Temes

A

Cercar

5G: el punt G de la logística

El 5G és el gran disruptor en la logística perquè és imprescindible per a aplicar diverses tecnologies. Repassem els ports que ja estan implementant pilots mitjançant 5G per a aconseguir ports més eficients i millor connectats.

Publicat el 17.02.2022
La xarxa 5G permet desplegar una sèrie de tecnologies que tenen el potencial de generar un gran impacte en la logística i en el transport. (GettyImages)

La volatilitat que envolta a la logística converteix a la tecnologia en l'eina imprescindible per a anticipar i reduir la incertesa. Per al seu desplegament, no obstant, és necessària una infraestructura segura i habilitadora com la xarxa 5G.

Efectes i aplicacions del 5G en la logística

La connectivitat, baixa latència i la comunicació massiva posicionen al 5G com el mitjà habilitador que permet desplegar una sèrie de tecnologies que tenen el potencial de generar un gran impacte en els sectors de la logística i el transport.

Pel que fa als ports, l'informe 5G en el sector Transporte y Logística. Impactos y beneficios, de Vodafone Business, destaca les següents tecnologies com les grans disruptores:

  • Sensors i càmeres d'alta resolució per a identificar i gestionar passatgers i mercaderies. 
  • Intel·ligència Artificial per a identificar i interpretar imatges.
  • Bessó digital per a un major control del posicionament de la mercaderia, el seu contingut, procedència i destí. 
  • Blockchain per a la gestió de la documentació involucrada en el procés logístic i per a una major traçabilitat. 
  • Big Data per a recopilar dades en temps real i obtenir diferents patrons que ajuden a prendre millors decisions operatives.
  • Internet de les Coses aplicada a vehicles per obtenir dades de conducció, seguiment i anticipació per a reduir accidents.

Diversos ports ja estan implementant pilots 5G per a millorar la seva eficiència i connectivitat. (Sanmar)

Casos d'ús 5G en els ports

Diversos ports estan realitzant pilots per a implementar algunes de les tecnologies esmentades gràcies al desplegament de la xarxa 5G en les seves instal·lacions.

Port d'Algesires: un port intel·ligent i més segur

El primer cas d'aplicació 5G en el Port d'Algesires busca agilitzar el flux de vehicles cap a les zones d'embarcament, especialment en períodes de trànsit massiu com els registrats durant l'Operació Pas de l'Estret.

Gràcies al sistema de reconeixement de matrícules mitjançant càmeres de vídeo connectades a la infraestructura 5G de Vodafone/Huawei s'ha desplegat un sistema de guiat automàtic de vehicles. Inclosos els recursos MEC (Multi-access Edge Computing) per al processament d'imatge i la consulta a les bases de dades de les navilieres.

El segon cas d'ús és una aplicació per a la Guàrdia Civil que genera, en temps real, alertes relacionades amb la identificació de persones sospitoses mitjançant l'ús de tècniques de reconeixement facial. 

Com en el cas anterior, la solució es recolza en el processament de vídeo que obté informació de les cares dels passatgers dels vehicles que es comparen en la base de dades d'individus en cerca. El projecte contempla la visualització d'aquestes alertes en un tauler instal·lat en el centre de control a través d'unes ulleres de Realitat Augmentada i Virtual.

Gràcies a la tecnologia 5G, la seguretat del port ha aconseguit una major omnipresència i agilitat. La Realitat Augmentada permet la representació d'informació d'actius sobre el terreny de manera geolocalizada i en temps real. Això permet millorar la resposta i l'eficiència en la resolució d'incidències, combinant la inspecció local amb l'accés a dades tècniques dels diferents sistemes en qualsevol lloc i en temps real.

Port de Huelva: creació d'un bessó digital

El port de Huelva està desenvolupant el seu bessó digital a partir d'un sistema generat mitjançant una fotogrametria del port que crea un model de Realitat Virtual per a obtenir un entorn immersiu que replica el físic. En aquest entorn virtual s'han definit una sèrie d'avatars dels vehicles, contenidors i remolcs que transiten per les instal·lacions, identificats automàticament mitjançant la seva matrícula i actualitzats en temps real.

El pilot destaca pels avanços en la gestió intel·ligent de mercaderies basada en circuits de càmeres CCTV d'alta resolució. Aquesta informació es verifica amb els registres del port per a conèixer en tot moment quin material es transporta i els seus volums.

De manera inversa, els sistemes del port s'enriqueixen amb informació sobre la traçabilitat de les mercaderies i del transport. El següent pas consistirà a dotar al sistema de processos d'Intel·ligència Artificial que pronostiquin l'embarcament i desembarcament de les mercaderies per a aconseguir un millor rendiment en l'operativa i en la capacitat.

El bessó digital permet millorar significativament tant la seguretat com l'eficiència operativa dins dels entorns portuaris.

APM Terminals: 5G aplicat a la millora de la seguretat en el trànsit industrial i portuari

APM Terminals i Mobile World Capital Barcelona treballen en un projecte pilot que millori la seguretat en els ports gràcies a l'ús de xarxes 5G. Connectar grues, vehicles i persones gràcies a diferents tecnologies de comunicació i localització avançades minimitzaria el risc potencial de col·lisions.

El pilot es basa en la tecnologia del cotxe connectat C-V2X i la baixa latència de les comunicacions 5G i l’Edge Computing per a millorar la coordinació del trànsit portuari implementant algorismes avançats per a prevenir accidents. A través d'un sistema d'alarmes s'alertarà als conductors i al personal del carrer sobre una potencial col·lisió, a més d'enviar una notificació instantània a un centre de control en cas de produir-se un accident.

Els camions, conductors i personal disposaran d'un telèfon intel·ligent 5G amb una aplicació C-V2X instal·lada. El telèfon es converteix en una peça més de l'entorn V2X, així com l'eina que possibilita un parc de vehicles connectats. Els elements fixos com són els fanals se senyalitzaran també amb comunicacions C-V2X, perquè es comuniquin amb la resta d'actors mòbils en temps real.

Tota la informació s'envia de manera segura a una aplicació situada geogràficament molt prop del lloc de consum per a oferir immediatesa en les respostes. Aquesta aplicació allotjada a l’Edge, té la intel·ligència per a coordinar la conducció cooperativa entre els diferents actors i a més ofereix un tauler a APM Terminals on visualitzar en un mapa les posicions de cadascun dels actors que participa en el projecte.

Port de Barcelona: 5G per a geolocalizar vaixells

Per a optimitzar les operacions d'atracada emfatitzant la seguretat, el Port de Barcelona ha realitzat un pilot que controla l'entrada de vaixells en temps real, independentment del volum d'embarcacions, la posició en la qual es troben i les condicions climàtiques que poden presentar-se.

L'espai seleccionat per a la prova pilot ha estat la dàrsena on es situa la terminal de ferries, on es van col·locar dues càmeres Huawei d'alta resolució per a registrar l'entrada de vaixells, col·locades en punts oposats i a un angle de 90 graus.

Representació de la situació de les càmares al pilot realitzat al Port de Barcelona per a registrar l'entrada de vaixells en temps real.

 

Dues antenes 5G de Vodafone ofereixen cobertura i connectivitat a les càmeres perquè enviïn les imatges en temps real a l’Edge Computing per a executar una anàlisi geomètrica de les imatges.

Per a això el sistema d'Intel·ligència Artificial d'IBM basat en xarxes neuronals, ha estat entrenat amb 4.402 imatges de cossos de vaixells, 3.141 imatges de proes i 3.913 imatges de popes, incloent tant diürnes com nocturnes perquè el sistema pugui funcionar tant de dia com de nit.

Els processadors s'han situat a la Torre de Control de port per a convertir a la torre en una extensió del núvol on les imatges s'analitzen amb major rapidesa.

Aquesta solució integra en un mateix Vessel Traffic Service les tecnologies de senyalització de radar, un Sistema d'Identificació Automàtica i, després del citat pilot, el 5G i la IA.

Així s'aconseguiran diversos objectius; oferir informació predictiva sobre els elements flotants i fixos que envolten al vaixell per a optimitzar les maniobres, la possibilitat d'assistència remota a les maniobres per part dels pràctics des de la torre de control, i un geoposicionament que s'obté de manera independent dels senyals de tercers. La combinació de totes aquestes tecnologies són l'avantsala del bessó digital i dels vaixells connectats.

 

Per a saber més sobre el 5G aplicat a la logística i els ports