La Xina pren el control del vehicle elèctric
La pressió per reduir les emissions contaminants del vehicle privat cada vegada és més intensa i el cotxe elèctric es presenta com l’alternativa més viable a aquest problema global. La Xina ha pres el control, no tan sols de la producció a escala mundial del vehicle acabat, sinó també de les bateries i de les fonts de matèries primeres que es fan servir per fabricar-lo. En quin lloc queden els Estats Units i Europa per liderar aquesta indústria de futur? Aquí oferim algunes claus del nou mapa de poder i interessos del vehicle elèctric.
Carlos Martín és Gerent en l’Àrea de Consultoria en Ports i Transport Marítim d’IDOM.
El 2017 es van vendre 606.000 vehicles elèctrics fabricats a la Xina, xifra que suposa una quota del mercat mundial de vendes del 53%.
Bateries i poder
La limitació principal per a l’evolució del mercat del cotxe elèctric és el cost d’adquisició de la bateria, que representa al voltant del 30% del total del vehicle. Els fabricants asiàtics s’han posicionat com a líders en la producció i la comercialització de bateries de cel·les d’ió liti. La Xina, Corea del Sud i el Japó integren 8 dels 10 fabricants principals de bateries a escala mundial, cosa que el 2016 va representar més del 85% de la producció global. En concret, els fabricants xinesos ocupen 3 llocs del top 5, incloent-hi la primera posició, que ocupa CATL. El 2016, els fabricants xinesos van produir més del 25% de la capacitat mundial, el 2017 aquesta xifra va arribar al 55% i s’estima que el 2021 aquest valor superarà el 63%. El 2016 ja hi havia 140 fabricants de bateries d’ió liti, a la Xina.L’exigència de produir més i més
El creixement desorbitat de la producció de bateries d’ió liti a la Xina té dues causes. La primera, l’estratègia del govern de promoure la producció de bateries, imposant llindars elevats de producció a les noves empreses que vulguin entrar al mercat nacional. El 2014, va permetre l’entrada de capital privat nacional i internacional a les companyies productores de bateries, cosa que ha alimentat les economies d’escala i ha permès reduir els costos de fabricació. Com a resultat, avui la Xina és el proveïdor principal de bateries per a fabricants de vehicles elèctrics a escala mundial. En segon lloc, encara que molt relacionat amb l’anterior, el 2016, aproximadament, el 90% dels vehicles elèctrics fabricats a la Xina van fer servir bateries de productors xinesos. Això vol dir que tant el mercat de bateries necessita el creixement de la demanda de vehicles elèctrics per mantenir-se, com viceversa. Aquesta és l’estratègia dels productors de vehicles i bateries: en integrar ambdues etapes de manera vertical, eliminen els costos derivats de la dispersió del procés de muntatge i obtenen un resultat final realment competitiu.La Xina, Corea del Sud i el Japó integren 8 dels 10 fabricants principals de bateries a escala mundial, cosa que el 2016 va representar més del 85% de la producció global.
Els Estats Units i Europa han començat a reaccionar a l’amenaça que podria suposar per als seus fabricants una dependència completa del mercat de bateries xinès. Per això, el 2014, Tesla (EUA), en col·laboració amb Panasonic (Japó), va començar l’ambiciós projecte Gigafactory (35 GWh/any). Per la seva banda, Europa no hi ha intervingut fins al 2017, quan es va presentar una proposta per crear una aliança de productors comunitaris (Aliança Europea de Bateries), amb l’objectiu de produir bateries de manera unificada (seguint el format Airbus).
L’arrel de la qüestió
Per entendre l’evolució de la Xina cal desxifrar l’escenari del comerç internacional de matèries primeres que s’han fet servir per fabricar cel·les de bateries durant l’última dècada.
Liti, grafit, cobalt, níquel i manganès són els components principals de les bateries d’ió liti. Tant la demanda global d’aquests materials com el preu per tona s’han incrementat de manera considerable. El 2016, la Xina va ser l’importador més important de liti, níquel, cobalt i manganès, a més de ser el major productor de grafit (que es fa servir en l’ànode de les bateries) del món, amb contractes vigents que asseguren el subministrament de les matèries primeres per fabricar bateries els 5-10 anys vinents.
La indústria minera xinesa ha experimentat un increment significatiu de l’activitat, els últims 10 anys, durant els quals ha adquirit participacions en empreses de mineria estrangeres que operen en ubicacions estratègiques. Amb l’estratègia de controlar el subministrament de matèries primeres per fabricar bateries, la Xina limita la competitivitat real i l’accés de fabricants de bateries dels EUA (Tesla), el Japó (Panasonic) i Corea del Sud (LG Chem), entre d’altres.
El 2016, la Xina va ser l’importador més important de liti, níquel, cobalt i manganès, a més de ser el major productor de grafit.