Barcelona és, avui, pionera en l'ús d'aquesta tecnologia en un entorn portuari. La seva implementació ha permès automatitzar la recopilació de dades de les mercaderies, optimitzar les operacions i afavorir així els processos de càrrega i descàrrega. Tot això, amb un sistema ràpid i àgil i sense necessitat d'instal·lar grans dispositius tecnològics.
Amb la seva adopció, el port se situa com un referent i deixa la porta oberta a futures millores. D'una banda, i gràcies al deep learning, el sistema pot continuar millorant el seu nivell de certesa de manera contínua. Per l'altre, l'anàlisi dels resultats permet continuar innovant i desenvolupant solucions per a l'entorn portuari.
“Ara que oferim la traçabilitat de vagons, camions, contenidors o mercaderies perilloses, els nostres interlocutors ens demanen identificar nous elements, com la presència dels segells del contenidor o els danys que podrien aparèixer en aquest”, indica Landman. “Com a empresa tecnològica orientada al desenvolupament de noves solucions de visió per computador, integrem aquests requisits en el nostre full de ruta”.

L'adopció d'aquest sistema de visió per ordinador i IA s'emmarca en l'aposta del Port de Barcelona per la innovació i la digitalització. La institució s'uneix, així, a una tendència que guanya pes a nivell mundial.
Recentment, el Port d'Abu Dhabi ha anunciat una col·laboració amb Microsoft Corporation. L'acord busca millorar les capacitats de seguiment de contenidors i transport autònom en el port de Khalifa. En aquest cas, el reconeixement es realitzarà gràcies al sistema d'intel·ligència artificial de Azure (el servei de computació en el núvol de Microsoft).
“La tecnologia impulsarà la introducció de solucions de rastreig intel·ligent de contenidors basades en intel·ligència artificial, que garantiran la traçabilitat del 100% de tots els contenidors manipulats, així com el potencial per a llançar un sistema de vehicle autònom”, expliquen des del Port d'Abu Dhabi. Els responsables esperen que la seva adopció serveixi per a modernitzar l'entorn portuari, reduir la seva petjada de carboni, mitigar costos i optimitzar els temps de resposta.
En el Port d'Algesires s'ha dut a terme un projecte pilot per a testar una solució innovadora basada en visió artificial i machine learning. La solució buscava automatitzar la traçabilitat i la geolocalització de la càrrega rodada dins de la Terminal de Trànsit Pesat. En aquest cas, un entramat de càmeres de vídeo desplegat per la terminal captava imatges que posteriorment eren processades i analitzades pel sistema.
“El propòsit final consistia a identificar i monitorar els camions que discorren per la TTP i detectar automàticament els esdeveniments d'interès a partir de l'anàlisi d'imatges i vídeos com, per exemple, l'ocupació o liberalització de places d'aparcament”, expliquen des del Port d'Algesires.
Igual que a Barcelona, el projecte pilot d'Algesires va ser considerat un èxit. Tot indica que, en els pròxims anys, la identificació d'actius gràcies a la IA i altres solucions tecnològiques pot convertir-se en un servei fonamental. Amb aquests elements es millorarà l'eficiència dels entorns portuaris.