Temes

A

Cercar

L’escassetat de conductors de camió, un problema global

Falten conductors de camions. En concret, en 2021 van deixar de cobrir-se 2.6 milions de llocs de treball a tot el món. Les causes són diverses i les possibles solucions, també. Josep Maria Fortuny, Subdirector General d'Ordenació del Transport i Desenvolupament Sectorial de la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, analitza un panorama complex en el qual no valen les dreceres.
.


Publicat el 25.08.2022
En 2022, l'escassetat de camioners s'incrementarà globalment un 40%. (GettyImages)

Tot i que aquesta situació no és nova i porta succeint diversos anys, una enquesta realitzada per la International Road Transport Union (IRU) a 1.524 empreses de transport de mercaderies i de passatgers de vint-i-cinc països, no és optimista respecte a una millora a curt termini. Al contrari. La principal conclusió és que en 2022 l'escassetat de camioners s'incrementarà globalment un 40%.

“Durant uns quants anys, la falta de conductors autòctons s'ha suplert amb la contractació de professionals estrangers, principalment dels països de l'est d'Europa i Llatinoamèrica”, explica Josep Maria Fortuny, Subdirector General d'Ordenació del Transport i Desenvolupament Sectorial de la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya. No obstant això, des que la necessitat d'emigrar va descendir, també ho va fer el nombre de camioners estrangers.

Les conseqüències de l'escassetat de conductors de camions de mercaderies

Fortuny explica que la falta continuada de xoferes de camió repercuteix en la capacitat de producció de les empreses, que han d'ajustar-la a la baixa. “La falta d'oferta de serveis provoca que el client del transportista vegi que la possibilitat de transportar els seus productes en un temps més delimitat es redueix. Això també afecta al consumidor final, ja que els terminis de lliurament de determinats productes s'allarguen per la dificultat que suposa moure'ls d'un lloc a un altre”, analitza.

Aquesta situació tensiona els preus a l'alça, repercuteix en el preu final i pot cronificar el context alcista de l'índex de preus de consum (IPC), que al juliol es va situar en un 10,8% interanual, el més alt a Espanya des de 1984.

En 2021 van deixar de cobrir-se 2.6 milions de llocs de treball de conductor de camió a tot el món. (GettyImages)

 

L'escassa oferta formativa, la falta de dones i el desequilibri entre la vida professional i familiar són els principals motius que expliquen la falta de conductors de camió

Per què falten conductors professionals?

Tal com assenyala l'informe ‘Driver Shortage Global Report 2022’, elaborat per la IRU a partir de les dades obtingudes en l'esmentada enquesta, existeix una situació paradoxal. A pesar que existeixen més de 50 milions de persones desocupades a les regions analitzades que cobririen de llarg la demanda de camioners, no obstant això la professió no resulta prou atractiva per a persones en aquesta situació laboral.

Aquests són els motius:

  • L'edat mitjana dels conductors

A la majoria de regions, la major part dels conductors tenen 55 anys o més. Només Mèxic i la Xina trenquen aquesta tendència, amb el 19% i 17% de conductors menors de 25 anys respectivament. Aquesta situació és especialment apressant a Europa, on l'edat mitjana se situa en 47 anys.

Segons assenyala l'informe de la IRU, el principal motiu és que l'edat legal per a accedir a la professió són 21 anys, i fins i tot 26 en alguns països. Això fa que possibles candidats joves busquin ocupació en altres àmbits ja que als 18 anys els és impossible accedir a la professió i, una vegada situats en altres sectors, és difícil replantejar-se el futur cap a la conducció de camions. 

“Estructuralment, moltes persones compten amb el carnet conduir tipus C per a conduir camions, però bastants d'elles es dediquen a altres activitats”, explica Fortuny.

  • Retribució i conciliació

“La professió de camioner requereix de llargues estades fora de casa, sobretot el transport de llarga distància o internacional. Això, per a les generacions més joves que estan més sensibilitzades amb la conciliació, resulta un fre”, afirma.

El transport de mercaderies també implica un risc major que treballs físicament més estàtics, un altre factor considerat dissuasiu per l'informe i per Fortuny.

Els resultats de l'enquesta de la IRU assenyalen que per a pal·liar tots dos condicionants, augmentar l'interès cap a aquesta professió i mantenir als camions en moviment, les empreses han incrementat els sous. Segons l’American Trucking Association, el sector està augmentant els salaris fins a cinc vegades més que la mitjana històrica. Al Regne Unit, el salari brut dels conductors va augmentar un 18% en els primers nou mesos de 2021.

  • Falten dones conductores

Les xifres no enganyen. La mitjana de dones que condueixen camions a les regions enquestades no arriba al 3%. Les excepcions són la Xina, amb un 5%, i els Estats Units amb un 8%.

“Aquesta proporció és molt inferior a la que es registra en altres sectors d'activitat. Històricament, el transport per carretera i la conducció d'aquests vehicles requeria tal vegada d'unes condicions físiques que avui ja no són tals. Una de les línies de treball és incorporar més dones conductores, tal com ha succeït en altres segments”, diu Fortuny.

  • Més formació

Els operadors de passatgers i de mercaderies de la majoria de les regions consideren que la falta de conductors qualificats és la principal causa de l'escassetat de conductors.

Per a poder exercir de conductor de camió, a més de comptar amb el permís de conducció C, es precisa el Certificat d'Aptitud Professional (CAP), que requereix d'una sèrie de proves el coneixements de les quals han de convalidar-se cada cert temps. “Especialment les aptituds que un conductor professional ha de mantenir al llarg de la seva vida laboral”, aclareix Fortuny.Segons la IRU, la mitjana de dones que condueixen camions a les regions enquestades no arriba al 3%. (GettyImages)

Solucions per a pal·liar la falta de conductors

El Subdirector General d'Ordenació del Transport i Desenvolupament Sectorial de la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya explica les propostes per a incentivar l'augment de conductors de camions. Aquestes van en línia amb les assenyalades per la IRU.

  • Rebaixar l'edat d'obtenció del carnet tipus C

Al novembre de 2020 es va modificar el Reglament General de Conductors, imposada per la Directiva Europea, per a reduir l'edat mínima per a conduir camions de més de 7.500 kg de MMA als 18 anys, sempre que es compleixi el requisit previ d'haver obtingut el CAP.

  • Més formació

Actualment existeixen cinc instituts a Catalunya que ofereixen el cicle formatiu de grau mitjà de Tècnic en Conducció de Vehicles de Transport per Carretera. Atès que pot accedir-se als 16 anys, els estudiants que completin les 2.000 lectives comptarien a l'edat de 18, amb una formació suficient per a afrontar la conducció d'un vehicle d'aquestes característiques, encara que amb algunes limitacions.

“Aquesta és una solució a llarg termini. Altres mesures que estan sobre la taula són incrementar les facilitats per a contractar conductors estrangers, la millora de les condicions salarials o de conciliació amb la vida familiar”, enumera Fortuny.

  • Beques i ajudes per a la formació

Una altra mesura és la de proporcionar una sèrie d'ajudes totals o parcials perquè persones de major edat que vulguin obtenir el CAP i el permís de circulació tipus C sense cursar un grau mitjà puguin fer-lo.

Quan finalitzarà l'escassetat de conductors?

Fortuny confirma el que la IRU anticipa: és probable que la falta de conductors perduri un temps. “És un tema recurrent que tractem en les reunions entre directors generals que se celebren periòdicament entre l'estat i les comunitats autònomes. No obstant això, no existeix una política específica o accions plenament coordinades, són a títol informatiu”, comparteix.

“A nivell internacional, participem en la UITP (Unió Internacional del Transport Públic) però enfocat en el transport de persones. Per al de mercaderies, aquests temes es tracten a través del ministeri o de trobades ministerials a Brussel·les”, explica.

Sobre la relació amb les empreses del transport, Fortuny diu que compten amb un espai permanent materialitzat en les trobades periòdiques amb les associacions representatives del sector. Fruit d'això, diu, és el recent acord entre el seu departament, el d'educació, treball, el servei d'ocupació i les associacions professionals del transport de passatgers i mercaderies amb la finalitat de promoure el cicle formatiu de grau mitjà.

“Promoure vol dir que les administracions posen les eines necessàries perquè aquest nou cicle tiri endavant de manera efectiva. Les empreses, per part seva, es comprometen a participar activament tant en la part formativa, donat el seu coneixement del sector, com en la part de contractació una vegada aquestes persones obtinguin aquesta titulació de manera progressiva”, comparteix.

Per a l'expert, els conductors són una figura “imprescindible”. No albira la conducció autònoma de camions com una solució a curt termini, ja que queden “molts anys i molts passos” perquè aquesta es converteixi en el futur de la conducció. Especialment, del transport de mercaderies.