Temes

A

Cercar

El 37% del tràfic de contenidors, en risc a desaparèixer per la impressió 3D

El desenvolupament de les tecnologies d’impressió 3D serà una de les pròximes revolucions tecnològiques que afectaran més els fluxos productius i comercials. Sens dubte, qualsevol innovació que es produeixi a la indústria manufacturera té la capacitat de transformar les cadenes de subministrament.

Publicat el 13.04.2018
La primera hélice creada con fabricación aditiva en el RAMLAB de Rotterdam. Imagen de RAMLAB. La primera hèlix creada amb fabricació additiva en el RAMLAB de Rotterdam. Imatge de RAMLAB.

La impressió 3D està considerada una forma de fabricació additiva que permet imprimir (fabricar) un objecte tridimensional per mitjà de l’addició de capes d’un material concret (normalment, plàstic, aliatges metàl·lics o ceràmiques, o fins i tot sal i sucre), diferenciant-se de les formes de fabricació substractives tradicionals.

Canvis en la logística 

Aquest tipus de fabricació impactarà en els procediments actuals i provocarà un procés de desglobalització. També hi haurà una reducció del negoci del transport per mitjà de contenidors. Segons un estudi de PricewaterhouseCoopers (PwC), el 41% del negoci de càrrega aèria i el 37% del negoci de contenidors oceànics està en perill a causa de la impressió 3D. De la mateixa manera, també transformarà els fluxos de la distribució. Per exemple, es preveu un augment del transport marítim de matèries primeres en detriment del de productes acabats. Per pal·liar-ne els efectes, els ports hauran de desenvolupar noves estratègies d’explotació, com, per exemple, convertir-se en hubs d’impressió 3D.

La impressió 3D transformarà els fluxos productius i comercials. El 41% del negoci de càrrega aèria i el 37% del negoci de contenidors oceànics està en perill a causa de la impressió 3D.

La impressió 3D es farà servir per completar el procés de producció de peces de recanvi i es reduirà la necessitat d’emmagatzematge gràcies a la fabricació sota demanda. De la mateixa manera, es desenvoluparà una legislació de nous estàndards de qualitat per als objectes manufacturats per mitjà de fabricació additiva (AM, per les sigles en anglès, additive manufacturing).

 

L'hèlix consta de 298 capes de material. Imatge de RAMLAB.

L'experiència del Port de Rotterdam

Alguns ports ja han començat a planificar de manera estratègica com aprofitar el desenvolupament d’aquesta tecnologia i reduir-ne l’impacte en els fluxos logístics i comercials. És el cas del Port de Rotterdam.

L’estratègia d’aquest port holandès implica convertir-se en un centre d’impressió 3D per al transport marítim i les indústries offshore. El primer pas per aconseguir-ho va ser l’obertura de RAMLAB (Rotterdam Additive Manufacturing LAB), el novembre del 2016. RAMLAB és el primer laboratori d’impressió de metall en 3D del món per al sector marítim. Es troba al moll d’Innovació RDM Rotterdam i està equipat amb dos sistemes d’impressió de metall en 3D. Els socis fundadors són el Port de Rotterdam, InnovationQuarter i RDM Makerspace. De manera addicional, també s’ha creat una poderosa xarxa d’associats que proporcionen hardware, sorftware i orientació sobre la certificació del procés de fabricació additiva.

El Port de Rotterdam va obrir RAMLAB, el primer laboratori d’impressió de metall en 3D del món per al sector marítim.

Primers passos

Als inicis, el projecte pilot de RAMLAB es va centrar en la fabricació de peces metàl·liques de recanvi per a aplicacions marítimes, en què, a més de les empreses vinculades al port, també hi van participar companyies d’altres sectors, com Fokker (indústria aeroespacial) i Siemens (desenvolupament de software).

De moment, en associació amb Damen Shipyards Group, RAMLAB ja ha fabricat la primera hèlice de vaixell impresa en 3D del món, superant amb èxit totes les proves de qualitat requerides. Aquesta hèlice, que pesa 400 quilos i té un diàmetre d’1,30 metres, constitueix una fita en els esforços per dominar aquesta tecnologia relativament jove. “Una impressora de metall agrega el material capa per capa, que vol dir que les característiques del resultat final difereixen de les de l’hèlice d’un vaixell modelat de manera convencional”, declara Kees Custers, enginyer de projectes al Departament d’R+D de Damen. En aquest cas, “l’hèlice es va imprimir amb un aliatge de níquel, alumini i bronze”.

Els resultats són encoratjadors: la fabricació additiva permet una producció més ràpida, requereix menys eines i inversió, permet optimitzar el disseny i es redueixen de manera considerable els temps de lliurament i els costos d’inventari.

La declaració d’intencions sota la qual opera RAMLAB és que les peces de recanvi industrials estiguin disponibles on siguin necessàries i en qualsevol moment en què es necessitin. De la mateixa manera, han de complir o superar els requisits de qualitat de l’usuari final a un preu competitiu. L’objectiu final és accelerar l’adopció de la fabricació additiva proporcionant als socis un accés fàcil a tota la cadena de valor.

RAMLAB produirà peces de recanvi industrials sota demanda i a preus competitius.

 

Nova iniciativa a Barcelona La primera incubadora de tecnologia d’impressió 3D de Catalunya se situarà a la Zona Franca barcelonina. L’objectiu d’aquest centre de 600 metres quadrats serà facilitar a les petites i mitjanes empreses l’accés a aquesta tecnologia i actuar com a pol de recerca col·laborant amb les corporacions més potents del sector i empreses emergents. “Generarem coneixement i tindrem la tecnologia més avançada”, declara Joan Parra, vicepresident de l’Institut Tecnològic Leiat, un dels impulsors del projecte, juntament amb el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) i la Fundación Incyde. La iniciativa forma part d’un projecte de la Fundación Incyde, un organisme de les cambres de comerç dedicat a potenciar les empreses que té previst crear una sèrie d’incubadores d’alta tecnologia al llarg de la geografia espanyola, cadascuna dedicada a un àmbit concret. Es crearà un comitè de selecció que triarà els projectes que es desenvoluparan a la incubadora i s’hi podran mantenir un màxim de cinc anys. L’equipament està pensat per acollir entre 20 i 30 empreses, tot i que els impulsors calculen que tindrà un impacte que acabarà repercutint en 900 corporacions. Gràcies a l’accessibilitat d’aquesta tecnologia, la seva ràpida difusió canviarà el món de la fabricació i la distribució de manera dramàtica, els pròxims anys. Els ports no poden ser aliens a aquesta revolució que promet transformar la naturalesa del transport i la logística.