Documents electrònics de transport: del reglament a la transformació digital
El reglament eFTI està a punt de transformar radicalment el sector del transport a la Unió Europea. Després de molts anys de discussions, finalment s'acosta l'hora de la pràctica. Aquest canvi no és només una qüestió normativa: representa una autèntica transformació digital que obre un nou horitzó de possibilitats per al sector.
Xavier Lluch és consultor independent en transports, logística i comerç exterior.
"Documents electrònics"...
Caldria posar entre cometes «documents» perquè la introducció de la versió electrònica canviarà de fet la concepció de la seva utilitat. Ja no parlarem de documents sinó de conjunts de dades, un canvi significatiu que capgira la forma en què es podrà gestionar el flux d'informació associat al transport, des de la preparació de les ordres de transport fins a la facturació del servei.
El reglament eFTI: fonaments i calendari
Adoptat el 2020, el Reglament eFTI permet substituir els documents de transport B2A en paper per dades electròniques, que cobreixen carreteres, ferrocarrils, vies navegables interiors i certs aspectes de l'aviació. El reglament i les seves disposicions d'aplicació estan pràcticament completats, a falta tan sols de les que fan referència a la certificació de les plataformes, que està previst que es publiquin abans de finals d'aquest any.
- A partir del 9 de juliol de 2027, les autoritats de la UE estan obligades a acceptar informació digital en un format estandarditzat i llegible per màquines, amb una opció llegible per humans quan sigui necessari. Durant els primers sis mesos de 2026, les plataformes eFTI que desitgin certificar-se podran sol·licitar-ho, a temps per acabar el procés abans de 2027.

Objectius del reglament eFTI
El reglament té com a objectius principals:
- Reduir les càrregues administratives
- Augmentar l'eficiència operativa
- Garantir el compliment normatiu harmonitzat a tota la UE
Per assolir aquests objectius, el Reglament eFTI exigeix el desenvolupament de plataformes eFTI per part dels participants del sector privat, portals nacionals d'eFTI pels Estats membres, i sistemes interoperables entre actors públics i privats. Tots els sistemes han de complir les especificacions tècniques comunes, tal com s'estableix en els actes d'execució i delegats emesos per la Comissió Europea.
La situació a Espanya d'eFTI
Tot i que el reglament no imposa obligacions al sector privat a tota la UE en una primera fase, cada país pot actuar per promoure o obligar en les operacions que li pertoquen. En el cas d'Espanya, des de 2013 existeix l'obligació d'establir, en transport de carretera, un «Document de Control», document de caire administratiu que conté gairebé la mateixa informació que consta a les cartes de ports.
Actualment hi ha dues previsions de textos legals que incideixen sobre la qüestió:
- El projecte de llei de Mobilitat sostenible, que preveu l'obligatorietat que el document de control sigui en format electrònic (projecte de llei pendent d'aprovació al Parlament)
- El projecte de Reial decret pel qual es modifiquen diverses matèries, entre altres l'obligatorietat que el document de control sigui en format electrònic
Resumint el contingut de les dues proposicions:
- El document de control serà obligatòriament en format electrònic
- Les empreses que utilitzin carta de ports (o CMR) electrònics podran utilitzar aquesta carta de port com a document de control, sempre que contingui les informacions obligatòries previstes
- En els aspectes tècnics, s'estarà al que preveu el reglament eFTI i les disposicions d'aplicació
- Entrada en vigor: Tot i que encara és incert i estarà en funció de les dates de publicació de la Llei i del Reial decret, és previsible que sigui en el primer trimestre de 2027
Més enllà de la normativa: un canvi disruptiu
El més important és que ja disposem d'un estàndard en el sector del transport a la UE, que inclou tots els sistemes de transport excepte el marítim. Deixarem de parlar de «documents», per referir-nos a «conjunts de dades» de transport. Una diferència fonamental que obre el pas a tot un nou horitzó de possibilitats.
Encara que en una primera fase no sigui obligatori pel sector privat, el que crea és un estàndard de dades que facilitarà extraordinàriament la gestió de les operacions de transport a tota la UE. És un pas de gegant que obre tot un potencial de reducció de costos i d'eficiència en el tractament de les operacions.
Les noves possibilitats
- Continuïtat de les dades: Un mateix conjunt de dades segueix una operació des de l'esborrany d'una ordre de transport fins a la liquidació de la factura. El tractament informatitzat de les dades permet una reducció de costos, estalvi de temps i errors, per la reutilització de les dades.
- Informació en temps real: En lloc d'un document sobre el qual viatgen les dades, aquestes estan permanentment a disposició dels interessats en la cadena de transport, escurçant radicalment la vida del circuit d'informació associada, el que simplifica la resolució de dubtes i evita reclamacions.
- Control administratiu eficient: Les administracions públiques poden controlar les operacions i planificar les infraestructures d'una manera molt més eficient. El reglament preveu quines informacions són accessibles a les diferents autoritats i en quines condicions poden accedir-hi.
- Visió global per als operadors: Els operadors privats (carregadors, transportistes, intermediaris, plataformes de negociació...) disposen d'un accés informatitzat a totes les seves operacions de transport, siguin quins siguin els qui hi hagin intervingut, doncs les dades són estàndard. Un autèntic canvi disruptiu que permet una gestió eficient de grans quantitats d'informació que fins ara estaven fragmentades.
- Interoperabilitat: Totes les plataformes o mercats virtuals tenen la possibilitat d'intercanviar dades en la mesura que totes treballen amb el mateix estàndard. Si a més a més considerem les actuals tecnologies que permeten gestionar grans volums de dades, les possibilitats que s'obren són difícils d'imaginar.
- Eficiència i sostenibilitat: El procés d'assignació de càrregues a vehicles es pot fer molt més eficient, amb les corresponents reduccions d'emissions i de costos.

La substitució dels documents paper per "documents electrònics"
Les plataformes eFTI certificades oferiran serveis que permetran una posada en marxa en poques setmanes. Com tota aplicació informàtica, exigirà una certa adaptació, creació d'arxius i parametrització, proves i connexions amb les aplicacions internes de l'empresa.
- No obstant, la introducció dels documents electrònics implica diverses funcions i departaments dins de les empreses, i comporta modificar les rutines i procediments de treball. No és una qüestió menor i requereix la implicació de la direcció general.
No es treballa igual que quan escrivíem «a màquina» (se'n recorden?) Utilitzar adequadament les innovacions, especialment si el procés implica diverses funcions o departaments a l'empresa (o interactua amb tercers), requereix un cert temps.
La digitalització del flux d'informació
La introducció dels conjunts de dades i els procediments estàndard obren noves possibilitats de gestionar les operacions. Tenim a tocar una tecnologia que ens permet imaginar una nova organització del transport. El reglament eFTI és la base per a la transformació digital en el transport i la logística.
Però potser estem massa enfeinats en les feines de cada dia, i tenim massa preocupacions per si els canvis tecnològics posen en perill la nostra organització, els nostres costums tradicionals.
Esperarem a l'obligatorietat o començarem ja a preparar-nos?
- Referències
- Reglament eFTI - Comissió Europea:
- Orden FOM/2861/2012 - Document de Control:
https://www.boe.es/eli/es/o/2012/12/13/fom2861
