Temes

A

Cercar

Prendrà la IA el control de la gestió portuària?

La Intel·ligència Artificial ja s'aplica en els ports. Hi ha diverses proves pilot i aplicacions que han portat més lluny el concepte de ports intel·ligents. Però per a saber què s'està fent exactament i, sobretot, què pot passar en el futur, hem preguntat al major expert en la matèria: La pròpia IA.

Publicat el 11.05.2023
La IA respon sobre el seu paper en la gestió present i futura dels ports. (Realitzada amb IA)

La primera pregunta que li plantegem és com pot ajudar una IA a la gestió portuària

Va contestar que la intel·ligència artificial (IA) pot exercir un paper molt important en la gestió portuària.

En particular:

  1. Gestió del trànsit marítim en temps real mitjançant l'anàlisi de les dades de trànsit i la predicció de la demanda de vaixells en un port determinat. També pot ajudar a optimitzar l'ús de l'espai portuari i millorar la planificació i programació del trànsit.
  1. Optimitzar la càrrega i descàrrega analitzant dades en temps real i identificant colls d'ampolla i retards en els processos. També pot ajudar a programar i coordinar aquestes operacions de forma més eficient.

  2. Manteniment predictiu mitjançant l'anàlisi de dades de sensors i el monitoratge d'equips en temps real. Això pot ajudar a prevenir falles i reduir el temps d'inactivitat.

  3. Gestió de la cadena de subministrament. En proporcionar anàlisis predictives i en temps real de la demanda de càrrega i descàrrega, la qual cosa ajuda a reduir els retards en el processament i l'emmagatzematge de mercaderies.

  4. Millora de la seguretat dels ports mitjançant l'anàlisi de dades de sensors i càmeres de seguretat per a detectar possibles amenaces i prevenir accidents.

La intel·ligència artificial millora la seguretat i optimitza la gestió de diverses operatives portuàries. (Realitzades per IA)

A continuació, li hem demanat que ens donés algun exemple d'intel·ligència artificial actualment en funcionament aplicada en ports


Ens ha donat 3 exemples i en què consisteix la seva aplicació:

  1. El Port de Rotterdam està utilitzant un sistema d'intel·ligència artificial anomenat "Pronto", que utilitza dades de sensors per a millorar la planificació i coordinació de la càrrega i descàrrega de contenidors. El sistema Pronto utilitza models d'aprenentatge automàtic per a predir el temps d'arribada dels vaixells i el temps de processament de la càrrega i descàrrega de contenidors.

  2. El Port de Los Angeles està utilitzant un sistema d'intel·ligència artificial anomenat "Port Optimizer", que utilitza dades de sensors i anàlisi predictiva per a millorar la planificació i coordinació de la càrrega i descàrrega de contenidors. Utilitza algorismes d'aprenentatge automàtic per a predir la demanda de càrrega i descàrrega i per a optimitzar la programació i coordinació de les operacions portuàries.

  3. El Port de Singapur està utilitzant un sistema d'intel·ligència artificial anomenat "Maritime Single Window", que utilitza anàlisi predictiva i processament de llenguatge natural per a millorar l'eficiència i la transparència en els processos de duanes i control d'immigració. Utilitza algorismes d'aprenentatge automàtic per a analitzar i classificar les dades dels documents d'enviament i duanes, la qual cosa ajuda a reduir els temps de processament i a millorar l'eficiència en la gestió portuària.

Una vegada tenim alguns exemples de la seva aplicació, li preguntem pels primers passos que haurien de realitzar els ports per a adaptar-se a la intel·ligència artificial


I la IA ens respon amb 6 punts a tenir en compte:

  1. Identificar àrees de millora, en concret, l'eficiència i la productivitat. Per exemple, l'automatització de la gestió de contenidors, l'optimització de rutes de navegació, la predicció de la demanda de càrrega i la detecció de fraus són alguns exemples d'àrees en les quals la IA podria ser útil.

  2. Avaluar la disponibilitat de dades. La IA depèn de grans quantitats de dades per al seu funcionament. Per tant, els ports han d'avaluar la disponibilitat de dades i considerar la possibilitat d'integrar sistemes per a recopilar dades addicionals si és necessari.

  3. Avaluar la capacitat d'infraestructura com l'amplada de banda de xarxa i l'emmagatzematge de dades, per a determinar si estan llestos per a suportar les necessitats dels sistemes de IA.

  4. Establir un equip de IA per a liderar la implementació de projectes de IA i garantir la integració adequada dels sistemes.

  5. Avaluar els costos i beneficis d'implementar sistemes de IA i determinar si la inversió val la pena.

  6. Establir associacions amb empreses especialitzades en IA per a ajudar en la implementació de sistemes i obtenir experiència addicional en el camp.

La IA recomana 6 passos als ports que vulguin implementar-la. (Realitzada per IA)

A més de l'aplicació de la IA en els ports, li hem preguntat quines empreses navilieres han implantat models d'intel·ligència artificial


En aquest cas també ens ha donat exemples concrets d'empreses i de la seva aplicació:

  1. Maersk ha començat a utilitzar la intel·ligència artificial en diverses àrees del seu negoci. Per exemple, ha desenvolupat un sistema de IA anomenat "Captain Peter" que utilitza dades de sensors i models d'aprenentatge automàtic per a ajudar els capitans a optimitzar el consum de combustible i reduir les emissions de CO₂.

  2. CMA CGM ha desenvolupat una plataforma d'intel·ligència artificial anomenada "Smart Contenidors" que utilitza sensors i algorismes d'aprenentatge automàtic per a monitorar l'estat dels contenidors durant el transport. Això permet als clients rastrejar en temps real la ubicació, temperatura, humitat i altres paràmetres dels productes transportats en els contenidors.

  3. Hapag-Lloyd ha començat a utilitzar la intel·ligència artificial en el seu sistema de planificació de rutes marítimes. El sistema utilitza dades meteorològiques, de trànsit marítim i de combustible per a optimitzar les rutes dels vaixells i reduir els costos operatius.

  4. MSC ha desenvolupat una plataforma d'intel·ligència artificial anomenada "Safeguard" que utilitza dades de sensors i models d'aprenentatge automàtic per a monitorar la seguretat en els vaixells i prevenir accidents. La plataforma també proporciona alertes en temps real sobre situacions d'emergència a la tripulació i a l'equip de terra.

  5. Evergreen Line ha començat a utilitzar la intel·ligència artificial en el seu sistema de manteniment predictiu. El sistema utilitza sensors i algorismes d'aprenentatge automàtic per a monitorar l'estat dels equips en els vaixells i predir quan han de realitzar-se tasques de manteniment.

La IA no reemplaçarà necessàriament als treballadors, sinó que pot canviar la naturalesa dels treballs i requerir diferents habilitats i coneixements

Després del repàs a l'aplicació de la IA en ports i en navilieres, li hem demanat que plantegi escenaris de futur del seu ús en 1 any, en 2, en 3, en 4 i en 5 anys


Ens ha respost que la intel·ligència artificial (IA) està impactant significativament en la gestió portuària i en la navegació. S'espera que el seu paper continuï creixent en el futur pròxim, encara que apunta que el ritme i la direcció de l'avanç de la IA en la gestió portuària i la navegació poden variar segons els factors econòmics, polítics i tecnològics que influeixin en la indústria:

En 1 any:

  • S'espera que la IA continuï sent una eina clau per a millorar l'eficiència i la transparència en la gestió portuària, permetent als operadors portuaris planificar i coordinar millor les operacions de càrrega i descàrrega.
  • En la navegació, la IA continuarà sent utilitzada per a millorar la seguretat i l'eficiència en la planificació de rutes, l'optimització del consum de combustible i la gestió de la càrrega.

En 2 anys:

  • Es preveu que la IA s'utilitzi cada vegada més en l'automatització de tasques rutinàries i repetitives de la gestió portuària, la qual cosa permetrà als operadors portuaris dedicar més temps i recursos a tasques de major valor.
  • En la navegació, està previst que s'utilitzi cada vegada més en l'automatització de tasques de navegació, com la detecció d'obstacles i la gestió de rutes, la qual cosa reduirà el treball manual dels tripulants.

En 3 anys:

  • S'espera que la IA s'utilitzi cada vegada més per a la detecció i prevenció de situacions de risc, com a col·lisions i accidents en la gestió portuària i en la navegació. 
  • En la navegació, la IA s'utilitzarà cada vegada més per a millorar l'eficiència de les operacions en alta mar, com la gestió de la tripulació i el manteniment preventiu dels equips.


En 4 anys:

  • Es preveu que la IA s'utilitzi cada vegada més per a la gestió de la cadena de subministrament en el sector marítim, la qual cosa permetrà una major visibilitat i transparència en el transport de mercaderies.
  • En la navegació, la IA s'usarà cada vegada més per a millorar la seguretat en els ports i les terminals, detectant possibles riscos i situacions perilloses abans que ocorrin.

En 5 anys:

  • Es prediu que la IA s'utilitzi cada vegada més per a la presa de decisions autònomes en la gestió portuària i en la navegació, la qual cosa permetrà una major eficiència i rapidesa en les operacions.
  • En la navegació, s'espera que la IA s'utilitzi cada vegada més en l'automatització total dels vaixells, la qual cosa permetrà la navegació autònoma i la reducció de costos operatius.

La següent pregunta és inevitable quan es parla de IA: fins a quin punt perillen els llocs de treball amb l'ús de la intel·ligència artificial en els ports


Primer ens contesta en positiu, que l'ús de la intel·ligència artificial (IA) en els ports i la indústria marítima en general, té el potencial de millorar l'eficiència i la productivitat, reduir costos i millorar la seguretat. Després, clar, ja avança que també pot tenir un impacte en els llocs de treball. I segueix:

És important tenir en compte que la IA no necessàriament reemplaçarà als treballadors, sinó que pot canviar la naturalesa dels treballs i requerir diferents habilitats i coneixements. Per exemple, els treballadors poden necessitar habilitats en anàlisis de dades, programació i manteniment de sistemes automatitzats.

En alguns casos, la IA pot automatitzar certes tasques que abans realitzaven treballadors humans, la qual cosa pot reduir el nombre d'empleats necessaris. Per exemple, l'automatització de la càrrega i descàrrega de contenidors en els ports pot disminuir la necessitat de mà d'obra.

No obstant això, també és important tenir en compte que la IA pot generar nous llocs de treball en àrees com el desenvolupament i manteniment de sistemes de IA, anàlisis de dades i programació. A més, la IA pot millorar la seguretat en el lloc de treball en reduir la necessitat de treballs perillosos o d'alt risc.

I acaba:

Si bé la IA pot tenir un impacte en els llocs de treball en la indústria marítima, també pot generar noves oportunitats de treball i millorar la seguretat en el lloc de treball. És important que les empreses i els treballadors estiguin preparats per a adaptar-se als canvis i adquirir noves habilitats i coneixements per a aprofitar al màxim els beneficis de la IA en la indústria marítima.

La pròpia IA no creu que vagi a gestionar terminals a mitjà termini. (Realitzades per IA)

Hem anat més enllà de la teoria i li hem demanat si realment creu viable que una terminal de contenidors la gestioni íntegrament una IA



En la pràctica, encara hi ha molts desafiaments que superar abans que això sigui una realitat.

La gestió d'una terminal de contenidors implica moltes tasques complexes que requereixen una combinació d'habilitats humanes i tecnològiques. Algunes d'aquestes tasques inclouen la planificació de la càrrega i descàrrega de contenidors, la supervisió de la maquinària de la terminal, la gestió de l'inventari i la coordinació amb altres ports i empreses de transport.

Si bé la IA pot ser molt útil per a algunes d'aquestes tasques, com la planificació i el seguiment de la càrrega i descàrrega de contenidors, encara hi ha moltes tasques que requereixen la intervenció humana, especialment quan es tracta de situacions imprevistes o problemes tècnics en la maquinària.

A més, la gestió d'una terminal de contenidors és un procés altament col·laboratiu que involucra a moltes parts interessades, inclosos els operadors de terminals, els transportistes, els importadors i els exportadors. La IA pot millorar l'eficiència i la coordinació en aquest procés, però no pot reemplaçar completament la col·laboració humana.

En conclusió, és poc probable que una terminal de contenidors pugui ser gestionada íntegrament per una IA en el curt o mitjà termini. És més probable que la IA s'utilitzi per a complementar les habilitats humanes en la gestió de la terminal i millorar l'eficiència i la coordinació en el procés de maneig de contenidors.

A curt termini, la combinació guanyadora serà la intervenció humana recolzada en la tecnologia. (Realitzada per IA) 

I ja que estem, li preguntem també si la gestió de tot el trànsit intern i extern d'un port, camions, ferrocarrils… podria automatitzar-se gràcies a una IA


Aquí ja no es mulla tant i diu que la gestió de tot el trànsit intern i extern d'un port, incloent-hi camions i ferrocarrils, “pot beneficiar-se” de l'automatització amb l'ajuda de la intel·ligència artificial (IA).

La IA pot ajudar en l'optimització de la logística i la coordinació del trànsit, permetent la previsió i la gestió de situacions d'alta demanda o congestió. També pot ajudar en l'optimització de les rutes i la planificació d'horaris, la qual cosa pot millorar l'eficiència i reduir els temps d'espera.

No obstant això, és important tenir en compte que l'automatització completa de la gestió del trànsit pot no ser possible en el curt termini degut a la complexitat de l'entorn portuari i la necessitat de coordinació entre diferents parts interessades. A més, la tecnologia encara no és completament madura i requereix de la intervenció humana en cas de situacions imprevistes.

En conclusió, encara que la IA pot millorar significativament la gestió del trànsit en un port, és poc probable que l'automatització completa sigui viable en el curt termini. Serà necessari un enfocament integrat que combini la tecnologia amb la intervenció humana per a aconseguir una gestió eficient i efectiva del trànsit en el port.

Doncs això és el que pensa la pròpia IA de l'aplicació de la intel·ligència artificial en els ports i en el sector navilier. El que pugui opinar en 6 mesos, ja veurem. 

De totes maneres, es tracta d'un exercici clarificador que assenyala possibles rutes que caldrà anar recorrent sense carta de navegació prefixada. 

Encara que a partir d'un punt, com deien els mapes i cartes antics, ja és “terra ignota”.