Temes

A

Cercar

Héctor Calls: “Els objectius de sostenibilitat fixats per a 2030 impliquen un canvi en el model portuari”

Héctor Calls és el nou Cap de Sostenibilitat Ambiental del Port de Barcelona, un càrrec que amplia la seva responsabilitat ambiental per a donar cabuda a temes relacionats amb la transició energètica i poder complir amb els ambiciosos objectius de sostenibilitat marcats pel propi Port i per Europa.

Publicat el 24.03.2022
Per a Calls, la tecnologia s'ha convertit en una gran eina de gestió, planificació i disseny. "Ben explotades, les dades que disposem ens permetran extreure una anàlisi més profunda per a aconseguir els nostres objectius." (PierNext)

ENTREVISTA AMB EL CAP DE SOSTENIBILITAT AMBIENTAL DEL PORT DE BARCELONA

Héctor Calls acumula més de vint anys d'experiència en consultoria i prospecció ambiental en els sectors marítim i portuari, a més d'en prospecció hidrogràfica, geofísica, oceanografia i enginyeria marítima i coneixements en l'ús de tecnologies capdavanteres en projectes nacionals i internacionals. 

Llicenciat en Ciències de la Mar, compta amb un màster en Enginyeria i Gestió Portuària amb una especialitat en Dragatge Portuari. En conversa amb PierNext, el nou Cap de Sostenibilitat Ambiental del Port de Barcelona repassa els reptes, responsabilitats i els temes d'actualitat ambiental i energètica amb el positivisme necessari per a implementar unes mesures la repercussió de les quals s'estenen molt més allà de les instal·lacions portuàries.

Estrena un càrrec que també és nou per al Port de Barcelona. Demostra això que la descarbonització ha de ser una prioritat per als ports?

Efectivament. Es tracta de reforçar el departament de medi ambient per a incloure aquestes noves necessitats i responsabilitats. El Port de Barcelona, i el sector portuari i marítim en el seu conjunt, ha de tendir cap a la descarbonització. Per a aconseguir aquest gran objectiu es necessiten unes noves línies d'actuació que inclouen, per exemple, l'electrificació dels molls, la implantació d'energies renovables, així com el foment dels combustibles alternatius. L'objectiu és reforçar la sostenibilitat de forma més transversal en tots els departaments del Port de Barcelona.

Quines prioritats ambientals i energètiques té a curt termini?

Des del vessant ambiental, el departament s'ocupa de tot el tema de qualitat atmosfèrica, qualitat de les aigües, biodiversitat associada al Port, residus i energia, a més de temes de seguretat i operativa que puguin afectar el medi ambient. D'altra banda, existeix tot el tema de la implantació de les renovables, de buscar vies alternatives cap a la descarbonització i la reducció de gasos d'emissions contaminants.

Els projectes més prioritaris per al Port de Barcelona són els relacionats amb la implantació d'energies renovables. (GettyImages)

Actualment, el Port de Barcelona té 23 projectes ambientals en marxa dins de les seves pròpies instal·lacions, que van des de la implantació d'una xarxa elèctrica intel·ligent fins a l'aposta pel ferrocarril com a mitjà de transport. Quins projectes destacaria com a prioritaris per a aconseguir acostar-se a l'objectiu de ser un port lliure d'emissions?

Tots els vectors són importants. Potser hi ha alguns que són recurrents i que, malgrat no ser tan visibles, fa temps que funcionen i funcionen bé, com poden ser temes de la qualitat de l'aire o de les aigües. Des del meu punt de vista, els més prioritaris són els relacionats amb la implantació de renovables. El tema de l'electrificació ja té un recorregut i la segona part d'aquest pla de transició energètica és la seva implantació.

Per a complir amb els objectius fixats per la Unió Europea per a 2030, que és la reducció del 50% d'emissions de gasos d'efecte d'hivernacle, hem de prioritzar aquests grans projectes. I això significa una implicació global del Port i un canvi de model, ja que no sols es tracta d'executar petites actuacions.

Això que comenta es reflecteix, precisament, en l'IV Pla Estratègic del Port de Barcelona 2021-2025.

Així és. El Pla Estratègic es basa en tres eixos fonamentals: la sostenibilitat social, la sostenibilitat ambiental i la sostenibilitat econòmica. Si ens enfoquem en l'ambiental, malgrat no estar deslligada de les altres dues, es tracta de projectes que ens permetran ser un port ambientalment més sostenible. Si des del Port i altres institucions que lideren el país no aconseguim obtenir aquests objectius, no serem capaços de fer-ho com a conjunt.

Creu que és factible aconseguir aquests objectius per a 2030?

Sí. Fa poc, el president Damià Calvet i Ana Arévalo, la nostra responsable de transició energètica, van presentar el projecte d'electrificació dels molls que té diferents fites. Una molt clara és la de 2030, que és la data fixada per a executar aquesta reducció d'emissions. També existeix la directiva europea que demana als ports que tinguem les infraestructures preparades per a aquest any.

L'electrificació produirà una reducció global de les emissions del Port d'entre un 20 i 25%, en permetre que els vaixells es connectin quan estiguin atracats en el port. Com aconseguirem reduir el següent 20-25% fins a 2030? Implantant energies renovables, sigui fotovoltaica, planta d'hidrogen, biocombustibles o amb una central de biogàs aprofitant els residus.

Una energia renovable que no ha esmentat és l'eòlica. No contempla la seva implementació?

No és una energia que descartem però en tot cas es tractaria d'instal·lacions a petita escala i en determinats punts de les nostres instal·lacions. Tampoc hem d'oblidar que la situació del Port, pròxim a l'aeroport i les zones protegides del Delta del Llobregat, ens limita en aquest sentit.

La ciutat i el Port de Barcelona estan fent una aposta clara per l'economia blava. Com s'implementarà dins de l'àmbit portuari?

L'economia blava fa referència a l'ús sostenible dels recursos marins. Inclou sectors molt diferents les necessitats dels quals són diverses i, evidentment, existeix una gran relació amb la sostenibilitat ambiental del port. El Port pot actuar d'eix vertebrador entre tots aquests sectors. Des del departament d'innovació i estratègia de negoci s'està treballant en això. Fa uns mesos es va signar un acord entre el Port de Barcelona i l'Ajuntament de Barcelona precisament per a potenciar el desenvolupament de l'economia blava al llarg de tot el literal barceloní.

“L'electrificació produirà una reducció global de les emissions del Port d'entre un 20 i 25%. Com aconseguirem reduir el següent 20-25% fins a 2030? Implantant energies renovables”.

El Port de Barcelona és present en xarxes i associacions que aposten per tecnologies ‘smart’ com a mitjà per a aconseguir els seus objectius ambientals. És la innovació un aliat indispensable de la sostenibilitat?

El Port forma part de la ESPO, de l’IAPH i de grups de treball on tractem d'establir polítiques comunes, estratègies, casos d'èxit i projectes comuns i intentem transferir aquests coneixements i eines tecnològiques. Això funciona molt bé perquè si treballes sol, al final només arribes a aconseguir objectius menors. Aquest és l'esperit que ens mou a l'hora de treballar amb altres ports.

La tecnologia s'ha convertit en una gran eina de gestió, planificació i disseny. Ben explotades, les dades que disposem sobre l'operativa, transport, navegació o qualitat ambiental ens permetran extreure una anàlisi més profunda per a aconseguir els nostres objectius.

Quin paper han de jugar els ports per a promoure pràctiques més sostenibles entre socis, proveïdors i col·laboradors?

Tot el nostre ecosistema procura tenir els mateixos estàndards de qualitat i de gestió ambiental. Avui dia ningú es planteja treballar sense les certificacions ISO que garanteixen la sostenibilitat, qualitat, seguretat i salut segons els estàndards internacionals.

Són dos mesos suficients per a fer un balanç de la seva experiència?

Estic molt content de ser aquí. M'he trobat amb un equip genial i he reprès el contacte amb departaments com els d'infraestructures, explotació i planificació que coneixia “des de l'altre costat”, quan els donava servei. A manera de resum, dir que estem impulsant moltes coses. Existeixen projectes que ja estan encarrilats i una de les meves tasques serà ajudar a empènyer per a acabar d'impulsar-los.

 

PER A SABER MÉS: