Temes

A

Cercar

Els ports impulsen l’electrificació de les embarcacions recreatives

La instal.lació de carregadors elèctrics per a iots ofereix als ports l'oportunitat de posicionar-se com a agents de referència en la descarbonització del sector de les embarcacions recreatives. El Port de Barcelona ha fet un pas important en aquest sentit: un nou carregador situat a la Marina Vela contribueix a la creació d'un corredor de carregadors elèctrics al llarg de tota la costa mediterrània.

Publicat el 16.06.2023
Carregador elèctric de Aqua superPower en la Marina Vela (Port de Barcelona)

El primer carregador elèctric de Marina Vela en el Port de Barcelona

L'electrificació de les embarcacions d'esbarjo, ja siguin iots elèctrics o híbrids, és aquí per a quedar-se. I és que els seus beneficis són nombrosos: les embarcacions elèctriques i híbrides són més silencioses i netes, afavoreixen la descarbonització del sector nàutic i redueixen l'impacte ambiental de la navegació. S'espera que en els pròxims anys el nombre de iots, velers, catamarans i altres embarcacions d'esbarjo elèctriques creixi en número i en popularitat.

El Port de Barcelona ha fet un pas important en aquesta direcció amb la instal·lació del seu primer carregador ràpid per a embarcacions elèctriques en Marina Vela. Aquest permetrà als usuaris realitzar càrregues de fins a 75kW en franges de temps reduïdes, que van entre els 20 i els 40 minuts.

Darrere de la instal·lació d'aquest carregador està Aqua superPower, la primera empresa a desenvolupar una xarxa de càrrega ràpida marina global, en col·laboració amb ChargeGuru Business Services. Abans d'instal·lar el seu carregador en Marina Vela, Aqua superPower ho havia fet en el Port de la Ràpida, a Mallorca. D'aquesta manera, dona un impuls al corredor de carregadors al llarg de la costa mediterrània.

Aqua 75 en la Marina Vela amb Pedro Companys, Lluis Salvador i Alberto Garcia (Port de Barcelona)

“Comptar amb un carregador d’Aqua superPower permet proporcionar un servei de càrrega ràpida per a embarcacions elèctriques, ja sigui a usuaris de Marina Vela o de qualsevol altre lloc”, explica Pedro Companys González, country manager d’Aqua superPower a Espanya i Portugal, per a qui, a més, “és un pas important per a impulsar la descarbonització de l'entorn marí”. 

La solució que ofereix Aqua superPower i que ja està disponible en Marina Vela disposa de dues mànegues, amb connectors CCS2 (Combined Charging System), perquè dues embarcacions puguin connectar-se al carregador al mateix temps. “El propi carregador distribueix la potència de càrrega entre tots dos vaixells, en funció de la demanda de cadascun”, explica Companys. 

“El carregador compta a més amb una aplicació dissenyada i desenvolupada per nosaltres, específica per a l'entorn marí, que permet la càrrega a través d'aquesta mateixa aplicació, una targeta RFID o contacless. N'hi ha prou amb donar-se d'alta, crear un usuari i connectar una de les mànegues al connector del vaixell per a realitzar una càrrega”, afegeix el responsable de Aqua superPower.

Carregadors per a vaixells elèctrics de Noruega a Venècia

Aquesta iniciativa segueix altres similars desenvolupades a Europa en els darrers anys. Així, el 2021, un grup d'empreses va iniciar el desenvolupament d'una xarxa de càrrega de vaixells elèctrics a Noruega. Aquest grup d'empreses incloïa el fabricant de motors de vaixells elèctrics Evoy juntament amb les empreses elèctriques SFE i BKK, el municipi de Kinn i el port de Florø. Les estacions i el sistema de càrrega ràpida són supervisades per l'empresa Plug, subsidiària de BKK, que ja construeix i opera plantes d'energia a terra per a vaixells.

A la Mediterrània oriental, a Venècia, també s'està desenvolupant una xarxa d'estacions de càrrega per a vaixells elèctrics camuflada a les clàssiques palines (pals d'amarratge de fusta) que esquitxen les ribes del riu.

A la ciutat dels canals la iniciativa neix de l'empresa emergent e-concept, juntament amb un conjunt de socis tecnològics: les empreses italianes de motors per a embarcacions elèctriques Huracan i E-dyn, el fabricant de bateries Femak, el distribuïdor de vaixells elèctrics AQA Marine, el fabricant de bateries Femak, el fabricant de carregadors EDN, i altres.

Alfastreet 28 Cabin, construït a Eslovènia (Alfastreet Marini)

Electrificació per a embarcacions recreatives: un sector en creixement

On hi ha una gran oportunitat és en el cas dels pots esportius i d'esbarjo: el fet que siguin més petits i lleugers i que facin rutes més curtes i sovint ben definides ha contribuït que el mercat d'embarcacions d'esbarjo elèctriques estigui creixent.

D'acord amb l'informe  ‘Electric Leisure & Sea-going Boats and Ships 2021-2040’, es venen desenes de milers d'embarcacions d'esbarjo elèctriques i híbrides cada any. Però, perquè aquest sector es consolidi, és necessari assegurar un aspecte fonamental: xarxes de càrrega nombroses, segures i eficients. 

“Comptar amb instal·lacions de càrrega és fonamental per a accelerar l'ús d'embarcacions de zero emissions. Sempre faig referència a la dita ‘què va ser abans, l'ou o la gallina?’ Sense una bona xarxa de carregadors i una infraestructura eficient, els usuaris no canviaran cap a la mobilitat elèctrica, ja que no estaran segurs de poder realitzar les càrregues necessàries i de tenir autonomia suficient per als seus viatges”, avisa Companys.

La creació d'una xarxa de carregadors eficient pot afavorir la mobilitat dels usuaris d'embarcacions elèctriques independentment de la localització del seu amarrament, així com permetre a empreses de charter o de transport de passatgers moure's entre distintitos punts diverses vegades al llarg del dia.

D28Deck, de De Antonio Yachts. ( D'Antonio Yachts)

Innovació tecnològica en l'electrificació de iots

La innovació tecnològica és un altre dels pilars que pot afavorir l'electrificació de les embarcacions d'esbarjo.

Un bon referent del sector és ZEN Yachts, una empresa maltesa que dissenya i produeix catamarans i altres embarcacions esportives de zero emissions dotades de panells solars i de les últimes dotacions tecnològiques. Té oficines i showroom a Barcelona, a la Marina Vela. Julien Mélot, CEO de ZEN Yachts, els  presenta en aquest vídeo corporatiu:

 

Un altre exemple és Vita Yachts,, que ha desenvolupat una gamma d'embarcacions 100% elèctriques compatibles amb diferents xarxes de càrrega. Durant la presentació del carregador de Aqua SuperPower a la Marina Vela, Vita Yachts va oferir viatges de prova a bord del Vita SEAL per a mostrar com la seva tecnologia i la dels carregadors de càrrega ràpida és totalment compatible. 

Moltes altres empreses d'embarcacions elèctriques i híbrides, com per exemple De Antonio Yachts, també han triat el Port de Barcelona per a instal·lar la seva base comercial, en part per l'atracció que significa la Copa Amèrica de Vela i la innovació tecnològica que comporta. 

A la vegada, el llarg de la costa europea i d'altres països del món s'estan donant diferents iniciatives innovadores.

La creació d'una xarxa de carregadors eficient pot afavorir la mobilitat dels usuaris d'embarcacions elèctriques així com permetre a empreses de charter o de transport de passatgers moure's entre diferents punts diverses vegades al llarg del dia

El mercat d'embarcacions recreatives elèctriques i híbrides

Un informe de Mordor Intelligence assenyala a Europa com la regió en la qual més creixerà el mercat d'embarcacions elèctriques i híbrides en els pròxims anys. Li segueixen Amèrica del Nord i especialment els Estats Units, un lloc en el qual un percentatge alt de la població és aficionada a la navegació, i Àsia. 

La instal·lació a Europa de carregadors elèctrics ràpids també ha tingut la petjada d’Aqua superPower. L'empresa ha emplaçat carregadors al Regne Unit, Itàlia i França, en ports tan representatius com el de Mònaco, Cannes o Venècia, i està treballant també als països nòrdics i a Portugal. 

“El Regne Unit és la regió on Aqua va començar i que actualment té més carregadors instal·lats. El primer d'aquesta xarxa es va instal·lar en Plymouth”, explica Companys. “França és el país més avançat quant a regulació per a afavorir la transició energètica i la descarbonització. els Estats Units, d'altra banda, està creixent ràpid i aprofitant el moment”, afegeix.

Cosmopolitan 66, catamaran elèctric impulsat per energia solar, fabricat en alumini (Iddes yatchs)

La presència de carregadors elèctrics per a carregadors d'esbarjo en diferents punts de la geografia europea i mundial és un pas important per a fer el sector més sostenible. 

I és, també, una oportunitat perquè els ports es posicionin com un agent de referència en la descarbonització del sector i en la cerca d'un sistema de zero emissions.

PER A SABER MÉS: