TradeLens: la promesa de la traçabilitat total en una plataforma única amb el suport del blockchain
TradeLens, la plataforma logística digital basada en tecnologia blockchain, ha irromput en el mercat amb l'ambició de convertir-se en el mitjà que aglutini l'activitat logística global i aconseguir així l'objectiu de la traçabilitat absoluta. Malgrat no ser l'única, compta amb alguns avantatges respecte a les altres: l'intercanvi d'esdeveniments no es limita als ports sinó que el seu abast va més enllà per a unificar esdeveniments logístics i geografies en una sola interfície.
La logística i el comerç global continuen buscant solucions que garanteixin un trànsit de contenidors més eficient i segur. TradeLens, la plataforma tecnològica desenvolupada per IBM i Maersk llançada en 2018, es suma a l'oferta existent amb un factor que la fa única: aposta pel blockchain per a oferir una major transparència, traçabilitat i seguretat en l'intercanvi d'esdeveniments i documents d'enviament en temps real.
“TradeLens permet un veritable intercanvi d'informació i col·laboració en les cadenes de subministrament, augmentant així la innovació en la indústria, reduint les friccions comercials i, en última instància, promovent un comerç més global”, explica Olga Blanco, responsable de Blockchain a IBM España.
El valor afegit de la tecnologia Blockchain
Una característica que diferencia a TradeLens és l'ús del blockchain. Utilitza la plataforma IBM Blockchain, que es basa en Hyperledger Fabric, una cadena de blocs de codi obert autoritzada, per a oferir inmutabilitat, privacitat i traçabilitat dels documents d'enviament.
“El seu valor sorgeix dels membres de l'ecosistema que comparteixen informació en la plataforma. Blockchain és la tecnologia que assegura aquestes dades i fa possible la col·laboració de confiança”, resumeix Blanco.
Segons informen des d'IBM, a diferència de les cadenes de blocs obertes i anònimes, com les utilitzades per a les criptomonedas, en la blockchain de TradeLens, els membres són "ancores de confiança" i es coneixen en la xarxa sobre la base d'identitats criptogràfiques.
En el cor de la plataforma es troba un sofisticat sistema basat en permisos que permet a les parts veure, editar i utilitzar dades. La seva estructura de permisos estricta i altament segura garanteix que només les parts necessàries puguin veure la informació específica relacionada amb un enviament.
Cap a la traçabilitat total
TradeLens es visualitza en una interfície des de l'ordinador, on cada usuari té accés a una certa informació segons la seva funció: transitari, consignatari, operador intermodal, autoritat governamental o terminal, per exemple.
“En el nostre cas, podem visualitzar totes les càrregues, descàrregues o transbords que ocorren a Barcelona, la qual cosa permet ampliar molt la traçabilitat de la ruta que realitza el contenidor en qüestió. El major benefici és que aquesta informació està disponible amb més d'un mes d'antelació. Anteriorment no ho estava fins a 3 o 4 dies abans, quan es tramitava des de Duanes”, comparteix Jaume Bagot, cap de Millora de Processos Sectorials en el Port de Barcelona.
Actualment, l'ecosistema de TradeLens el formen més de 300 organitzacions, més de 10 transportistes marítims i abasta dades de més de 600 ports i terminals. I les xifres continuen augmentant
TradeLens i el Port de Barcelona
El Port de Barcelona es va sumar a TradeLens al maig de 2021 quan PORTIC, el Port Community System de la Comunitat Portuària de Barcelona, es va integrar en la plataforma. “A la fi de 2020 es van posar en contacte amb nosaltres amb una petició concreta a través de Maersk en la qual ens sol·licitaven poder reexpedir informació de la naviliera i publicar-la en TradeLens. Aquest va ser l'inici d'aquesta integració”, recorda Javier Gallardo, director de PORTIC.
PORTIC, a canvi de publicar els esdeveniments de TradeLens que succeeixen a Barcelona, obté accés a aquells que succeeixen fora, ja que en el moment en el qual es crea una consignació que involucra al Port, una certa informació ja està disponible per a ser consultada. “Això permet una millor anticipació, planificació i anàlisi sobre l'entrada i sortida de mercaderies”, assenyala Bagot.
TradeLens desembarca també a la Xina
La companyia Xina Unicom Digital Tech s'ha associat amb la plataforma tecnològica TradeLens per a la seva comercialització oficial a la Xina, segons va anunciar recentment Maersk. La companyia asiàtica albergarà i operarà la plataforma a la Xina i la posarà a la disposició dels exportadors i importadors del país. Amb aquesta associació, la naviliera connecta la segona economia més gran del món a la plataforma i, segons la signatura danesa, millora la cobertura de xarxa dels serveis globals.
Maersk estima que un de cada tres contenidors d'exportació té com a origen Xina, i un de cada sis contenidors d'importació la té com a destí.
La directora general d'AP Möller Maersk a la Xina, Caroline Wu, destaca que TradeLens “proporcionarà noves eines per a facilitar la innovació de la indústria i ajudar els nostres clients a accelerar les seves agendes digitals. Necessiten una visibilitat millorada per a impulsar l'eficiència i la resiliència i solucions digitals que ajudin a reduir les interrupcions creades per la pandèmia”.
El vicepresident de la Xina Unicom Digital Tech, Haifeng Chen, sosté que en unir forces amb TradeLens optimitzen la seva força en seguretat cibernètica, de dades i de transaccions. “Aprofitant la internet de les coses (IoT), blockchain i altres tecnologies, s'aconseguirà l'estandardització, la visibilitat i la intel·ligència dels serveis logístics, ajudant a construir una xarxa logística connectada, de confiança i altament eficient”, explica.
També el vicepresident de Desenvolupament Empresarial Industrial d'IBM Xina, Xin Li, ha destacat que el creixent interès en TradeLens de les empreses xineses “és una forta indicació de com la creixent complexitat en la indústria del transport de contenidors exigeix l'ús de tecnologies avançades per a impulsar una major eficiència en un mercat altament dinàmic”.
L'èxit de TradeLens
Per a Javier Gallardo, l'èxit de TradeLens radica en el fet que altres grans navilieres com CMA CGM i MSC s'uneixin al sistema. “Al principi era difícil pensar que [aquestes navilieres] apostarien per un sistema impulsat per Maersk, però existeix una gran demanda d'informació sobre la localització dels contenidors i la necessitat d'estandarditzar i harmonitzar dades i processos”, reflexiona.
Olga Blanco s'expressa en termes similars, ja que assegura que els plans de futur de la plataforma passen per continuar incorporant a tots els agents fins que la xarxa mundial estigui totalment traçada. “Això donarà molta eficàcia a la cadena i molta confiança al consumidor, que podrà saber amb tota seguretat d'on ve i per on ha passat el producte que adquireix i prendrà les seves decisions de compra de manera informada”.
El futur dirà si TradeLens aconsegueix aglutinar la totalitat de la cadena de subministrament global. Fins avui, la plataforma ha traçat més de 2.300 milions d'esdeveniments, ha publicat 21 milions de documents i processament més de 43,6 milions de contenidors en els 6 continents.