè els propietaris i transportistes agrupin les seves mercaderies en la xarxa, tal com succeeix en un vaixell portacontenidors.

Els centres de transbord i distribució, carreteres, ferrocarrils, vies navegables i serveis de aerovías existents ja estan connectats digitalment entre si. Les empreses de logística registren els requisits de transportar una càrrega entre A i B a través del seu proveïdor, que accedeix a la millor ruta disponible automàticament mitjançant una infraestructura de serveis en xarxa.

La Internet Física és tan oberta com la pròpia Internet: ofereix un accés universal, independentment del contingut, els béns o les persones involucrades. No obstant això, el nivell d'organització en Internet és mínim. Comitès com el ISOC, IAB, W3C o DENIC gestionen diversos aspectes però són les empreses i els proveïdors de serveis els que operen la infraestructura. Aquest concepte seguirà el mateix principi.

El paper dels ports com a promotors essencials

Els ports, en tractar-se de centres logístics clau, jugaran un paper crucial en aquest paradigma per a convertir-se en grans centres de consolidació i desconsolidación, aportant una gran varietat de serveis de transport i logística fàcilment accessibles per als usuaris finals. El desafiament consisteix a desenvolupar processos i procediments automatitzats, estandarditzats i connectats als nodes de la xarxa logística (Internet Física). El full de ruta d'ALICE, desenvolupada pel projecte H2020 SENSE, preveu la conversió d'aquests punts d'unió en components intel·ligents de la Internet física.

 

La Internet Física és tan oberta com la pròpia Internet: ofereix un accés universal, independentment del contingut, els béns o les persones involucrades. (Gettyimages)

Com a primer pas, els nodes evolucionaran fins a ser encara més digitals. Recopilaran informació de major qualitat sobre els fluxos entrants i sortints aprofitant les oportunitats per a la seva consolidació. També s'obriran cap a nous serveis intermodals, augmentaran l'ús d'actius i el rendiment del transport i de la infraestructura.

Els ports poden actuar com a fideïcomissaris de tot l'ecosistema portuari, possibilitant la col·laboració per a augmentar els factors de càrrega entrants i sortints, disminuir els temps de lliurament i d'espera, administrar el trànsit i reduir la congestió gràcies als centres que donen suport als serveis sincronitzats. Els ports es convertiran en hubs intel·ligents que gestionen mercaderies i fluxos d'una forma extremadament eficient.

Els ports continuen evolucionant els seus ja avançats Port Community Systems (PCS). Aviat permetran una completa visualització digital de tots els serveis proporcionats pels membres de la comunitat portuària i que seran fàcilment accessibles per als seus clients. La majoria d'ells ja estan creant els seus propis espais de dades més enllà dels PCS per a permetre la interacció entre les parts interessades, com la possibilitat de publicar aptituds i serveis per a facilitar reserves.

Empreses i organitzacions, incloses les autoritats portuàries, estaran interconnectades digitalment. Podran prendre decisions sobre el transport intel.ligent i les rutes operatives i de transport basades en el trànsit en temps real i en els pronòstics per a totes les maneres.

Per a aconseguir-ho, han d'implementar-se les següents mesures:

  • Major estandardització: caixes modulars que s'adaptin a les unitats de càrrega de transport i contenidors.
  • Processos i procediments estàndard per al maneig/transbordo automatitzat de material i càrrega.
  • Completa visibilitat, accessibilitat i usabilitat dels serveis de node habilitats per l'intercanvi d'informació i la connectivitat.
  • Models de negoci i governança que donin suport a les interaccions autònomes i la prestació de serveis nodals facilitats pels ports.

Els ports jugaran un paper crucial en aquest paradigma com a centres de consolidació i desconsolidació, aportant una gran varietat de serveis de transport i logística

Per què necessitem la Internet Física

Com a resposta a l'Acord de París, cada vegada més governs, associacions i empreses estableixen ambiciosos objectius climàtics. Europa vol convertir-se en el primer continent climàticament neutre al 2050. Això s'aconseguirà en dues etapes dissenyades per a reduir les emissions de CO₂ en un 50%, o un 55%, al 2030 com a més tard.

Tal com estan les coses, el desplegament de vehicles, trens, vaixells, vaixells i avions més sostenibles, així com d'altres tecnologies per a aconseguir una xarxa de transport més eficient, serà massa lent per a complir amb els objectius del canvi climàtic.

L'enfocament a curt termini, per tant, és aprofitar i trobar noves oportunitats per a augmentar l'eficiència en el transport de mercaderies i la logística gràcies a la col·laboració entre les parts involucrades. El concepte d'Internet Física mostra una possible solució per a accelerar la descarbonització a un cost assequible.

La congestió del trànsit és un problema de llarga durada, com ho són els camions que circulen sense càrrega. En una xarxa de logística global, el transport de mercaderies s'organitza de tal manera que resulta més senzilla i alhora més predictible i econòmica per a les empreses. L'altament complexa Last Mile Logistics es connectarà a la Internet física a través d'interfícies i pot cenyir-se a principis similars.

ALICE, com un dels actors clau en la introducció de la Internet física, s'esforça per aconseguir la neutralitat de la xarxa, és a dir, un tracte igualitari per a tots els mitjans de transport i un accés indiscriminat a la infraestructura. ALICE ha inclòs l'innovador concepte de logística com a objectiu estratègic en el seu Full de ruta 2030-2050 per a la logística europea.

L'horitzó temporal per a completar la xarxa global s'estendrà fins a l'any 2040. Programes pilot avançats amb bons resultats s'implementaran en la indústria per a 2030 i contribuiran a reduir la congestió, les emissions i el consum d'energia almenys un 30%.

Activitats desenvolupades al marc de SENSE “Accelerant el Camí cap a la Internet Física”. El projecte SENSE ha rebut fons del programa de recerca i innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea sota l'acord de subvenció núm. 769967.