Temes

A

Cercar

360° i realitat virtual, la nova frontera de la logística

Durant l’última edició del Saló Internacional de la Logística, els qui s’acostaven a l’estand de Port de Barcelona podien tenir una visió única del port català per mitjà d’una projecció amb tecnologia 360° a l’interior d’un contenidor. Aquesta instal·lació tan innovadora, ens serveix com a punt de partida per a explorar la irrupció d'aquestes tecnologies al sector de la logística.

Publicat el 18.08.2018
Imatge un creuer en el port de Barcelona, part d'un video 360 realitzat per Tururut. [Imatge de Port de Barcelona]

En edicions anteriors, el Port de Barcelona ja havia ofert una experiència immersiva presentant aquesta visió del port per mitjà d’unes ulleres de realitat virtual. En aquest cas, les imatges cobrien completament l’interior d’un contenidor. Per fer aquesta instal·lació espectacular, es va comptar amb la col·laboració d’una jove start-up catalana, BROOMX, que ha desenvolupat un projector, anomenat MK Player, que permet mostrar imatges en 360 º per proporcionar una experiència immersiva, integrada en l’espai i de la qual es pot gaudir a simple vista, sense ulleres ni accessoris.

Més enllà de l’audiovisual

Ignasi Capella, CMO de la empresa, parla de 4D per referir-se a l’experiència que desenvolupen a BROOMX: “És el nou format del món audiovisual, que, per mitjà de so, projeccions, però també altres elements sensorials, com el moviment, els llums o l’ús de ventiladors, per exemple, busca estimular el màxim de sentits possibles”. Respecte al contenidor que van adaptar per al SIL, es tracta de “transportar les persones que visiten la fira al port, perquè puguin conèixer el lloc, però també l’estratègia d’innovació, presentar els serveis que presta, etc.”. Capella afirma que l’experiència que brinda el projector que han desenvolupat, com no necessita ulleres, “no t’aïlla del món, et porta a una experiència immersiva, però que pots compartir amb altres persones”.

Per poder projectar amb aquest dispositiu, BROOMX col·labora amb empreses del sector audiovisual: “Nosaltres hem desenvolupat el projector i el software i treballem amb creadors perquè adaptin els seus enregistraments 360 º a la projecció en espais diferents amb característiques diferents”. Per la seva banda, “el programari adapta el vídeo a les característiques de l’espai, sense necessitat d’alterar l’original”. Avui, la funció del MK Player és principalment lúdica, ja que es troba instal·lat (entre altres llocs) en unes quantes habitacions dels hotels Catalonia en diverses localitzacions globals. Els vídeos que es mostren provenen de creadors audiovisuals de tot el món que comparteixen les imatges a la plataforma Broomx VR.

Aterratge de la realitat virtual en la logística

Tot i que aquestes primeres aplicacions busquen sorprendre el públic, Capella té clar que aviat en veurem múltiples aplicacions en el sector logístic i portuari. De fet, n’hi ha algunes que fa temps que funcionen: “L’aplicació més comuna, avui, és la formació a operaris. Si tenim en compte la maquinària pesada amb què es treballa als ports, en un entorn extremadament complex, fer un procés de formació mitjançant realitat virtual o sistemes immersius pot ser més efectiu”.

Capella fa un pas més enllà i s’imagina el rol que pot tenir en sales de control d’operacions i instal·lacions logístiques. “Aquestes sales es convertiran en autèntics centres de visualització de dades i serà especialment important quan arribin els primers vehicles i embarcacions autònoms”. La realitat virtual, segons l’expert, facilitarà el monitoratge i el control d’aquesta ingent quantitat de dades en temps real. Pot ser, diu, que algun dia el port s’arribi a assemblar al concept design que va llançar Rolls Royce el 2016. Fins llavors, podem visitar de manera immersiva i sense moure’ns de casa els ports de Los Angeles, Bristol i Rotterdam.