Chainport Digital Playbook: els ports comparteixen les millors pràctiques digitals davant la crisi
Aprendre de la pandèmia del coronavirus per a afrontar millor la pròxima crisi. Aquest és l'objectiu del manual de ChainPORT ‘Aprofitant les solucions digitals per a gestionar una crisi’ (Leveraging Digital Solutions for Crisi Management), publicat recentment. El manual ressalta les millors pràctiques digitals dels ports que han estat capaços de superar els desafiaments globals derivats de la COVID-19 per a continuar exercint la seva funció.
Situats en el nucli de la cadena de subministrament global, les autoritats portuàries es van enfrontar durant el confinament a desafiaments sense precedents. Una conclusió que destaca el manual de ChainPORT és que aquelles organitzacions millor preparades digitalment són les que han reaccionat amb major agilitat i resiliència a la crisi provocada per la COVID-19.
Cinc ports units per la digitalització
Malgrat trobar-se en diferents punts del planeta, els reptes derivats de la COVID-19 van ser similars per als ports Hamburg, Mont-real, Barcelona, Anvers i Los Angeles. Tant és així que van emprar solucions semblants per a no detenir el trànsit marítim, respectant els criteris de distanciament i higiene indicats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS).
Una de les iniciatives del port d'Hamburg va ser la intensificació de l'ús de drons en el recinte portuari per a detectar i respondre amb major velocitat a possibles accidents. En l'actualitat, estan realitzant un pilot amb un d'aquests dispositius en condicions de tempesta i marea. Per a informar de la situació als grups d'interès externs al port, l'autoritat portuària va utilitzar la seva plataforma PortTalk, on es va mostrar en format vídeo quina era la situació de l'interior i exterior de les seves terminals.
Per part seva, el port de Mont-real va agilitar la innovació a través de la seva acceleradora de start-ups Centech, que va implementar l'ús de dispositius portàtils intel·ligents per a protegir als empleats del coronavirus. Quan l'activitat es restableixi completament, utilitzaran aquestes mateixes solucions per als passatgers de creuers. També han adquirit braçalets intel·ligents d'una signatura canadenca que vibren quan dos empleats es troben a menys de dos metres de distància i que registren aquestes interaccions durant un període de 14 dies.
Aquelles organitzacions millor preparades digitalment són les que han reaccionat amb major agilitat i resiliència a la crisi
Durant les setmanes més àlgides de la pandèmia, el Port de Barcelona va emprar una rèplica de la seva torre de control per a no interrompre el trànsit de vaixells i assegurar que, en cas de contagi, sempre hi hagués personal disponible a la torre i no es frenés l'activitat.
La informació en temps real tampoc es va detenir gràcies al llenguatge d'intercanvi de dades JSON (Notació d'Objectes de Javascript) i, encara que va haver-hi alguns retards operatius a causa dels protocols de desinfecció i neteja, l'accessibilitat i transparència sobre el trànsit de vaixells, camions i trens que circulen per les instal·lacions va estar disponible en tres llocs web, la qual cosa va incrementar la confiança en l'Autoritat Portuària.
La informació compartida en Portic, el port community system de Barcelona, sobre el trànsit de contenidors, amb importadors i exportadors, i l'intercanvi de dades amb la comunitat portuària va ser crucial per a assegurar l'activitat del port.
Per a oferir la millor experiència possible durant el teletreball, el port d'Anvers va implementar l'ús de videoconferències amb tecnologies de Realitat Virtual i Augmentada per a proporcionar una interacció més real i immersiva entre els treballadors. També van emprar eines per a prevenir el ciberdelicte, ja que van detectar diversos intents d'atac durant les primeres setmanes en les quals es va instaurar el teletreball.
Finalment, per a donar servei als ciutadans, el port de Los Angeles va respondre a la pandèmia desenvolupant el Medical Optimizer, un sistema de dades que va donar suport a la logística de la ciutat, vinculant als proveïdors de productes mèdics relacionats amb la COVID-19 amb els equips i organitzacions que els requerien, associant els sistemes d'inventari mèdic amb els sistemes d'informació de la ciutat i del port.
A més, la seva aplicació Port Pilots, desenvolupada abans de la crisi sanitària, es va convertir en una eina efectiva per a complir amb la distància de seguretat, ja que va permetre assignar tasques als pràctics de manera remota, facilitant rotacions de personal, horaris i una altra informació rellevant.
Els reptes estratègics als quals es van enfrontar els ports
Partint de la metodologia DAFO, l'experiència dels ports en la gestió de la crisi de la COVID-19 es divideix en diversos camps recollits en el manual de ChainPORT, en el qual se citen les experiències de cadascun dels cinc ports. Aquests són les principals:
- La seguretat dels empleats
Les solucions digitals i l'ús de plataformes i eines de col·laboració van facilitar el teletreball, permetent als empleats treballar de manera segura. També va permetre que l'activitat dels ports no cessés gràcies al control remot de les activitats portuàries. - Bessons digitals i drons
Durant el temps que va durar el confinament, l'accés a les instal·lacions portuàries va estar restringit. Els bessons digitals van permetre realitzar un seguiment en 3D sense necessitat de comptar amb personal en els espais portuaris. - Compartir dades en obert
L'aprenentatge comú és la millor experiència derivada d'una crisi, ja que la innovació i les millors pràctiques poden fomentar el desenvolupament de noves solucions. - Subministrament crític de seguiment ràpid: del moll al mercat
La logística està en la primera línia en cas d'emergències. Durant la pandèmia, els ports van demostrar el seu lideratge coordinant diferents organismes per al subministrament de càrrega crítica o la implementació d'una via ràpida basada en tecnologia de solucions.
La importància dels ports intel·ligents
La pandèmia de la COVID-19 ha creat un “sentiment d'urgència” que ha de ser vist com una oportunitat per a promoure i accelerar la transformació digital dels ports. Més enllà del seu paper fonamental durant la crisi, la digitalització agilita els processos logístics entre diversos actors, portant a una reducció de costos, una millor experiència i una sòlida continuïtat empresarial.
En aquest sentit i tal com s'ha vist en els cinc ports que analitza el manual de ChainPORT, els ports intel·ligents han resultat claus i han reaccionat millor a l'hora d'assegurar el proveïment, impulsar l'ús de tecnologies i promoure pràctiques segures durant la pandèmia.
En el Smart Ports: Piers of the Future d'enguany es parlarà del tema durant la primera jornada el pròxim dia 17 a les 17:15h. La Dr. Phanthian Zuesongdham, Cap de Transformació Digital i Empresarial del port d'Hamburg serà l'encarregada de compartir com han aprofitat la digitalització per a fer front als moments de crisis.