Temes

A

Cercar

Sistema H1: el futur de les importacions europees després de la fi del DUA l’octubre de 2025

Les duanes també han d'adaptar-se a les noves realitats del comerç exterior. Després de més de tres dècades de servei, el Document Únic Administratiu (DUA) arriba a la seva fi. A partir d'octubre, serà substituït pel sistema H1, una plataforma d'intercanvi de dades que promet major traçabilitat, eficiència i seguretat en les operacions d'importació.

Publicat el 12.09.2025
El sistema H1 és el nou model electrònic de declaració d'importacions a la Unió Europea, dissenyat per substituir el tradicional Document Únic Administratiu (DUA). (FP/PierNext)

Què és el sistema H1 i per que substitueix el DUA?

El sistema H1 és el nou model electrònic de declaració d'importacions a la Unió Europea, dissenyat per substituir el tradicional Document Únic Administratiu (DUA). A diferència d'aquest últim, que funcionava com un formulari fix amb caselles predeterminades, l'H1 opera mitjançant l'intercanvi de missatges electrònics estructurats en format XML (un llenguatge de programació per estructurar i presentar dades en un format de text formatejat).

Aquest enfocament permet treballar amb dades reutilitzables, validades automàticament i organitzades en diferents nivells —capçalera, enviament i partida— la qual cosa facilita l'automatització i el control duaner al llarg de tota la cadena logística.

A més, el sistema H1 introdueix noves tipologies de declaracions com la DAC (definitiva), DPA (prèvia), SAC (simplificada) o la SPA (simplificada prèvia), entre d'altres. També obliga a declarar documents i autoritzacions en camps específics que es validen automàticament davant bases com TARIC (codis de l'aranzel integrat de la Comunitat Europea) o EORI.

Això suposa una major exigència tècnica per als operadors, però també aporta beneficis significatius en termes de traçabilitat, seguretat i eficiència. «El sistema H1 exigeix una major capacitació tècnica en l'ús de serveis web, codificació de documents, validacions automàtiques i gestió d'autoritzacions», explica a PierNext Esther Sánchez, portaveu sobre qüestions de legislació duanera del Col·legi d'Agents de Duanes de Barcelona (COACAB).

  • Amb la seva implantació progressiva, el sistema H1 es perfila com un pilar clau de la digitalització duanera a Europa. Per això val la pena entrar en detall per veure què aporta exactament el nou escenari que dibuixarà el sistema H1

El sistema H1 es perfila com un pilar clau de la digitalització duanera a Europa (FP/PierNext).

El sistema H1 en detall 

El nou sistema ha obligat tots els actors a adaptar la seva manera de treballar al nou entorn. Per exemple, des de la perspectiva dels agents duaners, hauran de centrar-se en els següents aspectes:

  • Noves tipologies de declaracions: les ja comentades DAC (definitiva), DPA (prèvia), SAC (simplificada), SPA (simplificada prèvia), entre d'altres. Responen a diferents tipus d'operacions d'importació, segons el seu grau d'anticipació.
  • Predeclaració Incompleta (PDI): un nou mecanisme digital que permet registrar anticipadament una operació d'importació abans que la mercaderia arribi al territori duaner de la Unió Europea. També permet obtenir amb antelació el MRN (Número de Referència de Moviment per les seves sigles en anglès).
  • Integració amb el sistema CCI (Customs Clearance Integration): que permet que una empresa establerta en un Estat membre pugui presentar una declaració d'importació o exportació en aquest país, encara que la mercaderia es trobi físicament en un altre Estat membre. Així s'aporta major flexibilitat, eficiència i centralització administrativa per a operadors que actuen en diferents punts d'Europa.
  • Finestreta Única Duanera: simplifica la gestió de certificats no duaners com sanitaris, fitosanitaris o de qualitat, centralitzant la seva tramitació per fer-la més àgil.

El representant duaner deixarà de ser un mer transmissor de dades per convertir-se en un gestor de processos digitals, amb competències cada cop més properes a l'analítica de dades i la consultoria operativa.

Preguntes freqüents sobre el sistema H1

  • Quan entra en vigor el sistema H1? El 14 d'octubre de 2025, substituint definitivament el DUA.
  • Què significa PDI? Predeclaració Incompleta, que permet registrar operacions abans de l'arribada de mercaderies.
  • Com afecta les petites empreses importadores? Requereix major planificació i coordinació, però ofereix processos més eficients i segurs.
  • És compatible amb sistemes actuals? Requereix adaptació a format XML i noves validacions automàtiques.

Una cadena logística més connectada 

El sistema H1 també transforma la manera com els operadors logístics, transitaris i importadors interactuen amb l'administració duanera. Les empreses hauran d'oferir dades millor estructurades i assumir noves responsabilitats en el disseny i validació dels seus processos documentals.

Entre els principals canvis destaquen:

  • Planificació anticipada: l'esmentada PDI implica una major coordinació entre tots els actors: operadors i agents duaners.
  • Gestió integrada de certificats: la Finestreta Única facilita tràmits amb altres organismes, sempre que els certificats estiguin llests, vàlids i digitalitzats.
  • Declaracions complementàries: les operacions realitzades sota inscripció en registre del declarant (I2) hauran de completar-se en terminis fixos, amb risc de sanció en cas d'incompliment.

Per tant, des del punt de vista dels importadors i altres agents logístics, i tal com apunta Sánchez des del Col·legi d'Agents de Duanes de Barcelona, «aquest entorn més automatitzat i validat electrònicament millora la traçabilitat i el control, però també exigeix una planificació més rigorosa per part dels operadors i una estreta col·laboració amb els seus representants duaners».

Una altra avantatge del sistema H1 és que millorarà la competència en un entorn altament regulat com és el dels tràfics duaners. També en agilitzar els procediments per als operadors es possibilita que tinguin un major marge per millorar els seus serveis i acabi repercutint en la satisfacció dels clients.

L'H1 és un entorn més automatitzat i validat electrònicament que millora la traçabilitat i el control, però també exigeix una planificació més rigorosa per part dels operadors i una estreta col·laboració amb els seus representants duaners (FP/PierNext).

Beneficis del sistema H1 vs. DUA

Per als menys experts en la matèria, els aspectes tècnics poden enfosquir alguns beneficis evidents del canvi de sistema duaner. Així que val la pena fer una recapitulació.

El més evident és que l'H1 busca alinear el comerç exterior europeu amb els estàndards internacionals més exigents en termes d'interoperabilitat, control de riscos i traçabilitat documental.

  • Reducció d'errors humans

El sistema H1 introdueix moltes validacions automàtiques de procediments, així s'evitaran errors humans i es reduiran els temps de tramitació de molts procediments. En aquest sentit de guanyar fluïdesa, amb el nou escenari, es busca la desaparició de documents duplicats i dades redundants. A més, es podrà agilitzar notablement el trànsit duaner si la documentació està correctament emesa i validada.

  • Integració completa

El nou sistema també exigirà una major integració entre els sistemes informàtics dels diferents agents i operadors del sector. Per exemple, segons explica Esther Sánchez, «la integració amb sistemes europeus facilita el despatx centralitzat i la interoperabilitat entre Estats membres, aquestes millores es tradueixen en processos més àgils, segurs i amb major traçabilitat».

  • Major seguretat

També hi haurà importants millores en la seguretat de les operacions amb la implementació del sistema H1. La portaveu del COACAB també ha detallat aquests punts assenyalant que «cada declaració comptarà amb major traçabilitat, la qual cosa permetrà seguir tot el cicle de l'operació».

Així mateix, Sánchez relata altres millores per a la seguretat i fiabilitat de les operacions com que el control sobre règims especials i procediments simplificats serà més estricte, «assegurant que només s'apliquin quan es compleixen les condicions».

Un exemple en detall destacat per Sánchez és el de la integració de tota la informació que es maneja amb els codis de l'aranzel integrat de la Comunitat Europea (TARIC) — una base de dades per classificar mercaderies i així determinar els drets de duana, els impostos i les mesures de política comercial aplicables. Així s'aconsegueix una major coherència normativa i un entorn més segur, transparent i alineat amb els estàndards europeus.

L'H1 transforma com els operadors logístics, transitaris i importadors interactuen amb l'administració duanera

Com explica Esther Sánchez, del Col·legi d'Agents de Duanes de Barcelona, «aquest entorn més automatitzat i validat electrònicament millora la traçabilitat i el control, però també exigeix una planificació més rigorosa per part dels operadors i una estreta col·laboració amb els seus representants duaners».

El model que queda enrere: el llegat del DUA  

El DUA ha estat en vigor durant gairebé quaranta anys. Va ser creat el 1988 com una eina per harmonitzar les declaracions duaneres en l'aleshores Comunitat Econòmica Europea. La seva implementació va suposar un important avenç en la simplificació administrativa, en substituir múltiples formularis nacionals per un únic document comú.

A Espanya, «el DUA va evolucionar cap a la presentació telemàtica en els anys 90, i el COACAB va ser pioner en aquest àmbit», recorda Esther Sánchez.

En aquest repàs històric, Sánchez també recorda que «el 14 de juny de 1994 es va realitzar el primer enviament electrònic d'un DUA a la Duana de Barcelona a través d'Internet, gràcies al projecte SSI (Societat de Servei Informatitzat) impulsat pel Col·legi. Aquest fita va situar Barcelona com a referent en innovació duanera».

Malgrat aquests primers passos a la Xarxa, la portaveu del COACAB recorda que «el DUA va ser concebut per a un entorn documental, no digital. Les seves caselles fixes, la seva estructura tancada i el seu disseny basat en paper dificulten l'adaptació a un entorn en què prevalen l'automatització, la interoperabilitat i la traçabilitat de dades».

  • L'entrada en vigor del nou CAU l'1 de maig de 2016 i la progressiva implementació de sistemes com AES (Automated Export System) i NCTS (New Computerised Transit System) van remarcar que el DUA s'estava quedant desfasat per a un entorn tan exigent com el comerç internacional.

Així que aquest nou model H1 cobreix les demandes de la UE en aquesta matèria i que van ser recollides en l'estàndard EUCDM (European Union Customs Data Model), que estructura la informació en elements de dades reutilitzables, validats automàticament i compartibles entre administracions.

L'ecosistema del Port de Barcelona està especialment ben posicionat per liderar la implementació del nou escenari que marca l'H1, gràcies a la seva cultura d'innovació, la seva experiència en integració digital i la seva capacitat de connectar actors de tota la cadena de valor. (Port de Barcelona / PierNext).

Impacte de l'H1 en ports estratègics

Amb el nou sistema H1, el Port de Barcelona, com a node estratègic en el comerç exterior europeu, té un paper clau en aquesta evolució. El seu ecosistema logístic està especialment ben posicionat per liderar la implementació d'aquest nou escenari gràcies a la seva cultura d'innovació, la seva experiència en integració digital i la seva capacitat de connectar actors de tota la cadena de valor.

  • El sistema H1 no és un simple canvi de format: és un pas cap a una duana europea més moderna, automatitzada i interconnectada. El seu èxit dependrà de la capacitat col·lectiva per adaptar-se, col·laborar i aprofitar les eines tecnològiques disponibles.

En un món on els fluxos comercials són cada cop més dinàmics, incerts i regulats, comptar amb un sistema duaner eficient, segur i transparent és essencial. El comiat al DUA marca l'inici d'una nova etapa en la governança duanera de la Unió Europea.