En la logística actual, la majoria de companyies tenen centres de distribució i serveis de transport propis. Utilitzen les seves rutes de transport, la qual cosa implica que sovint es produeixin ineficiències com les esmentades anteriorment. L'objectiu de la Internet Física és obrir la infraestructura, els actius i els serveis existents perquè puguin ser utilitzats i explotats per totes les empreses de logística amb fluïdesa i eficiència, així com desenvolupar models perquè els propietaris i transportistes agrupin les seves mercaderies en la xarxa, tal com succeeix en un vaixell portacontenidors.
Els centres de transbord i distribució, carreteres, ferrocarrils, vies navegables i serveis de aerovías existents ja estan connectats digitalment entre si. Les empreses de logística registren els requisits de transportar una càrrega entre A i B a través del seu proveïdor, que accedeix a la millor ruta disponible automàticament mitjançant una infraestructura de serveis en xarxa.
La Internet Física és tan oberta com la pròpia Internet: ofereix un accés universal, independentment del contingut, els béns o les persones involucrades. No obstant això, el nivell d'organització en Internet és mínim. Comitès com el ISOC, IAB, W3C o DENIC gestionen diversos aspectes però són les empreses i els proveïdors de serveis els que operen la infraestructura. Aquest concepte seguirà el mateix principi.
El paper dels ports com a promotors essencials
Els ports, en tractar-se de centres logístics clau, jugaran un paper crucial en aquest paradigma per a convertir-se en grans centres de consolidació i desconsolidación, aportant una gran varietat de serveis de transport i logística fàcilment accessibles per als usuaris finals. El desafiament consisteix a desenvolupar processos i procediments automatitzats, estandarditzats i connectats als nodes de la xarxa logística (Internet Física). El full de ruta d'ALICE, desenvolupada pel projecte H2020 SENSE, preveu la conversió d'aquests punts d'unió en components intel·ligents de la Internet física.

Com a primer pas, els nodes evolucionaran fins a ser encara més digitals. Recopilaran informació de major qualitat sobre els fluxos entrants i sortints aprofitant les oportunitats per a la seva consolidació. També s'obriran cap a nous serveis intermodals, augmentaran l'ús d'actius i el rendiment del transport i de la infraestructura.
Els ports poden actuar com a fideïcomissaris de tot l'ecosistema portuari, possibilitant la col·laboració per a augmentar els factors de càrrega entrants i sortints, disminuir els temps de lliurament i d'espera, administrar el trànsit i reduir la congestió gràcies als centres que donen suport als serveis sincronitzats. Els ports es convertiran en hubs intel·ligents que gestionen mercaderies i fluxos d'una forma extremadament eficient.
Els ports continuen evolucionant els seus ja avançats Port Community Systems (PCS). Aviat permetran una completa visualització digital de tots els serveis proporcionats pels membres de la comunitat portuària i que seran fàcilment accessibles per als seus clients. La majoria d'ells ja estan creant els seus propis espais de dades més enllà dels PCS per a permetre la interacció entre les parts interessades, com la possibilitat de publicar aptituds i serveis per a facilitar reserves.
Empreses i organitzacions, incloses les autoritats portuàries, estaran interconnectades digitalment. Podran prendre decisions sobre el transport intel.ligent i les rutes operatives i de transport basades en el trànsit en temps real i en els pronòstics per a totes les maneres.
Per a aconseguir-ho, han d'implementar-se les següents mesures:
- Major estandardització: caixes modulars que s'adaptin a les unitats de càrrega de transport i contenidors.
- Processos i procediments estàndard per al maneig/transbordo automatitzat de material i càrrega.
- Completa visibilitat, accessibilitat i usabilitat dels serveis de node habilitats per l'intercanvi d'informació i la connectivitat.
- Models de negoci i governança que donin suport a les interaccions autònomes i la prestació de serveis nodals facilitats pels ports.