La ruta dels ports cap a la innovació
La innovació protagonitza l'últim document publicat per la International Association of Ports and Harbors (IAPH). PierNext entrevista al líder del grup Innovacion de IAPH, Gadi Benmoshe, qui va coordinar el white paper que assenyala com integrar estratègies, eines i solucions innovadores.
La innovació, segons la IAPH
Encara que els ports són una de les indústries més antigues i tradicionals, ja han iniciat una travessia imparable cap a la innovació. L'objectiu és no quedar-se enrere, millorar la seva eficiència operativa i comptar amb les eines adequades per a enfrontar-se als reptes i obligacions globals mitjançant una estratègia transversal.
Per què ha arribat el moment en què les autoritats portuàries han d'apostar per la innovació?
Aquest és el punt de partida del document que presenta la International Association of Ports and Harbors (IAPH), elaborat per més de deu experts dels ports membres més innovadors.
El white paper agrupa, en catorze pàgines, una sèrie de fitxes que assenyalen el camí per a integrar estratègies, eines i solucions innovadores, de forma esquematitzada i de fàcil lectura.
Gadi Benmoshe, president del Innovation Group, Data Collaboration Committee, i director de Marinnovators, una consultora de transformació digital, innovació i ciberseguretat enfocada en la cadena de subministrament marítima, explica que l'objectiu del document és oferir a tots els ports un llenguatge comú sobre la innovació i com implementar-la en les seves organitzacions.
“Alguns ports compten amb estratègies d'innovació molt avançades però necessitem que tota la cadena sigui igual d'eficient i competitiva. El nostre negoci és el comerç internacional i és important tancar la bretxa compartint aquestes experiències amb altres ports”, assenyala.
El més destacat de ‘The mindset shift towards innovation. A set of guidance fact sheets for ports’
1. Ha arribat l’hora de la innovació
L'habilitat per a innovar s'ha convertit en una necessitat en un món tan canviant com l'actual. Els ports deuen, com a part de la seva transformació, adoptar i adaptar-se a nous marcs legals, una forta competició internacional, una digitalització accelerada i reptes climàtics i mediambientals.
Això només s'aconsegueix amb la innovació que, subratlla Benmoshe, “ha de formar part de l'estratègia integral dels ports”. Donada la seva posició pivotal en la baula de la cadena logística, els ports han de promoure accions col·laboratives entre els sectors públics i privats.
2. La innovació no és exclusivament tecnologia
“La tecnologia és un facilitador, no una solució en si mateixa. Això és una cosa que volem emfatitzar”, ressalta l'expert. La innovació, per tant, no consisteix a aplicar blockchain, realitat virtual o qualsevol una altra tecnologia.
El ventall és més ampli, ja que s'aplica a productes i serveis o processos però també a l'estructura organitzativa (la manera de gestionar i governar un port) o al model de negoci.
És fonamental crear les condicions que generin idees en el port i la seva comunitat perquè aquestes desemboquin en innovacions escalables i d'èxit.
3. La innovació forma part de l’estructura i del capital humà portuari
“No és una iniciativa unipersonal del Chief Innovation Officer (CINO) sinó que aquesta figura és la que aglutina els esforços transversals per a innovar dels departaments de les organitzacions”, afirma.
Encara que els CINOs exerceixen el lideratge, és necessari que tota l'organització s'involucri, especialment els directius. Generar un ecosistema obert, amb grups de treball específics en un entorn cooperatiu. Adaptar els processos d'adquisició i licitació perquè siguin més àgils també és important.
4. Eines innovadoras
El document identifica els hackathons, challenges i els pilots com a eines habilitadores. “No obstant això, els ports han de tenir un pla a llarg termini. No es tracta de simplement organitzar alguna d'aquestes iniciatives sense saber què succeirà després o sense comptar amb un model de finançament o planificació que permeti incorporar a les start-ups a la seva estructura”, aconsella Benmoshe.
5. Convertir-se en hubs d’innovació
Ser un hub d'innovació significa adequar les seves instal·lacions perquè emprenedors i innovadors puguin testar els seus productes i serveis.
Aquests hubs d'innovació oberta poden incloure, entre altres coses, infraestructures de recerca i desenvolupament, incubadores i acceleradores, instal·lacions de prova, centres de formació i accés a fons d'inversió.
6. Invertir en start-ups
L'últim capítol del document aconsella acompanyar la innovació del finançament que permeti el seu desenvolupament. El finançament pot provenir d'organismes públics com el Fons Ports 4.0 o els diferents programes europeus o mundials, dels fons d'inversió o dels propis ports.
Sobre això últim, l'expert aconsella, sobretot a aquells ports amb menys recursos, fer costat a aquestes empreses emprenedores en una fase més primerenca. “La innovació també consisteix a buscar altres fonts d'ingressos. El trajecte cap a la innovació requereix d'una planificació i estructuració econòmica”, explica.
El 'white paper' agrupa, en una sèrie de fitxes, com els ports poden integrar estratègies, eines i solucions innovadores
L’elaboració del document
Més de deu experts en innovació que pertanyen al Innovation Group del Data Collaboration Committee de la IAPH han estat els encarregats de seleccionar i redactar els continguts. Benmoshe explica el procés.
“Es van posar molts temes sobre la taula i vàrem intercanviar idees que ens semblaven importants, menys rellevants i altres que vam anar descartant. El resultat reflecteix el que professionals amb molta experiència en innovació portuària han assenyalat com els temes i eines més importants per a incorporar estratègies d'innovació”.
El comitè va ser creat fa més de dos anys. Entre altres iniciatives, ha elaborat un document sobre Ciberseguretat que recentment ha estat adoptat per l'Organització Marítima Internacional com a part de la documentació recomanada sobre l'avaluació de riscos en aquest àmbit.
El grup de treball va néixer al febrer, quan la pròpia organització va veure la necessitat de canalitzar els diferents temes que aborda la IAPH des del prisma de la innovació.
“En el grup participen membres de ports com el de Ashdod, Barcelona, la Fundació Valenciaport i l'Agència Nacional de Ports del Marroc. Comencem a organitzar diverses activitats, com un webinar i a pensar a elaborar una guia sobre innovació dirigida a directius de les autoritats portuàries i el seu ecosistema”, recorda Benmoshe.
El recorregut del document de la IAPH
‘The mindset shift towards innovation. A set of guidance fact sheets for ports’ no serà el primer i únic document sobre innovació.
“Parlem d'una sèrie de white papers. Aquest primer recull el que creiem que és el més important. Segons la reacció que generi, possiblement elaborem nous documents aprofundint més sobre algun d'aquests conceptes. O tpotser s'introduirà un nou tema que encara no hem abordat”, avança el president del grup d'innovació de la IAPH.
Gadi Benmoshe explica que el grup també col·laborarà en l'eina World Ports Tracker, una enquesta que la IAPH realitza periòdicament als seus més de 100 membres sobre l'evolució de la indústria.
“Per a la pròxima enquesta, el grup prepararà una sèrie de preguntes sobre innovació per a fer una radiografia de la situació en els ports membres. Una altra acció que realitzarem és explicar el document més enllà de les seves catorze pàgines i respondre a les qüestions que ens plantegin sobre aquest”, comparteix.
L'objectiu és integrar el document com una eina disponible en altres organismes com l'OMI o el World Bank, com ja està succeint. Benmoshe conclou l'entrevista explicant que un altre anhel és que, més enllà dels autors del document, altres ports membres comparteixin la seva experiència en innovació.
“Hem d'escoltar altres idees i opinions. La intenció d'aquest document és que generi un debat i inspiri a altres autoritats portuàries”, conclou.
La innovació portuària ja ha salpat.
Per a consultar i descarregar 'The mindset shift towards innovation', feu clic en el següent enllaç.