Internet en la mar: una realitat abans del desembarcament del Starlink de Elon Musk
El 70% de la flota comercial espanyola ja està connectada a internet. Però ara l'àmbit de la connectivitat a bord està rebent més atenció per la creació de Starlink Maritime, el servei d'internet en alta mar de SpaceX. Què ofereix Elon Musk al sector?
Starlink Maritime: Elon Musk es fa a la mar
Al juliol de 2022, SpaceX va llançar Starlink Maritime, un servei que ofereix internet d'alta velocitat i baixa latència en la mar a preus competitius. “Starlink Maritime li permet connectar-se des de les aigües més remotes del món, com faria des de l'oficina o des de casa seva”, pot llegir-se en la web de l'empresa.
La d’Elon Musk es convertia així en una companyies més que ofereix internet via satel·lit als vaixells que s'allunyen prou de la costa com per a no aconseguir la xarxa de les antenes terrestres. No obstant això, i més enllà d'unes certes característiques disruptives, la iniciativa de l'empresari sud-africà no ofereix cap servei exclusiu en un mercat que ja es presentava com a fort i sòlid.
“El que fa Starlink Maritime no és res nou en el món de les comunicacions marítimes”, assenyala Carlos Derqui, Chief Executive Officer de Syntelix, una empresa que ofereix solucions intel·ligents de comunicació terrestre i marítima via satèl·lit. “Els vaixells tenen connectivitat via satèl·lit des de fa més de mig segle, per a garantir mesures de seguretat. A més, en les últimes dècades i gràcies a la millora de la tecnologia, han anat connectant-se a xarxes satel·litàries amb antenes VSAT per a gaudir d'internet”.
A major connectivitat en el vaixell, major seguretat
Igual que succeeix en terra, internet pot tenir nombrosos usos en la mar: pot, per exemple, millorar la seguretat, optimitzar qüestions operatives i millorar la presa de decisions. Dona accés a sistemes de control de nòmines i de comptabilitat i és la via d'entrada per a disposar de dispositius d'Internet de les Coses (IoT), eines de Big Data o sistemes d'intel·ligència artificial, entre molts altres exemples.
Tot això permet millorar en eficiència i també en sostenibilitat. “La connexió a internet facilita incorporar sistemes digitals que mesuren el consum, analitzen la navegació per a estudiar com optimitzar-la o controlen les emissions”, exemplifica Derqui.
Una altra dels grans avantatges d'incorporar internet a la vida en els vaixells és la millora del benestar dels treballadors. “Antigament, el sistema de comunicació era una ràdio que usava el capità. Ara, els propis mariners poden estar connectats amb les seves famílies per WhatsApp”, assenyala Derqui, per a afegir que l'accés a internet és clau per a atreure als treballadors més joves al món marítim.
Elon Musk ha aprofitat la seva flota de satèl·lits d'òrbita baixa per a oferir internet sense retard i a un preu competitiu
Més internet, major atracció de talent
“En el sector naval hi ha un problema alt de reposició generacional, perquè les noves generacions no volen anar-se mesos sencers a navegar. Però si els vaixells són cada vegada més confortables, ofereixen més espais privats i damunt afegeixen internet i ofertes d'oci, això canvia. No fa tant, la gent s'anava sis mesos a navegar i no s'assabentava de res del que succeïa en terra. Avui això no succeeix”.
El benestar dels treballadors del sector és tan rellevant que aquest any 2022 la pròpia Organització Internacional del Treball va adoptar diferents esmenes per a millorar les seves condicions. Entre les mesures aprovades, està la de garantir més connectivitat social i, amb això, millor accés a internet.
El fet que els vaixells tinguin una bona connectivitat presenta també avantatges per als ports, que poden rebre més informació sobre els horaris d'arribada i sortida dels mateixos i optimitzar les seves operacions.
La solució de SpaceX per a la mar
Elon Musk ha aprofitat la seva flota de satèl·lits d'òrbita baixa per a oferir internet sense retard i a un preu competitiu. La seva solució acaba amb alguns dels inconvenients de la comunicació satel·litària tal com la coneixíem fins ara.
“Els satèl·lits que més es van estendre durant les últimes dècades són els geoestacionaris, que estan a uns 36.000 quilòmetres d'altura i giren a la mateixa velocitat que ho fa la Terra”, explica Derqui. Són molt eficients, perquè gasten poca energia, però tenen un inconvenient: la comunicació que permeten té un retard d'aproximadament un segon. Un retard petit, però que pot resultar important en alguns contextos i per a alguns usuaris.
A més d'aquests satèl·lits d'òrbita alta, existeixen els d'òrbita mitjana i baixa. Entre aquests últims estan els més de 3.000 que ha llançat ja SpaceX – i que podem veure fàcilment des de la Terra en les nits clares. “Amb aquests satèl·lits d'òrbita baixa, que es mouen entre els 300 i els 700 quilòmetres d'altura, Elon Musk ha aconseguit que internet no tingui retard”, assenyala Derqui. L'objectiu inicial de Starlink és completar una constel·lació de 12.000 satèl·lits, amb la possibilitat d'ampliar-lo fins a 42.000.
En traslladar la seva oferta d'internet satel·litària al món dels vaixells amb Starlink Maritime, la companyia dóna accés a una xarxa d'alta velocitat i baixa latència amb descàrregues de fins a 350 Mbps. Entre els seus avantatges, està el seu preu: instal·lar el maquinari val 10.000 euros i el preu d'ús és de 5.000 euros al mes. A més, i segons assenyalen des de l'empresa, l'equip de Starlink Maritime és fàcil d'instal·lar i ocupa un espai reduït sobre la coberta.
Ara com ara, el seu principal desavantatge és que no arriba a cobrir tots els punts dels oceans: la seva cobertura està limitada a les aigües costaneres d'Europa, els Estats Units, Austràlia i alguns països d'Amèrica Llatina. S'espera que a la fi de 2022 la companyia doni cobertura total a la part central de l'Atlàntic i el Pacífic, i que l'extensió continuï augmentant en els pròxims anys.
Altres operadors abans de Starlink
Al costat de Starlink, hi ha molts altres operadors satel·litaris que ofereixen serveis de connectivitat a internet, com poden ser Intelsat, Hispasat, Inmarsat o Eutelsat. Al seu torn, hi ha nombroses empreses que ofereixen un catàleg molt variat d'ofertes per a portar internet als vaixells.
Starlink és innovador, clar, però no és res nou, simplement s'uneix a la carrera “per dotar de connectivitat a tots els vaixells del món”, assenyala el Chief Executive Officer de Syntelix. “Ara mateix, menys de la meitat poden accedir a internet. Però a Espanya prop del 70% de la flota comercial està connectada a banda ampla (alta velocitat). Hi ha antenes VSAT en els pesquers de Calvo, en els tonyinaires de Alakrana i en els ferris de Balearia, per exemple”, explica.
Fins al moment, afegeix, els vaixells que més s'han connectat a internet són els militars, els de les empreses del sector petrolier i els iots privats. Els segueixen els grans pesquers i s'espera que, en un futur pròxim, puguin seguir el mateix camí altres embarcacions més petites i dedicades a altres sectors.