15 start-ups del sector logístic en el punt de mira
Aquestes 15 start-ups estan cridades a agitar el sector marítim-logístic. La disrupció ha passat de ser un risc a un aliat indispensable.
Les start-ups estan revolucionant el tauler del sector marítim-logístic, a base d'innovació i amb el suport de la inversió. Identifiquem a 15 empreses innovadores distribuïdes entre les tres temàtiques de major impacte que ja estan preparades per a fer el salt i contribuir a una major sostenibilitat, seguretat i eficiència amb les tecnologies com a aliades.
Cinc start-ups de comerç i logística digital a tenir en compte
Les següents start-ups destaquen per l'ús de la Intel·ligència Artificial, entre altres solucions tecnològiques, que permeten digitalitzar processos logístics:
DeepSea Technologies és una empresa de programari per al transport marítim especialitzada en optimitzar el rendiment dels vaixells comercials, inclosos els portacontenidors, els vaixells de càrrega a granel o els petroliers. Desenvolupa algorismes i plataformes que permeten als vaixells consumir menys combustible, generar menys emissions o predir les futures necessitats de manteniment.
La plataforma GlobalSolver és una plataforma B2B basada en el núvol per a optimitzar i negociar les compres. És una empresa de deep tech que treballa amb intel·ligència artificial (IA), aprenentatge automàtic i algorismes d'optimització.
Compta amb diverses solucions: el sistema d'aprovisionament per a optimitzar i negociar les compres; una plataforma de previsió que empra mètodes estadístics; una altra per a controlar la taxa d'ocupació d'espais públics i àrees comercials; i una última que monitora la qualitat de l'aire.
Creadors d'un dispositiu de comunicació bidireccional per conducció òssia i una aplicació de veu digital. Permet que equips de qualsevol grandària es comuniquin amb un mans lliures de forma més segura, ja que segons aquesta start-up gairebé el 50% dels accidents en entorns laborals de risc es produeixen per falta de comunicació.
El primer marketplace d'Europa de l'Est que ofereix solucions logístiques totalment digitalitzades, transparents i amb IA. A Europa de l'Est, el 90% de les empreses envien documents i factures per correu o fax i els camions no utilitzen GPS intel·ligents, la qual cosa provoca majors costos mensuals.
Mely AI és una plataforma de IA que ajuda les empreses a automatitzar els seus processos manuals d'introducció de dades, gestionant diversos documents de càrrega. Gràcies a les aportacions dels principals professionals del sector de la cadena de subministrament i la logística, aquesta start-up ha pogut identificar quin tipus de solució necessita cada tipus d'empresa.
Sis start-ups logístiques amb solucions de càrrega revolucionàries
Les principals solucions s'enfoquen en la digitalització del sector, especialment, dels transitaris.
Plataforma portuària i marítima intel·ligent impulsada per la IA desenvolupada per a reunir a tots els actors marítims incrementant l'eficiència, seguretat i sostenibilitat de les operacions portuàries. Permet complir amb el Just in time i els temps de lliurament, a més d'aportar transparència al flux de càrrega mar-port-terra.
És un transitari digital italià que simplifica els processos diaris de clients i transportistes en proporcionar una solució digital disruptiva per a la creació, gestió i anàlisi de sol·licituds de transport. El seu objectiu és digitalitzar la indústria i al mateix temps optimitzar la flota i minimitzar les emissions de CO₂ mitjançant l'anàlisi de dades.
La seva solució flexible denominada fLex ajuda als transportistes a estalviar temps i costos i a reduir els errors a l'hora de realitzar pressupostos, càlculs i reserves, la qual cosa els permet ampliar el seu negoci i oferir un millor servei als seus clients.
Sealution és una empresa emergent de programari habilitat per a maquinari B2B que proporciona connectivitat a bord de vaixells mercants per a permetre la recollida de dades que s'utilitzen per al manteniment preventiu i per a revendre'ls als agregadores pertinents, com les companyies d'assegurances.
Solució que ofereix informació exhaustiva i precisa sobre contenidors i transportistes de contenidors, la qual cosa permet que totes les parts del transport multimodal millorin costos, optimitzin la inversió i ofereixin serveis de qualitat. CMA CGM i MSC són accionistes minoritaris i estan desplegant aquesta solució en les seves flotes de contenidors.
Plataforma que compara tarifes de diferents proveïdors de manera ràpida i senzilla, sense importar el format en què es trobin. Millora la presa de decisions sobre preus i està dirigit, sobretot als transitaris.
Quatre start-ups de sostenibilitat que intenten millorar el món
A més de reduir les emissions contaminants, el focus de les següents start-ups està a incrementar la seguretat dels treballadors i a aplicar criteris de l'economia circular.
El sistema de la startup AllRead Machine Learning Technologies identifica en temps real els contenidors i vagons que entren en el port a través d'un programari capaç d'identificar números, lletres i símbols en vídeos i fotografies.
Tecnologia que redueix la contaminació de l'aire i de la mar dels vaixells propulsats per qualsevol mena de combustible. El seu sistema descompon els contaminants tòxics, convertint-los en elements no perillosos que s'alliberen el medi ambient o es transformen en productes derivats que contribueixen a l'economia circular i a la reducció significativa de les emissions.
Sensors de fibra òptica que monitoren i prevenen possibles fallades en els equips i danys estructurals en les infraestructures. No estan afectats pels camps electromagnètics i són resistents a temperatures extremes. També poden emprar-se per a supervisar, controlar i millorar l'eficiència dels processos.
Capacita als treballadors logístics amb assistència de veu, augmentant l'eficiència i millorant la qualitat del servei en molts sectors del transport. La seva tecnologia modular única pot desplegar-se en aplicacions per a conductors, escàners i vehicles. Compta amb solucions específiques per al sector que augmenten els fluxos de treball diaris dels conductors professionals, missatgers i personal de repartiment.
Com aconseguir finançament per a start-ups del sector logístic-marítim
Esdeveniments com Tech Tour Maritime Trade and Logistics, celebrat a Barcelona, aconsegueixen tendir un dels ponts que tradicionalment resulta més complicat per a l'enlairament de les start-ups: la inversió. “A Barcelona vam conèixer a molts inversors i amb diversos d'ells encara seguim en contacte. Sempre és útil recuperar els seus comentaris per a millorar la manera com ens presentem davant ells i la nostra visió com a start-up”, valora Holger G Weiss, CEO i fundador de German Autolabs.
Alexandru Huzau, CEO i fundador de Yload, afirma que la visibilitat aconseguida al Tech Tour va ser molt important. "Especialment el networking i les reunions individuals amb els inversors. Tancarem una ronda de finançament privat molt aviat i tenim com a objectiu una ronda de finançament de sèrie A per a principis del pròxim any, en la qual els inversors que vam conèixer en el Tech Tour ja estan interessats en formar part."
Per a Miguel Silva-Constenla, CEO i cofundador de AllRead Machine Learning Technologies, que la seva start-up hagi estat triada com una de les més destacades del citat esdeveniment significa obtenir una major visibilitat.
“Ens proporciona una xarxa de contactes que, a la vegada, ens ofereix les eines per a noves col·laboracions amb altres empreses que podem integrar la nostra solució. Que existeixin empreses interessades a implantar solucions de traçabilitat com la que oferim i inversors interessats a impulsar iniciatives innovadores per a la indústria marítima també beneficia el nostre creixement i expansió”, assegura.
Simone Quarta, director de vendes de Bridge, afirma que a més de visibilitat i retroalimentació, la bona recepció per part dels inversors “permet validar la nostra idea”.
Tech Tour Maritime Trade and Logistics, celebrat a Barcelona, va aconseguir tendir un dels ponts que tradicionalment resulta més complicat per a l'enlairament de les start-ups: la inversió.
Què necessita el mercat logístic-marítim?
Solucions innovadores.
Simone Quarta creu que l'èxit de la start-up radica en la “simplificació” dels processos diaris de clients i transportistes amb una solució digital disruptiva que descriu com altament fiable i al mateix temps rendible. Els pròxims passos de Bridge que, afirma, cerca liderar aquest mercat, és continuar centrant-se en el producte invertint en I+D. “És el que ens acostarà als usuaris i ens permetrà aconseguir els nostres objectius”, justifica.
En el cas de AllRead, el focus està en l'equip i dotar-lo de més recursos per a continuar desenvolupant la tecnologia. “Aquest és el nostre principal objectiu enguany”, afirmen des de la start-up. Silva-Constenla creu que encara que la seva solució s'aplica sobretot en ports i terminals, en tractar-se aquests dels principals nodes logístics del món, tots els actors de la cadena de subministrament global es beneficiaran d'ella.
“Creiem que l'impacte potencial i l'escalabilitat fan que la nostra solució sigui disruptiva i necessària, ja que arriba en un moment crític en el qual diversos factors externs estan afectant la cadena de subministrament i que obliga a accelerar la digitalització de la indústria portuària i logística mundial perquè continuïn sent competitius i satisfacin les demandes actuals”, valora.
Huzau explica que la seva start-up compta amb un factor diferencial. No abunden, segons explica, aquelles centrades en la digitalització de la logística enfocades en els transportistes i que ofereixin un ecosistema logístic complet i múltiples possibilitats d'integració amb altres plataformes.
“A més, els nostres ingressos han anat creixent substancialment cada mes des que vàrem llançar la start-up fa un any. Això demostra que el nostre model de negoci i els nostres productes estan sent validats pel mercat, la qual cosa ens fa ser molt optimistes de cara als nostres pròxims passos”.
Aquests passos inclouen el llançament d'una nova plataforma, Yload Network, perquè les empreses tinguin accés, en un sol lloc, a transportistes, carregadors, proveïdors i clients. Ajudarà a agilitar i automatitzar tots els processos logístics i a reduir els costos de manera significativa.
Per la part seva, Weiss explica que German Autolabs resol un problema integral dels treballadors mòbils, ja sigui en ports, magatzems o camions de repartiment. “Són professionals que coordinen molta informació simultàniament”, diu el seu CEO.
“Per a aquesta mena de treballs i persones, la tecnologia de veu és una tecnologia incomparable, que fa que els fluxos de treball siguin més ràpids, millors i més segurs”. En el futur més immediat, espera escalar la seva solució per a incrementar el nombre de clients i les seves opcions per a internacionalitzar-se.
Pel que fa a Mobilius, la seva tecnologia de comunicacions millora la seguretat i la productivitat dels treballadors en entorns d'alt risc i suposa un veritable valor per a la indústria.
“A mesura que la tecnologia evolucioni, el poder de la comunicació per veu creixerà en àrees com la seva integració amb l’IoT industrial, que ajudarà a desbloquejar el flux d'informació d'altres tecnologies intel·ligents amb els equips de l'obra en temps real”, valora Robert Hamilton, el seu director de negocis.
Mirant al futur, Mobilius s'ha proposat maximitzar el seu creixement en diferents sectors, inclòs el marítim. “Actualment estem buscant socis per a provar la tecnologia de Mobilus in situ i establir relacions amb aquest sector”, comparteix.
Un sector que està aconseguint atreure més talent i innovació.